Hej.
Har en fena (eller vingmerca som bodensarna brukar säga) med motor från en w123 200d, bilen på min bild är det.
Försöker få ihop originalgivaren från w123 med mätaren som är en 190c 1965 års modell.
Var llite bråttom när vi skulle ut med gamla motorn så den givaren är inte bra. Kabeln är ju lite annorlunda med en kopparledare i en skärm, vet inte om kopparledaren är lackad eller har kontakt med skärmen.
Nån som har bra förslag?
Har kollat så givaren fungerar och resistansen ändrar på sig en del men kommer inte ihåg värdena i skallen.
tempgivare w123 200d i fenmerca
Re: tempgivare w123 200d i fenmerca
steffo78 wrote:Hej.
Har en fena (eller vingmerca som bodensarna brukar säga) med motor från en w123 200d, bilen på min bild är det.
Försöker få ihop originalgivaren från w123 med mätaren som är en 190c 1965 års modell.
Var llite bråttom när vi skulle ut med gamla motorn så den givaren är inte bra. Kabeln är ju lite annorlunda med en kopparledare i en skärm, vet inte om kopparledaren är lackad eller har kontakt med skärmen.
Nån som har bra förslag?
Har kollat så givaren fungerar och resistansen ändrar på sig en del men kommer inte ihåg värdena i skallen.
Det går inte att använda den nyare givaren (elektriskt) till fenans mätare som påverkas av nån gas eller nått som är i röret som går mellan givaren och mätaren. Använd den gamla givaren (om den inte är avklippt) så att gasen har kommit ut
Det är verkligen liv på detta forum! massa svar efter några timmar.
Det var ju dåliga nyheter... var nog inte så uppmärksam när jag skulle koppla så den är avklippt. Men jag har ju svårt att tänka mig att det är gas i den lilla ledaren? mindre än 1mm är den, hade nog tänkt på det om den var ihålig.. ska kolla vad jag har för grejor i den lite noggrannare..
När jag köpte bilen var det en 200d motor från compakt i och då fungerade mätaren klockrent.
Frågan är om föregående ägare kanske har bytt till elektrisk givare? men mätaren är som på alla andra 190c. w108?..
Hade ju varit fint att iallafall få mätaren att se ut som original om den är elektrisk, annars få jag väl sätta i en original igen.
När jag ändå är igång... Det finns en givare till i toppen, bredvid tempgivaren som har 2 kontaktstift, vad är denna bra till? oljetryck?
Det var ju dåliga nyheter... var nog inte så uppmärksam när jag skulle koppla så den är avklippt. Men jag har ju svårt att tänka mig att det är gas i den lilla ledaren? mindre än 1mm är den, hade nog tänkt på det om den var ihålig.. ska kolla vad jag har för grejor i den lite noggrannare..
När jag köpte bilen var det en 200d motor från compakt i och då fungerade mätaren klockrent.
Frågan är om föregående ägare kanske har bytt till elektrisk givare? men mätaren är som på alla andra 190c. w108?..
Hade ju varit fint att iallafall få mätaren att se ut som original om den är elektrisk, annars få jag väl sätta i en original igen.
När jag ändå är igång... Det finns en givare till i toppen, bredvid tempgivaren som har 2 kontaktstift, vad är denna bra till? oljetryck?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Låter som det får bli en sniklösning sålänge, tills det finns tid för originalfix.
Har samma problem som peewee, ledningen är för kort.
hursomhelst bra att få reda på hur det funkar! Hade ingen aning om att man kunde göra en sån mätare, den har ju fungerat mycket bra på förra motorn.
Fråga till Lissjos: Vad var det för gänga på oljeröret?
hoppas ju på mm-gänga så man slipper jaga andra sorter men det är ju tysk bil så.
Hade tänkt börja köra lite med bilen när det blivit varmare.
Provade starta med ganska fräscht batteri idag men han ville inte, verkar som startmotorn har kärvat ihop lite i garagefukten. Kablarna blev otroligt varma så det är nog dags att se över lite där också.. man har det man gör med gammelbilar.
Tack allihop för bra svar är verkligen kanon detta forum.
Har samma problem som peewee, ledningen är för kort.
hursomhelst bra att få reda på hur det funkar! Hade ingen aning om att man kunde göra en sån mätare, den har ju fungerat mycket bra på förra motorn.
Fråga till Lissjos: Vad var det för gänga på oljeröret?
hoppas ju på mm-gänga så man slipper jaga andra sorter men det är ju tysk bil så.
Hade tänkt börja köra lite med bilen när det blivit varmare.
Provade starta med ganska fräscht batteri idag men han ville inte, verkar som startmotorn har kärvat ihop lite i garagefukten. Kablarna blev otroligt varma så det är nog dags att se över lite där också.. man har det man gör med gammelbilar.
Tack allihop för bra svar är verkligen kanon detta forum.
Fotografen wrote:drdiesel wrote:Den andra givaren är en avkännare för glöggningen. Har för mig att det är kvicksilver som som är ledare i dessa gamla tempmätare.
Brukar det inte vara eter? Har man fått av röret finns det firmor som renoverar, titta bland annonserna i tex Nostalgia eller Classic Motor.
EXAKT eter är det. OCH jag tror att den "äldre" givaren även passar i hålet för den senare elekriska varianten.
Tror jag har en "Fen" tempgivare liggande........OM. För att kolla den gamla värm klumpen med en tändare å se om visaren reagerar på värme
..........sylwe
Är också relativt säker på att den passar i hålet.
enda skillnaden på 200d från compakt till 123 är att där sensorn för "glöggningen" sitter på 123 sitter istället slang till värmepaketet på compakt. på 123 sitter den slangen mot torpeden istället.
kollade lite på motorn förut och är rätt säker på detta.
Minnet är svagt.. kanske provade jag om den passade tom?
Sen är ena motorfästet annorlunda och oljefilterhållaren förstås, tror inte mercedes ändrade så mycket på sitt vinnande snikkoncept under dom åren.. Borde kanske skaffat en stjärnkolvare när man ändå höll på men alla var sålda då, sen var den nästan gratis denna motorn. Får bli en 240d från -80 eller kanske en 200d från en w124 nästa gång....
enda skillnaden på 200d från compakt till 123 är att där sensorn för "glöggningen" sitter på 123 sitter istället slang till värmepaketet på compakt. på 123 sitter den slangen mot torpeden istället.
kollade lite på motorn förut och är rätt säker på detta.
Minnet är svagt.. kanske provade jag om den passade tom?
Sen är ena motorfästet annorlunda och oljefilterhållaren förstås, tror inte mercedes ändrade så mycket på sitt vinnande snikkoncept under dom åren.. Borde kanske skaffat en stjärnkolvare när man ändå höll på men alla var sålda då, sen var den nästan gratis denna motorn. Får bli en 240d från -80 eller kanske en 200d från en w124 nästa gång....
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests