Hej, har haft MB de senaste 30 åren men aldrig en med ECO förrän nu, en E 220 CDI 2014.
Kan liksom inte vänja mig vid att den "stannar" vid rödljus stopp etc. Jag vet att man kan koppla ur detta vilket jag fördetmesta också gör men nu till frågan :
Hur mycket bränsle sparar man igentligen med ECO funktionen ? ... och drar inte motorn lite mer vid uppstart ?
Såklart att det beror mycket på köromständigheterna, årlig körstäcka etc ... det förstår jag mycket väl ... men ...
Jag har aldrig läst några , typ "genomsnittsliga" siffror ... finns det ?
Är det ett "spel för gallerierna" att "låtsas" ett miljötänk att spara bränsle vid stopp ?
Åsikter och erfarenheter ?
Mvh // Janne
ECO
Re: ECO
Ur ett bränslebesparingsperspektiv är det helt meningslöst med start-stop på en dieselmotor. Men för den lokala stadsmiljön är det ju trevligt om de 25 bilarna som står och väntar vid ett rödljus har stoppade motorer. Men de släpper ju så klart ut en liten aning mer på sträckorna mellan rödljusen pga att batteriet skall återladdas och motorn återtar tidigare temperatur.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: ECO
Moderna AC-anläggningar har variabel slagvolym, gamla kompressorer hade mera av/på, så de gick för fullt och bromsade motorn precis när man slog på. Sen har en bensinmotor med stor slagvolym (typ 4,3 liter kanske ) ruskigt dålig verkningsgrad på tomgång, så de få kilowatten som hjälpaggregaten vill ha slukar oproportionerligt mycket bränsle.
Dieslarnas problem är snarare att de inte har tillräckligt mycket motstånd för att komma upp i temperatur som de skall, vilket leder till högre bränsleförbrukning den vägen.
Dieslarnas problem är snarare att de inte har tillräckligt mycket motstånd för att komma upp i temperatur som de skall, vilket leder till högre bränsleförbrukning den vägen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: ECO
torake wrote:Moderna AC-anläggningar har variabel slagvolym, gamla kompressorer hade mera av/på, så de gick för fullt och bromsade motorn precis när man slog på. Sen har en bensinmotor med stor slagvolym (typ 4,3 liter kanske ) ruskigt dålig verkningsgrad på tomgång, så de få kilowatten som hjälpaggregaten vill ha slukar oproportionerligt mycket bränsle.
Dieslarnas problem är snarare att de inte har tillräckligt mycket motstånd för att komma upp i temperatur som de skall, vilket leder till högre bränsleförbrukning den vägen.
jo du torake.
i början när jag köpte min AMG o kallstartade den på morgonen, man kunde bara se på när bränslenålen föll nedåt mot avgrunden!!
ja det var jobbigt att slösa onödigt mycket med soppa bara vid startögonblicket. tills jag kom på att om man trycker på EC vid kallstart så minskar man på slurpandet i tanken.
efter några minuters körning satte jag igång ac igen.
lesson learned!
vid kallstart om du vill spara på soppan, vrida på nyckeln slå på tändningen, tryck på EC och sedan starta bilen.
detta råd funkar mycket bra för V-Acht motorer
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests