W201 hur komplicerat är motorbyte från m102 till m103

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

W201 hur komplicerat är motorbyte från m102 till m103

Postby Torsten » Sat 29 Feb, 2020 22:05

Tjena :-D
Låt säga att man får tag i en skapligt fräsch 190E med 5-växlad låda och en komplett 300e(med automat), hur mycket jobb är det att få i den motorn i 190in och få den besiktigad?

Som jag förstår det så skiljer kylarbalken på de som såldes med m103 men utöver det så har jag ingen koll...
/ Torsten

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W201 hur komplicerat är motorbyte från m102 till m103

Postby Kjell Niklasson » Sun 01 Mar, 2020 12:39

Jag har aldrig gjort det med benisnare, man har flera gånger stoppat i dieselsexor i w201. Och det bör vara liknade tillvägagångsätt.

Som du skriver, kylet måste framåt, och neråt. Både övre och undre kylarbalk måste byggas om. Du behöver kardanaxel ifrån en w201 med sexa och samma typ av växellåda. Automat och manuell har olika längd på kardan. Kardan ifrån bil med m102 är för lång oavsett. Eller så kortar man original kardanaxel. Samma som ovan gäller angående växelstagen, dom behöver antingen komma ifrån en bil med sexa och likadan växellåda, eller så får man korta av dom. Angående motorfästen så har jag läst lite olika, en del skriver att man måste ha fästena ifrån en w201 med m103, men det borde funka med fästen ifrån en w124 med m103. Inget jag vet säkert dock. Vid ombyggnad med dieselsexa går det fint med fästen ifrån w124 iallafall.

Sedan skiljer det säkert en del med elektroniken, men där har jag dålig koll. Det finns säkert andra på forumet som kan hjälpa till med det.

Sedan besiktning. "Vanligt" motorbyte har det tidigare varit godkänt med effektökning på 20% och vridmomentsökning på 10%. Det är dock inte en självklarhet längre, sedan bilprovningen avmonopoliserades. Oavsett, så gissar jag på att en 3 liters m103 överskrider det, vilket gör det svårt att få godkänt. Du måste kolla med det besiktningsföretaget du tänkt besikta hos vad som gäller. Alternativet är ombyggd bil genom SFRO, men då krävs mer ombyggnad.

Men görs ombyggnaden snyggt går det säkert att besikta bilen utan att det märks. Jag besiktade själv min gamla w201 med dieselsexa flera gånger utan några som helst problem.

Nu börjar dom bli ganska ovanliga, men jag skulle rekommendera att försöka få tag på en w201 med m103 original, antingen för att byta till 3 liters, eller andvända som donatorbil.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests