ECO

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

ECO

Postby jale » Sun 27 Nov, 2016 15:17

Hej, har haft MB de senaste 30 åren men aldrig en med ECO förrän nu, en E 220 CDI 2014.
Kan liksom inte vänja mig vid att den "stannar" vid rödljus stopp etc. Jag vet att man kan koppla ur detta vilket jag fördetmesta också gör men nu till frågan :
Hur mycket bränsle sparar man igentligen med ECO funktionen ? ... och drar inte motorn lite mer vid uppstart ?
Såklart att det beror mycket på köromständigheterna, årlig körstäcka etc ... det förstår jag mycket väl ... men ...
Jag har aldrig läst några , typ "genomsnittsliga" siffror ... finns det ?
Är det ett "spel för gallerierna" att "låtsas" ett miljötänk att spara bränsle vid stopp ?
Åsikter och erfarenheter ?
Mvh // Janne

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: ECO

Postby torake » Sun 27 Nov, 2016 17:55

Ur ett bränslebesparingsperspektiv är det helt meningslöst med start-stop på en dieselmotor. Men för den lokala stadsmiljön är det ju trevligt om de 25 bilarna som står och väntar vid ett rödljus har stoppade motorer. Men de släpper ju så klart ut en liten aning mer på sträckorna mellan rödljusen pga att batteriet skall återladdas och motorn återtar tidigare temperatur.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: ECO

Postby KOWALSKI 1 » Sun 27 Nov, 2016 18:19

ännu mer eco blir man när man trycker i EC och blokerar ac:en innan kallstart, då sparar du nåra droppar till.
det märks tydligt på en V8 när brenslenålen faller vid kallstart, vet inte om det märks lika tydligt på en disel?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: ECO

Postby torake » Sun 27 Nov, 2016 22:34

Moderna AC-anläggningar har variabel slagvolym, gamla kompressorer hade mera av/på, så de gick för fullt och bromsade motorn precis när man slog på. Sen har en bensinmotor med stor slagvolym (typ 4,3 liter kanske :wink: ) ruskigt dålig verkningsgrad på tomgång, så de få kilowatten som hjälpaggregaten vill ha slukar oproportionerligt mycket bränsle.

Dieslarnas problem är snarare att de inte har tillräckligt mycket motstånd för att komma upp i temperatur som de skall, vilket leder till högre bränsleförbrukning den vägen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: ECO

Postby KOWALSKI 1 » Sun 27 Nov, 2016 23:03

torake wrote:Moderna AC-anläggningar har variabel slagvolym, gamla kompressorer hade mera av/på, så de gick för fullt och bromsade motorn precis när man slog på. Sen har en bensinmotor med stor slagvolym (typ 4,3 liter kanske :wink: ) ruskigt dålig verkningsgrad på tomgång, så de få kilowatten som hjälpaggregaten vill ha slukar oproportionerligt mycket bränsle.

Dieslarnas problem är snarare att de inte har tillräckligt mycket motstånd för att komma upp i temperatur som de skall, vilket leder till högre bränsleförbrukning den vägen.


jo du torake.
i början när jag köpte min AMG o kallstartade den på morgonen, man kunde bara se på när bränslenålen föll nedåt mot avgrunden!! :evil:
ja det var jobbigt att slösa onödigt mycket med soppa bara vid startögonblicket. tills jag kom på att om man trycker på EC vid kallstart så minskar man på slurpandet i tanken.
efter några minuters körning satte jag igång ac igen.

lesson learned!
vid kallstart om du vill spara på soppan, vrida på nyckeln slå på tändningen, tryck på EC och sedan starta bilen.
detta råd funkar mycket bra för V-Acht motorer


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests