Öppna låst bagagelucka w123 -78

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
J0NTIZ
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sun 12 Jul, 2015 16:39

Öppna låst bagagelucka w123 -78

Postby J0NTIZ » Mon 13 Jul, 2015 18:37

Hej! Är ny här, men har läst alla trådar jag har kunnat hitta om bakluckor och vaccum, men inte kommit fram till någon lösning på mitt problem..

Det gäller en 240d, sedan där bagageluckan har låst sig och jag har tappat bort nyckeln.
Original, ska det vara samma nyckel till tändning och baklucka?
Det är centrallås på bilen, så det borde egentligen låsa/låsa upp bakluckan också?
Jag har sett att man ska kunna borra ett litet hål för att kunna öppna luckan med en radiomejsel, men undviker gärna det så min tanke var att man kanske kan suga i någon vaccumslang istället.
Var hittar jag i så fall den?
Tror ni att det ens är troligt att det skulle kunna fungera?
Hur mycket sug behövs? Det är bara suga som går? Eller kan man ev blåsa i någon slang?

Alla dörrlåsen fungerar, men jag tror det var ett tag sen bakluckan gick att låsa upp med centrallåset.
Andra förslag för att få upp bakluckan?

Tacksam för hjälp! Mvh Jonathan

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Öppna låst bagagelucka w123 -78

Postby Marie » Mon 13 Jul, 2015 19:49

J0NTIZ wrote:Original, ska det vara samma nyckel till tändning och baklucka?


Original skall de båda nycklarna med kantigt svart grepp passa i samtliga lås; tändningslås, båda framdörrarna samt koffert och handskfack.
Dessutom levererades bilen med en servicenyckel där greppet är rundat/ovalt och den passar bara i tändningslås och framdörrar, INTE i koffert och handskfack.

Är det så att den nyckel du har är den ovala servicenyckeln så går den inte ens in i koffertlåset. I så fall (och om nyckeln passar i både tändningslås och båda framdörrarna är ju chansen stor att den tandningen även passar i skuffen. Antingen kan du beställa en nyckel hos din Mercedeshandlare, eller så kan du få filat en nyckel på en klackbar, ned ett ämne som går in i koffertlåset, och samma tandprofil som den nyckel du har.

Sen är det ju klart att en låscylinder som inte använts i denne kungens tid kanske inte går att vrida runt så lätt ens med rätt nyckel.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

J0NTIZ
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sun 12 Jul, 2015 16:39

Re: Öppna låst bagagelucka w123 -78

Postby J0NTIZ » Mon 13 Jul, 2015 22:17

Tack för svar! Bakluckan har tidigare låsts med nyckel, eftersom centrallåset inte har låst upp den, så cylindern fungerar! Men tyvärr passar inte nyckeln vi har till tändningslåset, utan vi har haft en separat nyckel dit, så då kan man nog konstatera att låset bak har varit bytt någon gång :-(


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests