Backproblem automat vid kall motor?
-
- Prospect
- Posts: 32
- Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
- Location: vargön
Backproblem automat vid kall motor?
Har märkt att motorn går ner i varv och inte orkar riktigt när jag lägger i backen på min clk 200 kompressor -05 med automatlåda.problemet är bara den första minuten efter start.Annars växlar den väldigt mjukt och fint även backen.bilen har gått 11000 mil och jag ska inom kort byta olja på automatlådan.Kan ett oljebyte med fräsch olja och filter rätta till den här olägenheten?
Re: Backproblem automat vid kall motor?
Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?
Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.
Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.
Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.
Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Prospect
- Posts: 32
- Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
- Location: vargön
Re: Backproblem automat vid kall motor?
torake wrote:Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?
Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.
Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.
Precis så uppför ej min med.Har jag haft motorvärmare i en timme så ställer den ofta inte upp tomgången.Annars är tomgången ca1200 rpm vid kall motor.Lägger man i driven så märker man inte att den går så tungt.bara om man lägger i backen.ofta vill den då gå ner till 800-900 varv om bilen har stått och är kall, inte jämt men ofta.väntar man något och lägger i den igen så går det lättare.som sagt efter ett par minuters körning är problemet helt borta.
Re: Backproblem automat vid kall motor?
Då är det nog inget större fel utan mera en egenskap, motorvärmaren värmer motorn men inte lådans olja.
Varför turbinen går lite tyngre med backen i vet jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.
Men byt olja och filter i automaten och sätt i precis rätt olja så kanske det reder sig.
Varför turbinen går lite tyngre med backen i vet jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.
Men byt olja och filter i automaten och sätt i precis rätt olja så kanske det reder sig.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Prospect
- Posts: 32
- Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
- Location: vargön
Re: Backproblem automat vid kall motor?
torake wrote:Då är det nog inget större fel utan mera en egenskap, motorvärmaren värmer motorn men inte lådans olja.
Varför turbinen går lite tyngre med backen i vet jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.
Men byt olja och filter i automaten och sätt i precis rätt olja så kanske det reder sig.
vi får se om den går lättare med fräsch olja i.....
Re: Backproblem automat vid kall motor?
peakarlsson wrote:torake wrote:Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?
Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.
Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.
Precis så uppför ej min med.Har jag haft motorvärmare i en timme så ställer den ofta inte upp tomgången.Annars är tomgången ca1200 rpm vid kall motor
+2
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Prospect
- Posts: 32
- Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
- Location: vargön
Re: Backproblem automat vid kall motor?
Bytte olja i automaten, problemet verkar vara borta.de fick ut 4 av 7 liter oja och bytte filtret.Blev rekommenderad att göra om bytet efter 500 till tusen mil eftersom tidigare ägare inte bytt förut.den har ju gått 11400 mil.ska jag göra det? tänkte annars byta varje 6000 mil i fortsättningen.
Re: Backproblem automat vid kall motor?
Det bästa vore om lådan blev sköljd i samband med oljebytet.
På min 5-petare gick det åt totalt 12 liter vid ovanstående procedur.
Mitt tips: Gör om, gör rätt!
Sedan kan du upprepa det vid nästa 6000.
På min 5-petare gick det åt totalt 12 liter vid ovanstående procedur.
Mitt tips: Gör om, gör rätt!
Sedan kan du upprepa det vid nästa 6000.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
-
- Prospect
- Posts: 32
- Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
- Location: vargön
Re: Backproblem automat vid kall motor?
jag tänkte det först men det är väldigt dyrt går åt mycket olja och hur vet du om att du fått de du betalar för.
Alternativet var att byta olja och fliter igen efter ca 500 mil.till en kostnad av 2900 kr st.kommer i alla fall att byta var 6000 mil i fortsättningen.
Alternativet var att byta olja och fliter igen efter ca 500 mil.till en kostnad av 2900 kr st.kommer i alla fall att byta var 6000 mil i fortsättningen.
Re: Backproblem automat vid kall motor?
Låt någon annan göra det. ATF som uppfyller specen går att få för 60kr/lit och en fristående mek kan kanske göra det för mindre än 12-1400kr/tim som mercedes tar.
Det är inte svårt att byta olja i 5G-tronic. Sköljningen är lite knepigare, men man behöver inga specialverktyg eller dator eller så.
Det är inte svårt att byta olja i 5G-tronic. Sköljningen är lite knepigare, men man behöver inga specialverktyg eller dator eller så.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests