MB Sprinter -02 dör/bränslet stryps

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Niklas.L
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 22 Feb, 2007 20:10
Location: Norge/Täby
Contact:

MB Sprinter -02 dör/bränslet stryps

Postby Niklas.L » Wed 25 Jul, 2018 19:10

Har en 2002 Sprinter med 2.7 liters dieseln som har ett irriterande fel som kommer och går. Just nu verkar det vara här för att stanna. Vid jämn/svag gas så stryper den kraften hela tiden. Går på full gas, men känns som den inte går helt bra på höga växlar. Låga växlar går den fint. Har haft den inne för rensning av tank och då gick den fint ett tag. Har kört rengörande medel i tanken, men nu är det som sagt tillbaka och det är värre än någonsin. Misstänker att det är något elektroniskt, men vet inte vad. Någon misstänkte kabelhärvan på rattstången. Andra bromspedalskontakten. Någon här som har en aning om vad det kan vara?

Niklas
Arjeplog 4 alle!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: MB Sprinter -02 dör/bränslet stryps

Postby Fotografen » Wed 25 Jul, 2018 23:40

Eftersom den gick efter rensning av tank så börja med att fortsätta på det spåret och försäkra dig om att bränslesystemet är fritt från skit. Ta ur filtret och titta hur det ser ut.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Niklas.L
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 22 Feb, 2007 20:10
Location: Norge/Täby
Contact:

Re: MB Sprinter -02 dör/bränslet stryps

Postby Niklas.L » Sun 29 Jul, 2018 10:00

Dagen efter jag skrev detta gick den som en klocka igen och jag har inte haft några problem sedan dess. Ska prova att byta bränslefilter och se om jag ser nå skräp, men har min tvivel på att det är skit i tanken då det är så sporadiskt.
Arjeplog 4 alle!

Niklas.L
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 22 Feb, 2007 20:10
Location: Norge/Täby
Contact:

Re: MB Sprinter -02 dör/bränslet stryps

Postby Niklas.L » Sun 26 Aug, 2018 16:12

Kanske för tidigt att säga än, men verkar som att problemet är löst.
Det jag gjorde var att justera bromskontakten vid bromspedalen. Bromsade allt som gick och drog ut den lilla vita pluppen uppe där bromspedalen är fäst. Har kört över 100mil nu utan minsta lilla problem. Farthållaren hoppar inte längre ur vid gupp i vägen vilket den kunde göra förr.
Så ifall fler har liknande problem är detta ett kostnadsfritt och väldigt enkelt ställe att börja felsökningen.
Arjeplog 4 alle!


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests