Oljemängd - oljesticksnivå

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Oljemängd - oljesticksnivå

Postby jale » Fri 29 Jun, 2018 17:22

Hej.
Har funderat på oljevolymerna. Är det så, generellt sett, att oljestickans maxnivåmarkering = den oljemängd som den motorn ska ha ? ...
.... och är det alltid 1 liters skillnad mellan max - och min - sträcket på oljestickan ?
Har två MB ( en SLK R 170 230 K -1999 samt en E 220 CDI - 2014 ) ... SLK´n har enl. intr.bok oljevolym 5,6 liter. E klassen har en oljevolym på 6,6 liter.
E klassen servades ( med oljebyte, enl. fakturan så fylldes 6,5 liter olja ) i våras och när jag nu kollade oljestickan så var nivån vid max sträcket. SLK´n servades ( med oljebyte och enl. den fakturan fylldes 5,5 liter olja ) för ett par veckor sedan och när jag nu kollade oljenivån så var den vid mini sträcket på stickan .... Nu har jag kört cirka 150 mil med SLK´n sedan servicen med marchfart typ 140 km/h typ 4 -5 timmar i sträck med kaffepaus och det står i intr.boken att den kan dra cirka 1 l / 1000 km .... Jag fyllde på ½ l olja ocjh då kom nivån på stickan mitt emellan max- och min-markeringen.
Tyder väl på att det är 1 liters skillnad mellan min - och max nivåmarkeringen ? ... står också i intr.boken att om oljenivån är vid min - läget så ska man fylla på 1 liter.
Jag funderar för att jag litar inte helt på vår lokala MB verkstad på orten ... ( haft lite incidenter som varit lite underliga förut, med bl.a. en skuren kompressor, utan att direkt kunna peka på ett verkligt orsakssammanhang .... men jag är numera kritisk och undrande om det inte ibland slarvas vid verkstadsbesök / service ...
Mvh.

Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests