4-växlad automat växlar bara 3?

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
rickylicious
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 18 Sep, 2011 23:21

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby rickylicious » Wed 07 Aug, 2013 15:19

Zwoachtzig wrote:Jo, 280 SE:n slänger i 4:an redan i 50 tror jag, om man cruisar. På samma växel går det köra typ 180-190(på mätarn).

Varvar fint då...

Det går ju även att använda kick-down från stillastående när du har i "D". Då slänger han i ettan.

"L" kan va bra om du kör tungt släp eller bogserar å vill smyga iväg.


Kick-down gick nog en gång i tiden ja... :) Står jag still på D och kör kick-down så tvekar bilen till och dör oftast. Den beter sig på samma sätt som när jag kallstartar och försöker köra iväg direkt. Ska serva bilen med lite nya tändgrejer osv och hoppas att den piggnar till lite.

Men skönt i alla all att jag inte saknar något växel :) Provade S-läget idag och den växlade inte till 4:an då så det fungerade kanon.

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby celberg » Wed 07 Aug, 2013 21:50

tobbe-38 wrote:Kolla så inte ventilationen är tät på klumpen, vanligt och då börjar den läcka pga övertryck som måste ta vägen någonstans

Frågan kvarstår, vad är det för ventilation och hur kollas den?
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby Fotografen » Wed 07 Aug, 2013 23:50

Nånstans på klumpen sitter en rörsnutt, näsa, ventil -liknande som ska tillåta luftombyte med omvärlden och hindra att vatten och skit kommer in i klumpen. Den kan bli övertäckt med grus och skit om man har otur. Har en lös klump jag kan fota men nu är det kolmörkt i förrådet, har vi tur kommer jag ihåg det imorrn.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

rickylicious
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 18 Sep, 2011 23:21

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby rickylicious » Thu 08 Aug, 2013 09:16

Fotografen wrote:Nånstans på klumpen sitter en rörsnutt, näsa, ventil -liknande som ska tillåta luftombyte med omvärlden och hindra att vatten och skit kommer in i klumpen. Den kan bli övertäckt med grus och skit om man har otur. Har en lös klump jag kan fota men nu är det kolmörkt i förrådet, har vi tur kommer jag ihåg det imorrn.


Tror du jag kommer åt den om jag hissar upp bilen med domkraft och pallbockar upp den så jag kan krypa under? Har tyvärr ej tillgång till lyft och annat lyx...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby torake » Thu 08 Aug, 2013 10:05

Du kommer åt den.

Det är väl den pipen med stjärnan på som sitter längst bak på klumpen i denna bild?
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby Hynboholm » Thu 08 Aug, 2013 19:50

På en del sitter luftningen i huset ist för locket.
(Tex. på min 3,07 från R107)

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby Kent Westin » Sat 17 Aug, 2013 09:04

På min 600 fuktade bakväxeln tidigare!
Jag bytte oljan och slog i Omegas olja som heter 690 och sedan blev det tätt 8)

rickylicious
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 18 Sep, 2011 23:21

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby rickylicious » Sun 18 Aug, 2013 20:44

Har äntligen fått lite tid över att kika under bilen. Jag utgick från bilden som torake postade några inlägg uppåt :)

Hittade då denna:

Image

Kändes som en bult som stack upp. Den är på samma ställe som på bilden så det borde vara rätt. Då är bara frågan hur jag tar reda på om ventilationen är tät eller inte?

Edit: Bonusfråga, vet någon på rak arm vilken storlek det är på insexbulten till bakaxeln? =) Tänkte köpa detta kitet: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... -st-71020/
Är inte ofta insex behövs när jag skruvar, men det kan ju vara en bra investering om en av dom kommer till användning direkt =)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby torake » Sun 18 Aug, 2013 21:14

rickylicious wrote:Kändes som en bult som stack upp. Den är på samma ställe som på bilden så det borde vara rätt. Då är bara frågan hur jag tar reda på om ventilationen är tät eller inte?

Edit: Bonusfråga, vet någon på rak arm vilken storlek det är på insexbulten till bakaxeln? =) Tänkte köpa detta kitet: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... -st-71020/
Är inte ofta insex behövs när jag skruvar, men det kan ju vara en bra investering om en av dom kommer till användning direkt =)


Skruva loss den och undersök avluftningen. Rengör.

Det är 14mm är jag ganska säker på, men köp inte de där du länkade till utan köp en vanlig 90-graders böj, då kan du nämligen klippa av den korta skänkeln på den och använda den även till nivåpluggen på de manuella lådorna. Man kommer inte åt på annat sätt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

rickylicious
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 18 Sep, 2011 23:21

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby rickylicious » Tue 20 Aug, 2013 20:46

Fick loss den och skulle pilla på den och se hur den fungerade. La den i ett bad av wd-40 några minuter medan jag kollade nivån på oljan. Sen skrapade jag lite i i hålrummen för att se vart den släppte igenom luft och sprutade wd-40 in i hålet den är skruvad från men kom inte ut något i andra änden. Tog försiktigt med en tång och tänkte se om det gick plocka isär, men den gick sönder och ser nu ut såhär....

Image

Nu rinner wd-40 igenom lite när jag sprutar (försöker se det från den ljusa sidan :D). Men gissar att jag är fucked och måste försöka hitta ny ventil för jag antar att den är spärrad så att den släpper in luft men inte kan trycka ut olja? Och nu när den är lite sprucken så kommer den läcka?

rickylicious
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 18 Sep, 2011 23:21

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby rickylicious » Tue 20 Aug, 2013 21:02

Nu har jag tänkt för lkte som vanligt... Hade det varit backventil så hade ju inte det spelat någon roll om den var igensatt då det ändå skulle bli tryck... :P

Då är frågan om detta går köra med tills vidare? Har tryckt ihop den med tången så det är inte mycket glipa.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 4-växlad automat växlar bara 3?

Postby torake » Tue 20 Aug, 2013 21:53

Man vill inte ha in grus, damm och vatten i bakväxeln, i övrigt är det lugnt. Stjäl en strumpa från en bäbis och trä över med ett gummiband som säkring. Och kör inte i djupa vattensamlingar eller djup snö.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests