Som sagt så beror det lite på vad man har för lampor åxå. I min 123:a så är då reostaten på max å jag tycker det är lagomt(förmodligen är lamporna "mesigare" än original), men nog har jag kört MB:s med betydligt starkare lampor, och det kan bli lite ansträngande i mörkret. Men, om reostaten är paj och man inte får tag i en ny så kan man löda förbi. Tycker man då att det bidde för starkt ljus kan man ju löda dit ett motstånd också istället för bara en brygga eller sätta en lampa för högre spänning.
Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.
Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?
Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.
Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar inte
- Zwoachtzig
- Expert
- Posts: 596
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
- Location: Luleå
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
/Zackarias
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Zwoachtzig wrote:
Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.
Byter du instrumenthuset i stället för lamporna???
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96
- Zwoachtzig
- Expert
- Posts: 596
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
- Location: Luleå
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
celberg wrote:Zwoachtzig wrote:
Den dan jag ska byta instrumenthuset ska jag kolla upp vad det ska va för lampor där egentligen.
Byter du instrumenthuset i stället för lamporna???
Jo, verkar enklast... , skoja bara!
Så här är det:
Jag har tänkt att få till varvräknaren från W124-dieseln och även installera givare å lampor i instrumenthuset. Eftersom jag kör bilen dagligen tänkte jag få tag i ett annat hus, installera allt och sen byta hela huset.
De ä lite så jag måste jobba tyvärr... hör ju till "4H-klubben" så antalet bilar på gården är begränsat...
/Zackarias
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
- anderswien
- Proffs
- Posts: 281
- Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Tack för infon.
- Zwoachtzig
- Expert
- Posts: 596
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
- Location: Luleå
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Som sagt, med 24V lampor blir det som att ha halvt nerdimmat.
Jag tror att jag har 24V lampor för de lyser då inte starkt på max.
Man kan även löda in ett motstånd vad man tycker blir lagom. Helst vill man ju ha reostaten kvar, brukar själv dimma till ingenting på sommarn för jag inbillar mig att jag sparar på lamporna.
Jag tror att jag har 24V lampor för de lyser då inte starkt på max.
Man kan även löda in ett motstånd vad man tycker blir lagom. Helst vill man ju ha reostaten kvar, brukar själv dimma till ingenting på sommarn för jag inbillar mig att jag sparar på lamporna.
/Zackarias
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Zwoachtzig wrote:Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.
Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?
Öhh... original på Mercedes instrument under 70-90-talet är 0,8 W (möjligen 1,2 W på någon) på smålamporna i vred m.m. och har glassockel eller plastsockel. De stora till allmänbelysningen i instrumentet på W123 (2 st) minns jag inte watten på på rak arm.
Mittkonsollen byter du lampor i genom att dra rakt ut de tre vreden till ventilationen (ev. med tång med en bit gummiduk emellan så du inte repar, kan sitta som f-n). Då kan du byta de lamporna. Sedan lossar du de stora muttrarna under vreden och lyfter ut plasten så kan du byta de andra lamporna också.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
- Zwoachtzig
- Expert
- Posts: 596
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
- Location: Luleå
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Etoda wrote:Zwoachtzig wrote:Att det sitter fel lampor är nog inget ovanligt. Smålamporna som sitter i fläktvreden brukar tyvärr alltför ofta vara bytt till alldeles för starka istället för de frostade 2W-lamporna som ska sitta där.
Och för att låna tråden: Hur byter man lamporna i mittkonsolen?
Öhh... original på Mercedes instrument under 70-90-talet är 0,8 W (möjligen 1,2 W på någon) på smålamporna i vred m.m. och har glassockel eller plastsockel. De stora till allmänbelysningen i instrumentet på W123 (2 st) minns jag inte watten på på rak arm.
Mittkonsollen byter du lampor i genom att dra rakt ut de tre vreden till ventilationen (ev. med tång med en bit gummiduk emellan så du inte repar, kan sitta som f-n). Då kan du byta de lamporna. Sedan lossar du de stora muttrarna under vreden och lyfter ut plasten så kan du byta de andra lamporna också.
Jag var nog förvirrad. 2W är det som är enkelt att få tag i och är för starka...
jag lyckades byta lamporna men till ena vredet verkar hållarn va paj så jag ska byta hela den mojängen när jag orkar. Den som sist var å skruvade där har dragit muttrarna på tok för hårt för det var bara smul när jag lossade muttrarna.
/Zackarias
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests