Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar inte

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby Zwoachtzig » Mon 28 Oct, 2013 10:08

Som sagt så beror det lite på vad man har för lampor åxå. I min 123:a så är då reostaten på max å jag tycker det är lagomt(förmodligen är lamporna "mesigare" än original), men nog har jag kört MB:s med betydligt starkare lampor, och det kan bli lite ansträngande i mörkret. Men, om reostaten är paj och man inte får tag i en ny så kan man löda förbi. Tycker man då att det bidde för starkt ljus kan man ju löda dit ett motstånd också istället för bara en brygga eller sätta en lampa för högre spänning.
Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.

Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?

Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby celberg » Mon 28 Oct, 2013 20:59

Zwoachtzig wrote:
Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.

Byter du instrumenthuset i stället för lamporna???
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby Zwoachtzig » Tue 29 Oct, 2013 11:17

celberg wrote:
Zwoachtzig wrote:
Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.

Byter du instrumenthuset i stället för lamporna???


Jo, verkar enklast... :roll: , skoja bara!

Så här är det:
Jag har tänkt att få till varvräknaren från W124-dieseln och även installera givare å lampor i instrumenthuset. Eftersom jag kör bilen dagligen tänkte jag få tag i ett annat hus, installera allt och sen byta hela huset.
De ä lite så jag måste jobba tyvärr... hör ju till "4H-klubben" så antalet bilar på gården är begränsat... :-(
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby anderswien » Tue 12 Nov, 2013 10:56

Tack för infon.

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby Zwoachtzig » Wed 13 Nov, 2013 12:12

Som sagt, med 24V lampor blir det som att ha halvt nerdimmat.

Jag tror att jag har 24V lampor för de lyser då inte starkt på max.

Man kan även löda in ett motstånd vad man tycker blir lagom. Helst vill man ju ha reostaten kvar, brukar själv dimma till ingenting på sommarn för jag inbillar mig att jag sparar på lamporna. :roll:
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby Etoda » Tue 26 Nov, 2013 14:18

Zwoachtzig wrote:Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.

Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?


Öhh... original på Mercedes instrument under 70-90-talet är 0,8 W (möjligen 1,2 W på någon) på smålamporna i vred m.m. och har glassockel eller plastsockel. De stora till allmänbelysningen i instrumentet på W123 (2 st) minns jag inte watten på på rak arm.

Mittkonsollen byter du lampor i genom att dra rakt ut de tre vreden till ventilationen (ev. med tång med en bit gummiduk emellan så du inte repar, kan sitta som f-n). Då kan du byta de lamporna. Sedan lossar du de stora muttrarna under vreden och lyfter ut plasten så kan du byta de andra lamporna också.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int

Postby Zwoachtzig » Fri 27 Dec, 2013 17:09

Etoda wrote:
Zwoachtzig wrote:Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.

Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?


Öhh... original på Mercedes instrument under 70-90-talet är 0,8 W (möjligen 1,2 W på någon) på smålamporna i vred m.m. och har glassockel eller plastsockel. De stora till allmänbelysningen i instrumentet på W123 (2 st) minns jag inte watten på på rak arm.

Mittkonsollen byter du lampor i genom att dra rakt ut de tre vreden till ventilationen (ev. med tång med en bit gummiduk emellan så du inte repar, kan sitta som f-n). Då kan du byta de lamporna. Sedan lossar du de stora muttrarna under vreden och lyfter ut plasten så kan du byta de andra lamporna också.


Jag var nog förvirrad. 2W är det som är enkelt att få tag i och är för starka... :oops:

jag lyckades byta lamporna men till ena vredet verkar hållarn va paj så jag ska byta hela den mojängen när jag orkar. Den som sist var å skruvade där har dragit muttrarna på tok för hårt för det var bara smul när jag lossade muttrarna.
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests