Backproblem automat vid kall motor?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
peakarlsson
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
Location: vargön

Backproblem automat vid kall motor?

Postby peakarlsson » Sun 08 Mar, 2015 12:10

Har märkt att motorn går ner i varv och inte orkar riktigt när jag lägger i backen på min clk 200 kompressor -05 med automatlåda.problemet är bara den första minuten efter start.Annars växlar den väldigt mjukt och fint även backen.bilen har gått 11000 mil och jag ska inom kort byta olja på automatlådan.Kan ett oljebyte med fräsch olja och filter rätta till den här olägenheten?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby torake » Sun 08 Mar, 2015 13:21

Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?

Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.

Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

peakarlsson
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
Location: vargön

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby peakarlsson » Sun 08 Mar, 2015 14:09

torake wrote:Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?

Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.

Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.


Precis så uppför ej min med.Har jag haft motorvärmare i en timme så ställer den ofta inte upp tomgången.Annars är tomgången ca1200 rpm vid kall motor.Lägger man i driven så märker man inte att den går så tungt.bara om man lägger i backen.ofta vill den då gå ner till 800-900 varv om bilen har stått och är kall, inte jämt men ofta.väntar man något och lägger i den igen så går det lättare.som sagt efter ett par minuters körning är problemet helt borta.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby torake » Sun 08 Mar, 2015 15:04

Då är det nog inget större fel utan mera en egenskap, motorvärmaren värmer motorn men inte lådans olja.

Varför turbinen går lite tyngre med backen i vet jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.

Men byt olja och filter i automaten och sätt i precis rätt olja så kanske det reder sig.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

peakarlsson
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
Location: vargön

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby peakarlsson » Sun 08 Mar, 2015 15:59

:-D
torake wrote:Då är det nog inget större fel utan mera en egenskap, motorvärmaren värmer motorn men inte lådans olja.

Varför turbinen går lite tyngre med backen i vet jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.

Men byt olja och filter i automaten och sätt i precis rätt olja så kanske det reder sig.

vi får se om den går lättare med fräsch olja i..... :-)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby Scorpio » Tue 10 Mar, 2015 11:33

peakarlsson wrote:
torake wrote:Vad har du för tomgång första minuten med kall motor?

Funtar på om du har en dålig tempgivare som kanske tycker motorn är 30 grader varm när den i själva verket är runt nollan? På min M271:a räcker det med att ha haft elektriska motorvärmaren i en timme så struntar motorstyrenheten sedan i att ställa upp tomgången till de normala 12-1300rpm första minuten.

Inget problem i sig, men innan lådans olja fått upp tempen så blir det högre motstånd i turbinen, så då behöver den lite mer grundgas för att inte storkna.


Precis så uppför ej min med.Har jag haft motorvärmare i en timme så ställer den ofta inte upp tomgången.Annars är tomgången ca1200 rpm vid kall motor


+2
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

peakarlsson
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
Location: vargön

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby peakarlsson » Thu 30 Apr, 2015 09:50

Bytte olja i automaten, problemet verkar vara borta.de fick ut 4 av 7 liter oja och bytte filtret.Blev rekommenderad att göra om bytet efter 500 till tusen mil eftersom tidigare ägare inte bytt förut.den har ju gått 11400 mil.ska jag göra det? tänkte annars byta varje 6000 mil i fortsättningen.

amgen
Expert
Expert
Posts: 803
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby amgen » Thu 30 Apr, 2015 23:33

Det bästa vore om lådan blev sköljd i samband med oljebytet.
På min 5-petare gick det åt totalt 12 liter vid ovanstående procedur.
Mitt tips: Gör om, gör rätt! :wink:
Sedan kan du upprepa det vid nästa 6000.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

peakarlsson
Prospect
Prospect
Posts: 32
Joined: Fri 08 Mar, 2013 12:32
Location: vargön

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby peakarlsson » Thu 30 Apr, 2015 23:44

jag tänkte det först men det är väldigt dyrt går åt mycket olja och hur vet du om att du fått de du betalar för.
Alternativet var att byta olja och fliter igen efter ca 500 mil.till en kostnad av 2900 kr st.kommer i alla fall att byta var 6000 mil i fortsättningen.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Backproblem automat vid kall motor?

Postby torake » Fri 01 May, 2015 10:21

Låt någon annan göra det. ATF som uppfyller specen går att få för 60kr/lit och en fristående mek kan kanske göra det för mindre än 12-1400kr/tim som mercedes tar.
Det är inte svårt att byta olja i 5G-tronic. Sköljningen är lite knepigare, men man behöver inga specialverktyg eller dator eller så.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests