Remskivan sekundärluftpumpen på M119

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Remskivan sekundärluftpumpen på M119

Postby Marie » Mon 10 Nov, 2014 23:37

Hej!

Har någon här bytt lagren i remskivan för sekundärluftpumpen på M119?

Eller mera direkt formulerat; Är det någotsånär genomförbart att pressa ur lagren och pressa i nya utan att förstöra remskivan, och är det standardlager som man kan köpa i den fria handeln, och inte speciallager som man inte kan beställa av sin kullagerhandlare...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Remskivan sekundärluftpumpen på M119

Postby PatrickW » Tue 11 Nov, 2014 16:32

Låter den illa hela tiden?
eller bara under 'drift'?

Som jag förstår är det ett frihjul med magnetkoppling.
skulle det inte gå att bygga om till en elektroniskt pump?
Istället för att aktivera magnetkopplingen så aktiverar man en elpump.
Sen monterar man bara ett löphjul istället där den suttit om remmen kräver det.

I övrigt såg jag det var inga rikedomar i staterna med en 'ny'(overhauled) pump, ca 300dollar.
Mao ca 3000kr hemma i Sverige.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Remskivan sekundärluftpumpen på M119

Postby Marie » Tue 11 Nov, 2014 20:21

Tack för tipset, men det känns lite lyxigt att byta hela pumpen när det bara är lagret i remskivan som låter.

Den låter alltså alltid illa frånsett någon minut direkt vid start. Pumpen går ju bara någon minut direkt efter kallstart och när pumpen är i drift står ju lagret stilla och är därmed tyst.

Att bygga om finns inte på kartan. Det skall vara originalutförande i mina bilar - inget annat, och att köpa amerikansk lågkvalitet och sätta i en tysk kvalitetsvagn som rullar bortåt 3000 mil per år känns inte riktigt vettigt, även om det är billigt. Funkar säkert i en hobbybil som rullar 50 mil per säsong, men inte här.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Remskivan sekundärluftpumpen på M119

Postby PatrickW » Tue 11 Nov, 2014 22:17

nu var det ju tysk kvalitet,, som renoverats i USA, jag antar de funkar.
i USA blir man ju stämd till konkurs om man lurat nån kund.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests