Byte av hardyskivor på kardan

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
KOWALSKI 1

Byte av hardyskivor på kardan

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 14:47

har införskaffat 2kit av nya hardyskivor till bilen som jag tänkte byta ut till våren när jag skall göra vårservice, bilen är en 99a som rullat 10800 mil ungefär.
under 16 års användning borde väl gummit vara torrt o sprött med eventuella torrsprickor?
det blev inköp av Lemförder gummin.
när man nu plockar ned kardanstångenför byte av gummin borde man kanske även passa på o byta stödlagret eller vad tycker ni?
jag har inga vibrationer i kardan jag tänkte mer på att man har allting fräscht när man byter gummin.
är det onödigt med stödlagerbytet vid 10800 mil eller skall man göra detta byte när nu stången är nedplockad?

är det lätt att plocka ur stödlagret ur sitt hus eller bör man även införskaffa en ny stödlagerhållare om det skulle ha ärgat fast efter 16 års brukande?
jag kör ju inte bilen på vinter så det borde väl inte ha rostat fast, men jag kan ha fel?
sitter stödlagret fast med en metallbussning i form av en hylsa, bör man även införskaffa även denna hylsa vid byte av övriga delar?
bör man skaffa 2st. av dessa hylsor eller räcker det med en hylsa?
Autohausaz säger att det sitter en hylsa fram samt en bak på stången?


stödlager
http://www.autohausaz.com/search/produc ... %20Bearing

stödlagerfäste
http://www.autohausaz.com/search/produc ... %20Support

hylsa
http://www.autohausaz.com/search/produc ... %20Bushing

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 16:10

JA byt stödlagret, det ser troligen ut så här efter 16 år:
Image
C200 -99

Jag köpte stödlagerhållare MED stödlager i till W208:an det såg bökigt ut att plocka isär och sätta ihop.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 16:18

jag tackar för bilden du postade.
skulle det se så ruttet ut med stödlager/hållare på min bil fast jag inte kör den på vintern?

delarna verkar rosta ihop efter några år så ett köp av komplett sats vore det enklaste tror jag?

köpte du även 2x hylsor eller struntade du i dessa?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 16:55

Vet inte vad det där är för hylsa, satt ingen vid mitt stödlager. Längst bak och längst fram sitter en hylsa för att centrera hardyskivan, men den var inte sliten ens på min 30 år gamla W126 så den tror jag nog lugnt du kan strunta i att byta.

Kanske om man har kört sönder hardyskivorna helt så att kardanen har hoppat runt att de hylsorna behöver bytas?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 17:08

torake wrote:Vet inte vad det där är för hylsa, satt ingen vid mitt stödlager. Längst bak och längst fram sitter en hylsa för att centrera hardyskivan, men den var inte sliten ens på min 30 år gamla W126 så den tror jag nog lugnt du kan strunta i att byta.

Kanske om man har kört sönder hardyskivorna helt så att kardanen har hoppat runt att de hylsorna behöver bytas?


vad bra då struntar jag i att köpa hylsorna.
dumt o köpa delar som inte behöver bytas ut.
blir bara köp av lager + hållare när hardyskivorna byts ut för lång å trygg funktion i många år framöver.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby Hynboholm » Tue 27 Jan, 2015 20:43

Gör gärna en märkning innan du drar isär kardanstängerna, så att du undviker ev. obalans.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 20:46

Det finns redan en märkning där om jag inte minns fel. En liten pil och ett streck i godset? Vid splinesen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 21:11

jag är ingen riktig grease monkey, detta får min mekare fixa då det krävs att ha bilen på lyft

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Byte av hardyskivor på kardan

Postby EvoPeter » Wed 28 Jan, 2015 16:27

torake wrote:Det finns redan en märkning där om jag inte minns fel. En liten pil och ett streck i godset? Vid splinesen.


Du minns rätt. Finns märkning.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests