Page 1 of 1

M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Wed 28 Jun, 2017 23:08
by gothicteo
Funderar på att köpa en w126 280se 1983.
Jag har läst mig till att det är M110 motor i den, Vad ska jag tänka på med den maskinen?

Jag har några 5v lådor från M102 motorer, passar dem på m110?

Re: M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Thu 14 Dec, 2017 14:44
by M116
M110 används helst som bojsänke.
Var ganska ball när den kom i början av 70-talet men att den hängde med till -89 är tamejfan ett mysterium. På den tiden var 185 pigga hästar i en compakt var skoj då MB sällan bjöd på sportighet. Efter avgasreningslagarnas införande -76 och med K-jet så blev motorn mest bara j#$%&a bra på att alstra värme till värmepaketet. Att motorn drog snudd på lika mycket som en M116/M117 i de större karosserna gjorde inte saken i bättre dager.

M102 växellådor passar inte på M110. Startmotorn sitter på motsatta sidan på dessa motorfamiljer. Ska du ha 5-vxl låda till en 126:a med M110 så får du nog leta, eller ha en djup plånbok. När du letar låda så tänk även på att i en W126 sitter det elektronisk hastighetsmätare som ska ha signal från en givare vid växellådans utgående axel.
På W123/W114 sitter det mekanisk hastighetsmätare med wire från lådan.

Re: M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Fri 15 Dec, 2017 01:54
by Marie
Dessutom gjode sig M110 ökänd för sina dåligt härdade kamaxlar. Tickande motorer som knappt öppnade ventilerna var tretton på dussinet. En pigg och sportig tvåkamsmotor på tidigt sjuttiotal, precis som M116 skriver, men sen....

Sitter det avgasrende aset dessutom i en W126 så har den mer jobb än den klarar av, tyvärr. Klen slö motor i stor tung bil. Fast avgasrenade M110 i W116 var ännu tråkigare, ännu slöare motor i ännu tyngre bil...

Re: M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Fri 15 Dec, 2017 09:57
by 230E-85
Jag kör sedan många år flitigt (1000 mil per år) med en tyskimporterad w107 med M110 från 1983. Jag tycker att det är en härlig pigg och varvvillig maskin. Den har snart gått 20.000 mil. K-jet som fungerar utmärkt.

Jag har haft lite bekymmer med en eftermonterad katalysator (G-kat), som sattes på när den levde i Tyskland. Den har jag tagit bort och återställt till original med tändningen på ursprungliga 30 grader. Den har heller ingen avgasrening, typ luftpump eller liknande.

Men visst är den lite onödigt komplicerad med twincam. Det verkat ju som även MB tyckte det, när man tittar på utvecklingslinjen M130 - M110 - M103. Å andra sidan kan man ju fundera på vad dom håller på med numera, när det gäller komplexitet.

Re: M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Fri 15 Dec, 2017 13:54
by Marie
230E-85 wrote:Jag kör sedan många år flitigt (1000 mil per år) med en tyskimporterad w107 med M110 från 1983. Jag tycker att det är en härlig pigg och varvvillig maskin. Den har snart gått 20.000 mil. K-jet som fungerar utmärkt.
.....

Det du skriver ger följande tankar...

1. Din bil är efterimport och saknar den svenska avgasrening som gällde årsmodellerna 76-88. Det var de som gick dåligt. Naturvårdsverket kämpade hårt under många år efter EU-inträdet mot EU-frihandeln och försökte förhindra efterimport av dessa årsmodeller. Det gick om de var katförsedda...

2. Din 107 är markant lättare än en 126.

Re: M110 motor Bra eller dålig?

Posted: Sat 16 Dec, 2017 10:39
by Kjell Niklasson
M103 eller kanske M104 måste väl vara ett bättre alternativ? Då passar dessutom växellådorna ifrån M102.