efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606

Postby skaunejohan » Tue 26 Jan, 2016 22:33

är det nån som vet skillnaden på detta då?, är även intressant på skillnaden mellan om602 och om605

är dom senare motorerna lika starka på låga varv? lika hållbara? eller är som senare mer varviga och klenare på låga varv?

nån som har mer info? vet att dom senare ofta hade problem med egr som geggade igen insugen
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606

Postby EvoPeter » Fri 05 Feb, 2016 00:18

om605 och om606 turbo varianterna är hållbarare än sina föregångare.

om605 och om606 turbo har MLS toppackningar och grövre saker internt. Kört en sommar på bana och drifting med en oöppnad om605 turbo med 150cc pump och 6500rpm varvstopp. Har även haft samma bil till och från jobbet. Motorn har gått 31,000mil.

om602 och om605 utan turbo är ganska lika i hållbarheten. Är i princip samma bottendel.

Sugmotorerna kan jag säga att 2 ventiler mer per cylinder gör att dom drar betydligt bättre över hela registret. Ger snabbare spool på turbon också.

Har inte varit med om att någon motor har geggat igen insuget. Däremot har man sett ett 1mm tjockt lager med sot o olja ifrån EGR och vevhusventilation. Turbo modellerna har visat mindre spår av såna saker i insuget. Men finns säkert ex som haft problem med trasig EGR.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: efektkurva sugmotor diesel om603 vs om606

Postby skaunejohan » Sat 06 Feb, 2016 15:17

tack för ditt svar :thumbright: :occasion5:

har bara kört bensinmotorer med 4ventiler/cylinder och dom fattas den riktiga styrkan på lägre varv jämfört med 2 ventiler/cyl just därför har jag svårt att tro att dieselmotorer skulle va annorlunda även om det kanske är möjligt :-D

mina tankar är såklar endast omkring sugmotorer :wink:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests