Hej.
Funderar på att köpa en 280CE som behöver ett motorbyte.
Tycker 190Es 2 liters motor är bensinsnål och enkel att mecka med för mig som är amatör och den har ju dubbel kamkedja också.
Fungerar den att stoppa in i CE'n utan att behöva byta något annat?
(Gäller motor M102.962)
Passar den ens eller är det en dålig idé?
Om inte, vad skulle ni rekommendera?
Kraven är att motorn inte drar mer än 1 liter i körning (hk inte viktigt) och att det inte behöver göras några modifikationer i form av att byta andra delar.
Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
-
- Prospect
- Posts: 36
- Joined: Mon 09 Sep, 2013 22:58
- Location: Stockholm
Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
VW 1302 -72
Mercedes 190E 2.0 -93
Mercedes 190E 2.0 -93
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Litern vid vilken typ av körning?
Korta körningar så får du aldrig ner en W123 med bensinmotor under litern, däremot tar min med 230E-motor (i stort sett samma spis med lite mer volym) 0,7-0,8 när det gäller ren landsvägskörning, så det borde fungera även med en tvåliters dito. Har femväxlad manuell, vet inte vad du hade tänkt köra med, man får nog räkna med nån skvätt till med fyrväxlad dito och framför allt med automat.
Motorn borde gå att få i tycker jag då det satt M102-motor i de senare 4-cyl bensin-123orna.
Tar du en motor från en katrenad 190 så går den även att regga med utan problem, så länge den är original och har all tillhörande avgasreningsutrustning.
Du kan dock aldrig räkna med att den kommer vara lika snål som en 190 med samma motor då en W123 är betydligt tyngre och ungefär lika aerodynamisk som en stående lagårdsdörr.
Korta körningar så får du aldrig ner en W123 med bensinmotor under litern, däremot tar min med 230E-motor (i stort sett samma spis med lite mer volym) 0,7-0,8 när det gäller ren landsvägskörning, så det borde fungera även med en tvåliters dito. Har femväxlad manuell, vet inte vad du hade tänkt köra med, man får nog räkna med nån skvätt till med fyrväxlad dito och framför allt med automat.
Motorn borde gå att få i tycker jag då det satt M102-motor i de senare 4-cyl bensin-123orna.
Tar du en motor från en katrenad 190 så går den även att regga med utan problem, så länge den är original och har all tillhörande avgasreningsutrustning.
Du kan dock aldrig räkna med att den kommer vara lika snål som en 190 med samma motor då en W123 är betydligt tyngre och ungefär lika aerodynamisk som en stående lagårdsdörr.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Jag tror nog den hiskeliga förbrukningen i en 280E beror till största delen på låg bakaxelutväxling och en extremt ineffektiv automatlåda. Byta motor kommer inte att hjälpa mycket.
W126 fanns ju med samma motor, och då drar den 1,5dl mindre med manuell låda.
W126 fanns ju med samma motor, och då drar den 1,5dl mindre med manuell låda.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Såvitt jag kan hitta så är det 3,58:1 på 280, rätta mig om jag har fel, medans min 230E har 3,69:1 om jag minns rätt (återigen, rätta mig om jag har fel), så jag vet inte om jag köper att den inte skulle bli snålare med en M102 under locket. Nu har jag ju dock inga erfarenheter av M102-bilar med automatlåda i detta fallet, men hur som helst kommer man ju behöva byta låda då M102an inte passar direkt på 280-lådan, och är man då ute efter att snålköra framför allt annat, så kan det ju vara dumt att välja en automatlåda hur som helst.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Du får nog räkna med 1,5 dl upp med automatlåda även med m102 och den bakaxelutväxlingen, så cirka litern landsväg.
De där gamla k-jetmotorerna är inte alls dumma, men helt knasiga utväxlingar på bilarna från den tiden.
Sätt dig i en modern bensinare och kör på trean i landsvägsfart så skall du se att det blir förbrukning även där.
om motorn är slut skulle iochförsig även jag överväga att köpa en upprostad 230E manuell och flytta över hela drivpaketet. Allt är ju bättre än en diesel i en sån kärra...
De där gamla k-jetmotorerna är inte alls dumma, men helt knasiga utväxlingar på bilarna från den tiden.
Sätt dig i en modern bensinare och kör på trean i landsvägsfart så skall du se att det blir förbrukning även där.
om motorn är slut skulle iochförsig även jag överväga att köpa en upprostad 230E manuell och flytta över hela drivpaketet. Allt är ju bättre än en diesel i en sån kärra...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- benzmansåklart
- Guru
- Posts: 2885
- Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
- Location: Lamphun Thailand
- Contact:
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Skull nog sattsa på 300E eller 320E motor,atu,klump då blir det mycket roligare och billigare att åka
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
benzmansåklart wrote:8)
Skull nog sattsa på 300E eller 320E motor,atu,klump då blir det mycket roligare och billigare att åka
Jag tänkte så också, men då är det så mycket som måste byggas om. Inget från årsmodell 1986 och framåt är bolt on på en W123-kaross mig veterligt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
2,3-liters M102 har mer ork och drar i praktiken lika mycket bränsle som 2-liters M102. Den fanns väl även i W123 230E på de senare årsmodellerna. Kanske är det ett bättre alternativ?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
En 190E 2,0 aut vill ha ca 0,75 på landsväg om man kör någorlunda som folk, blandat ca en liter. Mycket stadskörning och kallstarter blir det mer givetvis.
En 123 är lite tyngre (?) och har något sämre aerodynamik så någon liten skvätt till vill nog samma motor ha i den bilen.
2,0 eller 2,3 lär inte göra någon större skillnad på törsten, körsätt är det som påverkar mest. Vad som passar eller inte med en m102 i en 123 280 vet jag inte men som vanligt är det enklast att ha en komplett donatorbil att ta allt småpill från.
Aut eller man i 123:an?
En 123 är lite tyngre (?) och har något sämre aerodynamik så någon liten skvätt till vill nog samma motor ha i den bilen.
2,0 eller 2,3 lär inte göra någon större skillnad på törsten, körsätt är det som påverkar mest. Vad som passar eller inte med en m102 i en 123 280 vet jag inte men som vanligt är det enklast att ha en komplett donatorbil att ta allt småpill från.
Aut eller man i 123:an?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Fotografen wrote:En 190E 2,0 aut vill ha ca 0,75 på landsväg om man kör någorlunda som folk, blandat ca en liter. Mycket stadskörning och kallstarter blir det mer givetvis.
En 123 är lite tyngre (?) och har något sämre aerodynamik så någon liten skvätt till vill nog samma motor ha i den bilen.
2,0 eller 2,3 lär inte göra någon större skillnad på törsten, körsätt är det som påverkar mest. Vad som passar eller inte med en m102 i en 123 280 vet jag inte men som vanligt är det enklast att ha en komplett donatorbil att ta allt småpill från.
Aut eller man i 123:an?
En W123 är inte *lite* tyngre och den har inte *något* sämre aerodynamik, den är nästan 20% tyngre och har aerodynamik som en tegelsten. Kolla bara på toppfarten, med m102 2.3E gör W123:an 180km/h medan W201 med samma motor gör 200km/h allt annat lika.
Det var det som var hela grejen med W201, att den var ett så otroligt framsteg jämfört med de tidigare mercorna att konceptet funkade långt in på nittitalet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Anade nästan det, men 123 är ju lite större också vilket man får räkna in i de 20 procenten ökad vikt.
Hur mycket den sämre aerodynamiken påverkar förbrukningen beror lite på, kör man sällan över ca 80 är påverkan mindre, motståndet ökar med kvadraten på hastigheten.
Jo, 201/124 var före sin tid. (Utom ke-jetronic kanske...)
Hur mycket den sämre aerodynamiken påverkar förbrukningen beror lite på, kör man sällan över ca 80 är påverkan mindre, motståndet ökar med kvadraten på hastigheten.
torake wrote:Det var det som var hela grejen med W201, att den var ett så otroligt framsteg jämfört med de tidigare mercorna att konceptet funkade långt in på nittitalet.
Jo, 201/124 var före sin tid. (Utom ke-jetronic kanske...)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Minns jag rätt så har W123 ett cw-värde på 0,45 och W201 och W124 ligger på 0,29 så det är stor skillnad...
Jag trivs förresten kanonbra med utväxlingen jag, varvar ju inte mycket i landsvägsfart, och hade man haft en numreriskt lägre utväxling så hade den nog blivit outhärdligt trött. På Norgesvängar har den till och med varit lite väl högväxlad, femman har ofta varit oanvändbar i deras backar.
Jag trivs förresten kanonbra med utväxlingen jag, varvar ju inte mycket i landsvägsfart, och hade man haft en numreriskt lägre utväxling så hade den nog blivit outhärdligt trött. På Norgesvängar har den till och med varit lite väl högväxlad, femman har ofta varit oanvändbar i deras backar.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Cpt Tuttle wrote:Minns jag rätt så har W123 ett cw-värde på 0,45 och W201 och W124 ligger på 0,29 så det är stor skillnad...
Jag trivs förresten kanonbra med utväxlingen jag, varvar ju inte mycket i landsvägsfart, och hade man haft en numreriskt lägre utväxling så hade den nog blivit outhärdligt trött. På Norgesvängar har den till och med varit lite väl högväxlad, femman har ofta varit oanvändbar i deras backar.
Fast din femma är väl en överväxel? På 280E med fyrpet är det 1:1.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
diesel
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Frågor om kandidater för Motorbyte W123 280CE
Finns det någon diesel som passar bolt on? om617?
Fast 3,58 klumpen (om det nu är den) passar ju om möjligt ännu sämre med en dieselmotor.
Fast 3,58 klumpen (om det nu är den) passar ju om möjligt ännu sämre med en dieselmotor.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests