Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
hockeystar53
Prospect
Prospect
Posts: 36
Joined: Mon 09 Sep, 2013 22:58
Location: Stockholm

Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby hockeystar53 » Sun 06 Oct, 2013 19:17

Hej.
Funderar på att köpa en 280CE som behöver ett motorbyte.
Tycker 190Es 2 liters motor är bensinsnål och enkel att mecka med för mig som är amatör och den har ju dubbel kamkedja också.
Fungerar den att stoppa in i CE'n utan att behöva byta något annat?
(Gäller motor M102.962)
Passar den ens eller är det en dålig idé?
Om inte, vad skulle ni rekommendera?
Kraven är att motorn inte drar mer än 1 liter i körning (hk inte viktigt) och att det inte behöver göras några modifikationer i form av att byta andra delar.
VW 1302 -72
Mercedes 190E 2.0 -93

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Cpt Tuttle » Sun 06 Oct, 2013 22:11

Litern vid vilken typ av körning?
Korta körningar så får du aldrig ner en W123 med bensinmotor under litern, däremot tar min med 230E-motor (i stort sett samma spis med lite mer volym) 0,7-0,8 när det gäller ren landsvägskörning, så det borde fungera även med en tvåliters dito. Har femväxlad manuell, vet inte vad du hade tänkt köra med, man får nog räkna med nån skvätt till med fyrväxlad dito och framför allt med automat.

Motorn borde gå att få i tycker jag då det satt M102-motor i de senare 4-cyl bensin-123orna.

Tar du en motor från en katrenad 190 så går den även att regga med utan problem, så länge den är original och har all tillhörande avgasreningsutrustning.

Du kan dock aldrig räkna med att den kommer vara lika snål som en 190 med samma motor då en W123 är betydligt tyngre och ungefär lika aerodynamisk som en stående lagårdsdörr.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Sun 06 Oct, 2013 22:55

Jag tror nog den hiskeliga förbrukningen i en 280E beror till största delen på låg bakaxelutväxling och en extremt ineffektiv automatlåda. Byta motor kommer inte att hjälpa mycket.

W126 fanns ju med samma motor, och då drar den 1,5dl mindre med manuell låda.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Cpt Tuttle » Sun 06 Oct, 2013 23:28

Såvitt jag kan hitta så är det 3,58:1 på 280, rätta mig om jag har fel, medans min 230E har 3,69:1 om jag minns rätt (återigen, rätta mig om jag har fel), så jag vet inte om jag köper att den inte skulle bli snålare med en M102 under locket. Nu har jag ju dock inga erfarenheter av M102-bilar med automatlåda i detta fallet, men hur som helst kommer man ju behöva byta låda då M102an inte passar direkt på 280-lådan, och är man då ute efter att snålköra framför allt annat, så kan det ju vara dumt att välja en automatlåda hur som helst.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Mon 07 Oct, 2013 08:17

Du får nog räkna med 1,5 dl upp med automatlåda även med m102 och den bakaxelutväxlingen, så cirka litern landsväg.

De där gamla k-jetmotorerna är inte alls dumma, men helt knasiga utväxlingar på bilarna från den tiden.

Sätt dig i en modern bensinare och kör på trean i landsvägsfart så skall du se att det blir förbrukning även där.

om motorn är slut skulle iochförsig även jag överväga att köpa en upprostad 230E manuell och flytta över hela drivpaketet. Allt är ju bättre än en diesel i en sån kärra...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
benzmansåklart
Guru
Guru
Posts: 2885
Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
Location: Lamphun Thailand
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby benzmansåklart » Mon 07 Oct, 2013 13:02

8)


:wink: Skull nog sattsa på 300E eller 320E motor,atu,klump då blir det mycket roligare och billigare att åka :wink:
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Mon 07 Oct, 2013 14:22

benzmansåklart wrote:8)


:wink: Skull nog sattsa på 300E eller 320E motor,atu,klump då blir det mycket roligare och billigare att åka :wink:


Jag tänkte så också, men då är det så mycket som måste byggas om. Inget från årsmodell 1986 och framåt är bolt on på en W123-kaross mig veterligt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Scorpio » Mon 07 Oct, 2013 16:06

2,3-liters M102 har mer ork och drar i praktiken lika mycket bränsle som 2-liters M102. Den fanns väl även i W123 230E på de senare årsmodellerna. Kanske är det ett bättre alternativ?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Fotografen » Mon 07 Oct, 2013 16:13

En 190E 2,0 aut vill ha ca 0,75 på landsväg om man kör någorlunda som folk, blandat ca en liter. Mycket stadskörning och kallstarter blir det mer givetvis.
En 123 är lite tyngre (?) och har något sämre aerodynamik så någon liten skvätt till vill nog samma motor ha i den bilen.
2,0 eller 2,3 lär inte göra någon större skillnad på törsten, körsätt är det som påverkar mest. Vad som passar eller inte med en m102 i en 123 280 vet jag inte men som vanligt är det enklast att ha en komplett donatorbil att ta allt småpill från.
Aut eller man i 123:an?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Mon 07 Oct, 2013 16:30

Fotografen wrote:En 190E 2,0 aut vill ha ca 0,75 på landsväg om man kör någorlunda som folk, blandat ca en liter. Mycket stadskörning och kallstarter blir det mer givetvis.
En 123 är lite tyngre (?) och har något sämre aerodynamik så någon liten skvätt till vill nog samma motor ha i den bilen.
2,0 eller 2,3 lär inte göra någon större skillnad på törsten, körsätt är det som påverkar mest. Vad som passar eller inte med en m102 i en 123 280 vet jag inte men som vanligt är det enklast att ha en komplett donatorbil att ta allt småpill från.
Aut eller man i 123:an?


En W123 är inte *lite* tyngre och den har inte *något* sämre aerodynamik, den är nästan 20% tyngre och har aerodynamik som en tegelsten. Kolla bara på toppfarten, med m102 2.3E gör W123:an 180km/h medan W201 med samma motor gör 200km/h allt annat lika.
Det var det som var hela grejen med W201, att den var ett så otroligt framsteg jämfört med de tidigare mercorna att konceptet funkade långt in på nittitalet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Fotografen » Mon 07 Oct, 2013 16:36

Anade nästan det, men 123 är ju lite större också vilket man får räkna in i de 20 procenten ökad vikt.
Hur mycket den sämre aerodynamiken påverkar förbrukningen beror lite på, kör man sällan över ca 80 är påverkan mindre, motståndet ökar med kvadraten på hastigheten.
torake wrote:Det var det som var hela grejen med W201, att den var ett så otroligt framsteg jämfört med de tidigare mercorna att konceptet funkade långt in på nittitalet.

Jo, 201/124 var före sin tid. (Utom ke-jetronic kanske...)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby Cpt Tuttle » Mon 07 Oct, 2013 16:51

Minns jag rätt så har W123 ett cw-värde på 0,45 och W201 och W124 ligger på 0,29 så det är stor skillnad...

Jag trivs förresten kanonbra med utväxlingen jag, varvar ju inte mycket i landsvägsfart, och hade man haft en numreriskt lägre utväxling så hade den nog blivit outhärdligt trött. På Norgesvängar har den till och med varit lite väl högväxlad, femman har ofta varit oanvändbar i deras backar.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Mon 07 Oct, 2013 17:29

Cpt Tuttle wrote:Minns jag rätt så har W123 ett cw-värde på 0,45 och W201 och W124 ligger på 0,29 så det är stor skillnad...

Jag trivs förresten kanonbra med utväxlingen jag, varvar ju inte mycket i landsvägsfart, och hade man haft en numreriskt lägre utväxling så hade den nog blivit outhärdligt trött. På Norgesvängar har den till och med varit lite väl högväxlad, femman har ofta varit oanvändbar i deras backar.

Fast din femma är väl en överväxel? På 280E med fyrpet är det 1:1.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby MB_Star » Mon 07 Oct, 2013 20:00

diesel :mrgreen:
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE

Postby torake » Mon 07 Oct, 2013 20:16

Finns det någon diesel som passar bolt on? om617?

Fast 3,58 klumpen (om det nu är den) passar ju om möjligt ännu sämre med en dieselmotor.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests