Om603 tickande ljud (Hjälp!)

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
D.Svensson
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Fri 10 May, 2013 14:09

Om603 tickande ljud (Hjälp!)

Postby D.Svensson » Wed 02 Sep, 2015 11:05

Hallå i stugan!

Köpte mig för ett tag sen en w124 300D. Köpte den av en kompis som lyckats fått en liten spricka i tråget men bilen blev ej använd efter det utan jag köpte den och bytte tråg.

Nu har jag bytt och fyllt olja och kollat över den lite men den tickar ganska bra från toppen.. Har åkt den här bilen innan och har inte upplevt att den tickat då.

Är den slut eller vad kan vara fel? Den är ruskigt lättstartad och går riktigt fint men tickar ganska bra å tickandet följer motorvarven... Kan det bero på att jag kör på för tjock olja nu (hade bara mineralolja hemma) eller är den slut helt enkelt?

Tack för svar!

Mvh Dennis

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Om603 tickande ljud (Hjälp!)

Postby Hynboholm » Wed 02 Sep, 2015 14:42

D.Svensson wrote:Kan det bero på att jag kör på för tjock olja nu (hade bara mineralolja hemma)?


Kanske dags att byta tryckare?
Vilken olja har den gått på innan?

D.Svensson
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Fri 10 May, 2013 14:09

Re: Om603 tickande ljud (Hjälp!)

Postby D.Svensson » Wed 02 Sep, 2015 19:16

jo kan vara så. är det hydrauliska på dom här? Oljan jag slog i nu är av tjockare modell (den vi kör i traktorerna hemma). Slog mest bara i den för å se om tråget blev tätt och tänkte byta fortast möjligt. Vet inte vad dom kört innan men tänkte köra delsyntet i den här jag :)

Min tanke var om oljan är för tjock så den inte smörjer tryckarna riktigt? Eller kan de inte va så?


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests