Starkare koppling C320 CDI -05

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Starkare koppling C320 CDI -05

Postby Feliks » Tue 03 May, 2016 16:56

Hallå,

Har optimerat min bil som original har 224hk & 415nm till 270hk & 620nm. Original har min bil som är manuell ca 100nm mindre än automat verisionen och nu har den över 100nm mer istället, gick väl sådär (borde man kanske ha anat) :roll:

Frågan är om det finns någon starkare koppling att köpa? Har sökt/ringt som en tok men är jätte svårt att hitta något till Mercedes överlag (alla motorstarka bilar är till 99% automater).

Är en 6-växlad låda.
Någon som har tips :?:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Starkare koppling C320 CDI -05

Postby Scorpio » Wed 04 May, 2016 18:46

Oavsett om du hittar en starkare koppling eller ej, pallar växellådan för 620 Nm? Jag tror nog att det är växellådan och inte kopplingen som är anledningen till att Mercedes begränsat vridmomentet på de manuella bilarna..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Starkare koppling C320 CDI -05

Postby torake » Wed 04 May, 2016 19:51

Vic viper m.fl. har hävdat att 700Nm är vad de manuella sexväxlade klarar.

Men det är bättre att göra en mapp som har säg 500Nm över ett stort register än en som har en smal topp som är svår att utnyttja och knäcker transmissioner. Bilen blir nästan lika snabb ändå.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Starkare koppling C320 CDI -05

Postby Feliks » Thu 05 May, 2016 09:29

Finns tydligen lameller till denna låda som klarar 750nm har jag fått berättat för mig (sitter tydligen i någon annan bilmodell som är lite mer vanlig att trimma). Problemet verkar vara tryckplattan (?), har hört med firmor i Tyskland och allt men finns nada och då spelar tydligen lamellen mindre roll då plattan inte orkar trycka dit lamellen tillräckligt mycket :-D

Bilen är nu original igen :drinking:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests