hej
har en fråga om mercedes motor 220 cdi o oljan
ska snart lämna in min GLK på service med just denna motor och när jag gjorde detta första gången så kollade jag på olja stickan direkt när jag fick bilen och oljan var då svart som natten. stod o diskutera ett tag med säljaren och han ringde även personen på verkstan och fick då till svar att de e alltid så på dessa motorer. räckte att man starta bilen me den nya oljan så blev den svart.
blir oljan verkligen helt svart direkt efter ett byte för har själv aldrig varit med om de på andra bilar.
Det är en GLK från 14.
(min far har en vito med 3.0 L 6:a diesel och när han bytte oljan o kört några dagar så var den inte svart) vet att de skiljer på motorer men har svårt att tro att de går så snabbt
GLK 220 cdi Oljebyte
-
- Medlem
- Posts: 70
- Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
- Location: Skåne
- Contact:
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: GLK 220 cdi Oljebyte
Alla dieslar jag varit med om har haft svart olja omgående efter service
Firmabilen som jag hämtade ut ny i våras (VAG 2,0tdi) hade svart motorolja några få mil efter leverans.
Firmabilen som jag hämtade ut ny i våras (VAG 2,0tdi) hade svart motorolja några få mil efter leverans.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: GLK 220 cdi Oljebyte
Att oljan blir svart i en diesel är fullt normalt då en liten del sot blir kvar efter förbränningen och hittar ner i oljan.
En bra olja löser sotet och oljan blir då svart och att oljan blir svart direkt efter bytet beror på att man inte får ut all olja och sot rester ur motorn och den kvarvarande blandar sig med den nya som då blir svart.
Reagerade över att oljan i min Ranger/Mazda var bärnstensfärgad ganska länge efter bytet ( Castrol ) och sen vid nästa byte då jag använde Ford Formula så blev den svart ganska omgående. Tolkar det som att Castrol inte var lika renande eller hade samma egenskaper till att fånga upp soten.
En bra olja löser sotet och oljan blir då svart och att oljan blir svart direkt efter bytet beror på att man inte får ut all olja och sot rester ur motorn och den kvarvarande blandar sig med den nya som då blir svart.
Reagerade över att oljan i min Ranger/Mazda var bärnstensfärgad ganska länge efter bytet ( Castrol ) och sen vid nästa byte då jag använde Ford Formula så blev den svart ganska omgående. Tolkar det som att Castrol inte var lika renande eller hade samma egenskaper till att fånga upp soten.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests