Cpt Tuttle wrote:Bukplåt? Till att skydda tråget?
Vad får du för markfrigång kvar med en sådan? Inverkar det mycket?
Hur tjock plåt har du använt med hur stor frigång mot tråget?
Funderar i liknande banor själv men är rädd att den ska bli för låg med det.
Ja till att skydda tråget. Sen fäste jag kylare, oljekylare och intercooler i den också eftersom originalfästena hade pajat när det tog i nånstans. Och satte dit ett drag därfram också nu när det finns nåt stadigt att svetsa i. Satte den 1,5-2cm under tråget ungefär sen är det en 6mm plåt så det vart väl typ 2,5cm mindre markfrigång. Men det har ju ingen större betydelse om det tar i nånstans heller. Kör man på nåt som är så högt att man hänger upp bilen på det så skulle man ju med största sannolikhet ha pajat tråget om man inte hade haft bukplåt. Och är det djup snö så gör ju inte 2,5cm så stor skillnad heller lika bra att ploga det före som att packa fast det under bilen iaf. 6mm plåt är nog lite överdrivet för dom allra flesta tänkte ta en 3,2mm hardox istället men det vart det som fanns. Den vart lite för mycket bockad så jag skulle trycka ut den traktorn men det vart ingen större skillnad när jag ställde på en 10 tons lastmaskin och stod och ryckte lite fram och tillbaka iaf... fäste den förresten i ett tjockt plattjärn som jag svetsade fast i framvagnsbalken där bak och i fästena till stötfångaren där fram fast jag använde alla 3 skruv hålen istället för bara det där stötfångaren sitter.