Slirning i automatlådan på en 350 SE -1975

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Slirning i automatlådan på en 350 SE -1975

Postby amadeusz » Tue 27 Jul, 2004 09:06

Hej! Jag har just fått överta en 350 SE från en bekant som inte orkade ta sig an den (den har stått i fyra år). Körde den till besiktningen, och fick anmärkning på pulserande bromsverkan (en bromsskiva har rostat medan bilen stod, vilken tyvärr var utomhus) och att bilen drar snett.

Vad som är mer oroväckande är att automatlådan konstrar. Enligt uppgift funkade den bra för fyra år sedan, men man kan ju inte veta riktigt... Det är en gammaldags trestegad låda, och vid uppväxlingen mellan 2:an och 3:an slirar motorn iväg, och accelerationen upphör. Om man då släpper på gasen går 3:an i som den ska, och det tycks inte vara någon onormal slirning när växeln gått i. Samma problem uppstår vid nedväxling från 3:an till 2:an. Enda tillfället uppväxling fungerar felfritt är vid mycket försiktigt gaspådrag i nerförsbacke.

Jag befarar att lådan är slut (bilen har gått 33.000 mil), men man vill ju ändå hoppas att det ska gå att fixa utan fruktansvärda kostnader. Oljenivån i lådan tycks vara något för hög - vet inte om det har ngt samband - och oljan luktar som väntat en smula bränt.

Jag är tacksam för alla tips och kommentarer!

User avatar
Christer Gustafson
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1476
Joined: Thu 01 May, 2003 16:02
Location: Arvika/Värmland

Postby Christer Gustafson » Tue 27 Jul, 2004 09:09

Du får nog börja med att byta olja o filter, om du inte redan har gjort det.
Christer 52:a
190ägare

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Tue 27 Jul, 2004 09:13

Ska prova det, Christer!

Startade upp bilen förra veckan, och ville inte lägga ner några större summor före besiktningen ifall det skulle gå åt skogen. Men det låter som ett bra förslag. Vad jag har hört byttes olja och filter precis innan bilen blev stående, men olja som stått i 4-5 år kanske inte är så bra längre.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Tue 27 Jul, 2004 10:33

Ringde just runt till några automatlådespecialister runt om i landet för att få litet mer åsikter. De flesta var på semester, men de som svarade gav i stort sett samma besked: att lådan måste rivas för att hitta felet, till ett pris av allt mellan 6.000 och 12.000 kronor. Plus delar, förstås...
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Postby ingemar » Wed 28 Jul, 2004 13:32

Om det inte hjälper att byta olja och filter så finns det begagnade lådor som inte är så vansinnigt dyra. Kolla på Mercaklubbens hemsida, Bilskrotar, Blocket mm. Lycka till.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Wed 28 Jul, 2004 15:05

Tack för upplysningen, Ingemar! Begagnad låda är nog att föredra framför reparation. Problemet är väl bara att veta om ersättningslådan fungerar innan det är "lite" för sent.

Men om inte oljebytet påverkar situationen överväger jag nog att sälja bilen istället. Vi ska på Europasemester med 200:an i september, och några extra kronor kan vara bra att ha. Hade växellådan funkat hade jag dock nästan tänkt ta 350:an... :wink: Till skillnad från den "lilla" bilen räcker det med två millimeter mer gas i uppförsbackarna på E4:an istället för plattan i botten. Och så drar den ca 1,5 l/mil i 120 km/h jämn fart... :roll:
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

Dieselman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Fri 11 Jul, 2003 01:20
Location: säter

Postby Dieselman » Thu 29 Jul, 2004 00:59

Hej var bilen varm o på tomgång när du kollade oljan till aut. Det låter som lite olja som du beskriver! Lycka till.
Dieselman
Image Jag kör en Mynä preppad G350 BRABUS och en 80ans 290GD aut turbodiesel med 35"hjul tillbehör snöplog

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Thu 29 Jul, 2004 08:48

Dieselman wrote:Hej var bilen varm o på tomgång när du kollade oljan till aut. Det låter som lite olja som du beskriver! Lycka till.


Jodå, varm och på tomgång. Första gången jag kollade glömde jag bort detta och hade motorn avstängd. Egendomligt nog var det ungefär lika mycket för mycket då också. Nivån är drygt två cm över det övre märket på stickan, vilket tycks vara ganska mycket eftersom det är knappt två cm mellan nedre och övre märket.

Jag tänkte försöka fuska lite till en början och byta bara oljan, och inte filtret. Förmodligen är det ganska dumt, men det är inte bara snålhet utan ren brist på pengar. Billigaste filtret jag hittat (på MB i Akalla, som faktiskt var billigare än Mekonomen) kostar drygt 500 spänn. Billig automatlådeolja från Biltema (ja, jag vet...) kostar knappt 30 kr/l, och det behövs rejäla 13 liter. Enda problemet (förutom förkortad livslängd på nya oljan) är väl om slirningsproblemet på något sätt beror på ett igensatt/felaktigt filter.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Postby ingemar » Sun 01 Aug, 2004 00:52

Hittade på blocket:

"¤ Automatlåda till Mercedes 350 SE W116 fungerade
när den togs av 800:-"

Det vore kanske nåt?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

Dieselman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Fri 11 Jul, 2003 01:20
Location: säter

Postby Dieselman » Thu 05 Aug, 2004 00:15

MB Idependent är ett bra ställe att handla på i stockholm :lol:
Dieselman
Image Jag kör en Mynä preppad G350 BRABUS och en 80ans 290GD aut turbodiesel med 35"hjul tillbehör snöplog

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Thu 05 Aug, 2004 00:20

Hur gick det förresten med oljebytet, duger biltemaoljan?
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Thu 05 Aug, 2004 08:13

hink wrote:Hur gick det förresten med oljebytet, duger biltemaoljan?


Har inte bytt ännu. Jag tänker nog investera i ett filter också. Det billigaste filtret jag lyckats lokalisera (även om jag iofs inte hört med MB Independent ännu) är faktiskt från MB själva (Akalla): 509 spänn. Bilsemstern närmar sig, och min plan är nog att först och främst få bilen igenom ombesiktningen så snart vi kommer tillbaka (har då en vecka på mig innan det blir ny besiktning), och sedan ta lådan. Vid bilprovningens provkörning kommer de bara upp till 2:an i alla fall, och jag är inte en säker på att det är ett fel de bryr sig om. Men jag har i alla fall insett att jag trots allt har lite svårt för att bara sälja av bilen... :wink:

Beträffande den sönderrostade bromsskivan har jag hittat ett ställe i Jönköping som har sådana för 250:-, klart överkomligt!

Så imorgon bär det av hem till Jönköping från Stockholm där jag varit ett par veckor, och sedan får den stå och vila sig fram till september. Det är ingen bil man åker runt i alltför mycket; efter resan upp till Stockholm och ett tiotal mil här uppe fick jag slå i en sådär 85 liter i tanken. Snittförbrukning: 1,63 l/mil.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Thu 05 Aug, 2004 10:57

Vet inte hur pass känslig en 75-års modell av Merca är, men vyare t.ex. W140 är extremt känslig för kvalite och fabrikat av olja. Vet flera stycken som hällt i "vanlig" automatolja av rätt typ och lådan har växlat hårt och ryckigt. Vet till och med någon som bytta flera gånger på raken utan framgång. Men det har slutat med att samtliga gått och köpt Mercedes egen automatolja och då har dom gått mjukt och fint.
Den ena killen är bilmekaniker och han var helt fördärvad, han fattade inte vad som kunde skilja, det var ju rätt olja, men ett annat fabrikat än MB, så det borde ju funkat........
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Postby amadeusz » Thu 05 Aug, 2004 11:26

Winis Mbsca wrote:Vet flera stycken som hällt i "vanlig" automatolja av rätt typ och lådan har växlat hårt och ryckigt.


I det här fallet skulle i och för sig det vara en förbättring, men jag inser att Biltemas olja kanske inte är den bästa. Den borde dock vara bättre än gammal bränd olja, så jag får väl se om slirningen förändras till det bättre eller om det inte gör någon skillnad. Vid en närmare titt i specifikationerna visade det sig "bara" behövas ca 9 liter, vilket blir ca 300:- med Biltemas variant.

Förresten, reparationshandboken säger Dextron II - finns det någon fördel med att i stället välja Dextron III?
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Postby TheMPG » Tue 10 Aug, 2004 14:57

Hej!

Glöm inte att byta i turbinen också! Du snurrar på remskivan på vevaxeln tills det dyker upp en liten bult på turbinen (insex), töm ur där också!, det ska inte vara 9 liter i lådan, utan 8.5, eller om det kanske var 7,5? (inkl turbin). Fyll i c:a 4 liter, gå iegnom växlarna på tomgång och fyll sedan i resten, annars tillgodoser den sig inte all olja och det rinner över..

Fyll inte i biltemaolja! Den där lådan är ett precitionsbygge och kräver därför olja av hög kvalitet, kör tex valvoline eller castrol..

Snåla inte in på bilen, det får du igen sen..
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests