Byta motor i compakt.

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Tue 28 Sep, 2004 14:26

Finns ju en del som har satt snabbglödning på kompakten , men har då fått använda en knapp för att glöda.

Det skulle ju vara roligare med en 240 stjärnmotor.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Postby MB_Star » Tue 28 Sep, 2004 21:09

Noe wrote:!00% säkert att jag behöver även insug och dylikt från en 3.0??


du behöver nog varken insug eller avgas

men motorfästen underlättar om du inyte är händig på att bygga egna såklart

flyttar du oljefiltret så passar det fint
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Tue 28 Sep, 2004 21:40

Nu blir man fundersam på vad som verkligen stämmer.

Så enligt sig så behöver jag bara motorfästen , eller göra egna, och naturligtvis flytta oljefiltret.

Nåt annat? hur blir det med växellådan? hamnar den på samma ställe? måste jag korta stag? byta kardanaxel?

Jag vill ju helst sätta i en 300 motor, men blev lite tveksam efter det som skrivits här och tänkte då på en 240D istället, men efter vad som du nu sagt så börjar man ju snegla på 300:an igen.

Kan någon då säga vad det är exakt som är rätt?

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Postby MB_Star » Tue 28 Sep, 2004 22:17

Noe wrote:Nu blir man fundersam på vad som verkligen stämmer.

Så enligt sig så behöver jag bara motorfästen , eller göra egna, och naturligtvis flytta oljefiltret.

Nåt annat? hur blir det med växellådan? hamnar den på samma ställe? måste jag korta stag? byta kardanaxel?

Jag vill ju helst sätta i en 300 motor, men blev lite tveksam efter det som skrivits här och tänkte då på en 240D istället, men efter vad som du nu sagt så börjar man ju snegla på 300:an igen.

Kan någon då säga vad det är exakt som är rätt?


använder du 3,0 fästen och växelådan som sitter i bilen ska du ju inte behöva ändra något!

rätta mej om jag har fel någon men visst har 3,0 och 300an samma grunskonstruktion och måtten är väl dom samma?

glödningen kan du ju bara koppla på en knapp ! så slipper du strula med tändninglås och sånna prylar.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

fpfg
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 10 Sep, 2004 13:40
Location: gällivare
Contact:

Re: Byta motor i compakt.

Postby fpfg » Wed 29 Sep, 2004 10:23

[jag satte en 300d och det var mycket jobb, jag gjorde egna fästen, eget grenrör, en oljekylare,flyttade oljefiltret, kapade ett stag till torpedväggen, satte nya stag till växellådan, å lite små pyssel!

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Wed 29 Sep, 2004 11:33

Behöver man göra nytt grenrör? behöver det vara så mycket jobb som det var för dig?

Man behöver ju inte göra egna fästen och dylikt.

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Wed 29 Sep, 2004 13:20

om du använder 300ans grenrör hamnar väl avgasröret ganska precis vid det där staget som går från torpeden å ner?
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Wed 29 Sep, 2004 13:27

Är det dörför man måste modifiera staget? eller är det av någon anna anledning?

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Wed 29 Sep, 2004 14:43

Noe wrote:Är det dörför man måste modifiera staget? eller är det av någon anna anledning?


Vet ikke, dom jag känner som bytt har då använt 3,0 grenrör, å duger inte det som anledning så skall dom tydligen orka lite mer med dom grenrören
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Wed 29 Sep, 2004 17:59

DEt duger så bra som anledning , jag vill bara veta varför och vad det är som gäller och hur mycket jobb det är med olia saker , och vilka saker jag behöver.

Jag har fått tag på ett par 3.0 motorfästen i alla fall, 300D motorrer finns det ungefär liika gott om som mygg här i norrland.

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Wed 29 Sep, 2004 18:06

Noe wrote:DEt duger så bra som anledning , jag vill bara veta varför och vad det är som gäller och hur mycket jobb det är med olia saker , och vilka saker jag behöver.

Jag har fått tag på ett par 3.0 motorfästen i alla fall, 300D motorrer finns det ungefär liika gott om som mygg här i norrland.


oki hiva hit en åt mig då, en med snabbglö, för här dom då sällsynta som guld i skitstolen :/
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Wed 29 Sep, 2004 21:42

Men snälla nån ,, 300D motorer finns ju överallt, 3.0 är det ju sämre med,

Bara så att det inte blir några missförstånd 3.0 = den gamla 240 3.0 som satt i compakten , och 300D självklart då den 300D som sittter i w123

fpfg
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 10 Sep, 2004 13:40
Location: gällivare
Contact:

Postby fpfg » Thu 30 Sep, 2004 09:54

min har ju varit en bensinare så det blir kanske mer jobb då. jag gjorde egna fästen och allt istället föra att söka nya grejor. det är inte så svårt om man gillar att hålla på!!

Noe
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Sep, 2004 22:56
Contact:

Postby Noe » Thu 30 Sep, 2004 13:59

Bensinaren med 6:an tror jag att 300D passar direkt i.

Jag skulle också kunna göra egna fästen , men jag har inte tid med att göra det.

Jag behöver veta vilka grejer jag behöver och vad jag måste göra, för jag har inte tid att låta bilen stå en längre tid då det är den enda bil jag har så har jag bara några dagar på mig att byta motor.

Dieselmannen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1588
Joined: Thu 01 Jan, 2004 12:26
Location: Dalarna, Hedemora
Contact:

Postby Dieselmannen » Thu 30 Sep, 2004 16:36

Noe wrote:Men snälla nån ,, 300D motorer finns ju överallt, 3.0 är det ju sämre med,

Bara så att det inte blir några missförstånd 3.0 = den gamla 240 3.0 som satt i compakten , och 300D självklart då den 300D som sittter i w123


nääe, letar 300 motor men hittar bara såna långt uppe i norrland :(
Här är alla redan sluttuktade
MB SPRINGMEET 2012[/u][/i][/b]

För tredje året i rad hälsar vi alla M-B entusiaster hjärtligt välkommna lördagen 12 maj till Hamrebanan utanför Hedemora i Dalarna för en heldag!
Utställning, Uppvisning, Swap Meet, Demobilar från Mercedes-Benz, försäljning av mat och dryck och mycket mer!
För mer information besök hemsidan http://www.mbspringmeet.se eller följ tråden i forumdelen Träffar
Vi hälsar alla gamla och nya besökare hjärtligt välkomna!


Niklas Frantzen - 82
Nuvarande:
S124 E300TD -93b


Ex Mbs:
W115 200-73
W115 220D-74
W115 220D lång-70
W123 240D-79
W123 300D-79
W123 300 turbodiesel-82
W123 240D-85
W124 E300D-95
W123 300 turbodiesel -85
S124 300tdt -92
S202 C250tdt -97
S124 E300tdt -93b
S210 E270cdi -01
W123 300D lång -82
W114 250/300D -74
W123 300D -79
W124 300D -86
W115 200/300D -75
W123 200/om 603 turbo - 85


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests