Istället för dieselmotor

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Istället för dieselmotor

Postby torake » Thu 21 Apr, 2016 10:15

Började snacka lite löst med min granne om det här med elbilar, och han kläckte tanken på att kommersiellt konvertera gamla bensindrivna bilar till eldrift. Det är ju en "grej" i USA, och har varit under några år, kolla t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=ZAwIsKC7ROQ

Jag sade spontant att "Självklart! När börjar vi?"

Sverige är ju en lite annorlunda marknad, men vad tror ni? Lämpliga kandidater tror jag är åttitalsmercorna med v8:or, för att de är fantastiska bilar med inte så fantastiska (med dagens mått) motorer. Finns ju många som kastar ut bensinmotorn och trycker dit en diesel istället, men säg att man skulle trycka dit en elektrisk drivlina istället?

Man fimpar bränsletanken bakom ryggstödet och trycker dit 150kg litiumjonbatterier, där fram kastar man ut v8:an och sätter dit en liten elmotor för servo och AC-kompressorn, samt ytterligare 150kg batterier. I kardantunneln sätter man elmotorn och en liten reduktionsväxellåda. En ombordladdare för trefas så att man kan ladda fullt på 3-4 timmar på publika laddstolpar.

Räckvidd uppåt 20 mil om man tar det piano, och prestanda tillräckligt för att sticka ifrån bensinbilarna från rödljusen. Vad tror ni? Finns det en marknad om det kostar 200kkr för nyckelfärdig bil (exklusive bilen), kanske 150kkr för ett gör-det-själv kit? En ljudlös avgaslös 350sl, kan det vara nåt?
Image

Alla ingrepp fullt reversibla, man får med sig originaltransmissionen hem på pall.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Istället för dieselmotor

Postby kimsababy » Thu 21 Apr, 2016 16:50

Haha j#$%&a rolig tanke! Meen ack så trist att byta ut en vrålande v8 mot ingenting xD tesla drivlina i ett mercaskal.. j#$%&a va ballt
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests