är det nån som vet skillnaden på detta då?, är även intressant på skillnaden mellan om602 och om605
är dom senare motorerna lika starka på låga varv? lika hållbara? eller är som senare mer varviga och klenare på låga varv?
nån som har mer info? vet att dom senare ofta hade problem med egr som geggade igen insugen
efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Re: efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606
om605 och om606 turbo varianterna är hållbarare än sina föregångare.
om605 och om606 turbo har MLS toppackningar och grövre saker internt. Kört en sommar på bana och drifting med en oöppnad om605 turbo med 150cc pump och 6500rpm varvstopp. Har även haft samma bil till och från jobbet. Motorn har gått 31,000mil.
om602 och om605 utan turbo är ganska lika i hållbarheten. Är i princip samma bottendel.
Sugmotorerna kan jag säga att 2 ventiler mer per cylinder gör att dom drar betydligt bättre över hela registret. Ger snabbare spool på turbon också.
Har inte varit med om att någon motor har geggat igen insuget. Däremot har man sett ett 1mm tjockt lager med sot o olja ifrån EGR och vevhusventilation. Turbo modellerna har visat mindre spår av såna saker i insuget. Men finns säkert ex som haft problem med trasig EGR.
om605 och om606 turbo har MLS toppackningar och grövre saker internt. Kört en sommar på bana och drifting med en oöppnad om605 turbo med 150cc pump och 6500rpm varvstopp. Har även haft samma bil till och från jobbet. Motorn har gått 31,000mil.
om602 och om605 utan turbo är ganska lika i hållbarheten. Är i princip samma bottendel.
Sugmotorerna kan jag säga att 2 ventiler mer per cylinder gör att dom drar betydligt bättre över hela registret. Ger snabbare spool på turbon också.
Har inte varit med om att någon motor har geggat igen insuget. Däremot har man sett ett 1mm tjockt lager med sot o olja ifrån EGR och vevhusventilation. Turbo modellerna har visat mindre spår av såna saker i insuget. Men finns säkert ex som haft problem med trasig EGR.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606
tack för ditt svar
har bara kört bensinmotorer med 4ventiler/cylinder och dom fattas den riktiga styrkan på lägre varv jämfört med 2 ventiler/cyl just därför har jag svårt att tro att dieselmotorer skulle va annorlunda även om det kanske är möjligt
mina tankar är såklar endast omkring sugmotorer
har bara kört bensinmotorer med 4ventiler/cylinder och dom fattas den riktiga styrkan på lägre varv jämfört med 2 ventiler/cyl just därför har jag svårt att tro att dieselmotorer skulle va annorlunda även om det kanske är möjligt
mina tankar är såklar endast omkring sugmotorer
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests