Går i tankarna att köpa en 320cdi v6 (om642)
Vekar som att många har haft problem på Chrysler och Jeep med dessa motorer, inte alls lika mycket på Mercedes.
Har inte Merca denna "virvelmotor"?
Om så är fallet kunde man tydligen sätta dit ett motstånd och då lura bilen att virvelmotorn fortfarade satt kvar.
Verkar vara ventiler i insuget som börjar lacka iom att de är gjorda i plast och när de börjar att läcka rinner olja ner i virvelmotorn och skapar felkoder och dylikt.
Någon som kan informera mig lite mer kring detta?
Är det mycket jobb att byta dessa "ventiler" i insuget?
// Tobias
om642 virvel motor
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 138
- Joined: Thu 25 Nov, 2010 22:05
- Location: Borlänge
om642 virvel motor
Mercedes s124 300TDT -93
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Re: om642 virvel motor
fru_nilsson wrote:Går i tankarna att köpa en 320cdi v6 (om642)
Vekar som att många har haft problem på Chrysler och Jeep med dessa motorer, inte alls lika mycket på Mercedes.
Har inte Merca denna "virvelmotor"?
Om så är fallet kunde man tydligen sätta dit ett motstånd och då lura bilen att virvelmotorn fortfarade satt kvar.
Verkar vara ventiler i insuget som börjar lacka iom att de är gjorda i plast och när de börjar att läcka rinner olja ner i virvelmotorn och skapar felkoder och dylikt.
Någon som kan informera mig lite mer kring detta?
Är det mycket jobb att byta dessa "ventiler" i insuget?
// Tobias
Du menar nog själlmotorn på insugningsröret (inlet port shut off motor). Den sitter rakt under insugsidan på turbon. Om packningen inte är tät så kommer det olja från vevhusventilationen ner på spjällmotorn.
Här är ett sätt att skydda själlmotorn mot olja
http://mbworld.org/forums/diesel-forum/454446-assambly-instructions-inlet-manifold-servo-protector-mb-c-e-clk-r-glk-v6.html
Men byter man packningarna när man ser att set inte är tätt så är det inga problem.
Här ser man en ny och en gammal packning. (den lilla)
Och behöver du byta spjällmotorn så finns en DIY här
http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=93369&highlight=leak
Last edited by Nisse O on Tue 18 Apr, 2017 16:52, edited 2 times in total.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 138
- Joined: Thu 25 Nov, 2010 22:05
- Location: Borlänge
Re: om642 virvel motor
Ja dessa tätningar har jag sett och även skydds plåten.
Tänkte på dem här Mercedes CDI Intake Mainfold (part 2): http://youtu.be/G_33QH428k0
Tänkte på dem här Mercedes CDI Intake Mainfold (part 2): http://youtu.be/G_33QH428k0
Mercedes s124 300TDT -93
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Re: om642 virvel motor
fru_nilsson wrote:Ja dessa tätningar har jag sett och även skydds plåten.
Tänkte på dem här Mercedes CDI Intake Mainfold (part 2): http://youtu.be/G_33QH428k0
Detta är väl inte en OM642?, men principen är ju liknande. Det är ju dessa spjällen som motorn styr.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 138
- Joined: Thu 25 Nov, 2010 22:05
- Location: Borlänge
Re: om642 virvel motor
Nisse O wrote:fru_nilsson wrote:Ja dessa tätningar har jag sett och även skydds plåten.
Tänkte på dem här Mercedes CDI Intake Mainfold (part 2): http://youtu.be/G_33QH428k0
Detta är väl inte en OM642?, men principen är ju liknande. Det är ju dessa spjällen som motorn styr.
Nej de har du ju fullkomligt rätt i, ursäkta mig.
Detta var ju ingen v6 :)
Mercedes s124 300TDT -93
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Mercedes s204 320 cdi -08
Föredettingar:
Mercedes s210 300tdt- 98
Mercedes s124 250TD -93
Mercedes s124 300TDT -92
Mercedes w124 e250d -94
Mercedes w124 300dt -93
Mercedes w123 240d stt -85
Mercedes w123 240d -77
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests