W123 har 2st med samma problem.så jag undrar hur jag tar bort instrumenteringen så jag kommer åt instrumentbelysningen på dess baksida. Har försökt vrida igång dem på dimmervredet men det fungerar ej. Räcker det med typ 5/56 eller måste jag löda förbi dimmern? Men största problemet just nu är att komma åt den på baksidan.nån som vet?
Kollat på internet o på nyare merca ska man kunna sticka ned krokar vid glest o sen rycka ut det...
Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar inte
- anderswien
- Proffs
- Posts: 281
- Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
anderswien wrote:Kollat på internet o på nyare merca ska man kunna sticka ned krokar vid glest o sen rycka ut det...
Funkar på W123 också.
Och långt tillbaka mot Hedenhös...
Men se till att kroken greppar djupare in än glaset, för drar du i glaset är det stor risk att det spricker.
I många fall kan man sticka upp handen underifrån och trycka ut instrumenthuset.
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Marie wrote:anderswien wrote:Kollat på internet o på nyare merca ska man kunna sticka ned krokar vid glest o sen rycka ut det...
Funkar på W123 också.
Och långt tillbaka mot Hedenhös...
Men se till att kroken greppar djupare in än glaset, för drar du i glaset är det stor risk att det spricker.
I många fall kan man sticka upp handen underifrån och trycka ut instrumenthuset.
Undertecknad har alltid använt metod 2 som föregående skribent rekommenderar....
-
- Prospect
- Posts: 36
- Joined: Mon 09 Sep, 2013 22:58
- Location: Stockholm
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
På min W201 satt instrumentpanelen som f-n.
Gjorde egna krokar men även då fick jag inte ut den.
Det bästa sättet är att trycka på bakifrån, det innebär att skruva bort panelen under ratten och för att komma åt kan man vara tvungen att ta bort lite luftrör som är i vägen.
Men man måste också skruva bort hastighetsvajern och då måste du ändå in & rota bakom innan du kan ens få bort instrumenthuset.
Den är svår och i & med att jag drog mycket så skakar min hastighetsmätare lite grann, ska snart ge mig på det igen då jag inte lyckades fixa mina intermittenta fel gällande bensin & oljetrycksmätare som lever sina egna liv.
Gjorde egna krokar men även då fick jag inte ut den.
Det bästa sättet är att trycka på bakifrån, det innebär att skruva bort panelen under ratten och för att komma åt kan man vara tvungen att ta bort lite luftrör som är i vägen.
Men man måste också skruva bort hastighetsvajern och då måste du ändå in & rota bakom innan du kan ens få bort instrumenthuset.
Den är svår och i & med att jag drog mycket så skakar min hastighetsmätare lite grann, ska snart ge mig på det igen då jag inte lyckades fixa mina intermittenta fel gällande bensin & oljetrycksmätare som lever sina egna liv.
VW 1302 -72
Mercedes 190E 2.0 -93
Mercedes 190E 2.0 -93
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
hockeystar53 wrote:På min W201 satt instrumentpanelen som f-n.
Gjorde egna krokar men även då fick jag inte ut den.
Det bästa sättet är att trycka på bakifrån, det innebär att skruva bort panelen under ratten och för att komma åt kan man vara tvungen att ta bort lite luftrör som är i vägen.
Men man måste också skruva bort hastighetsvajern och då måste du ändå in & rota bakom innan du kan ens få bort instrumenthuset.
Den är svår och i & med att jag drog mycket så skakar min hastighetsmätare lite grann, ska snart ge mig på det igen då jag inte lyckades fixa mina intermittenta fel gällande bensin & oljetrycksmätare som lever sina egna liv.
Precis,så gjorde jag på min W201 jag hade med. Dock fick jag lös den relativt lätt,att ta lös ratten underlättar väldigt mycket också. Beror väl på lite hur det ser ut på bilen men har man otur kan man behöva krypa under bilen och skruva lös hastighetsmätarvajern från växellådan och dra fram den lite grann så man får ut instrumentpanelen,går även att göra som hockeystar 53 också,det beror väl bara på hur mycket man vill jäklas.
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- Zwoachtzig
- Expert
- Posts: 596
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
- Location: Luleå
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
anderswien wrote:W123 har 2st med samma problem.så jag undrar hur jag tar bort instrumenteringen så jag kommer åt instrumentbelysningen på dess baksida. Har försökt vrida igång dem på dimmervredet men det fungerar ej. Räcker det med typ 5/56 eller måste jag löda förbi dimmern? Men största problemet just nu är att komma åt den på baksidan.nån som vet?
Kollat på internet o på nyare merca ska man kunna sticka ned krokar vid glest o sen rycka ut det...
byt reostat eller löd förbi dimmerfunktionen. Verkar väldigt vanligt på MB.
/Zackarias
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
WD40 flödigt på reostaten och tryckluft i flera omgångar fixade min till nyskick funktionsmässigt.
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Zwoachtzig wrote:byt reostat eller löd förbi dimmerfunktionen. Verkar väldigt vanligt på MB.
Löd förbi?
Det går ju inte!
Då måste man ju ha solglasögon för att inte bli bländad av instrumentljuset nattetid....
På Mercedes med sin bländande starka instrumentbelysning måste man ju ha reostaten nästan helt nedvriden.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Reostaten kan även ge upp om man har för starka lampor i instrumentbelysningen. Fö har jag samma åsikt som Marie ang styrkan på intrumentljus nattetid, jag vill ha den svag. Däremot känner jag många som har den på max...men byglar man förbi reostaten borde det bli ganska lagom med 24-voltslampor.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Sarkasmen här alltså
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Mattileinen wrote:Sarkasmen här alltså
Hur så?
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Marie wrote:Då måste man ju ha solglasögon för att inte bli bländad av instrumentljuset nattetid....
På Mercedes med sin bländande starka instrumentbelysning måste man ju ha reostaten nästan helt nedvriden.
Jaha så detta var alltså ett seriöst inlägg?
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Mattileinen wrote:Marie wrote:Då måste man ju ha solglasögon för att inte bli bländad av instrumentljuset nattetid....
På Mercedes med sin bländande starka instrumentbelysning måste man ju ha reostaten nästan helt nedvriden.
Jaha så detta var alltså ett seriöst inlägg?
Ja definitivt. Något att invända?
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Nä jag ska bara konstatera att du måste ha väldigt bra syn.
Gratulerar
Gratulerar
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Instrumentbelysningen död vridit mig blå o de funkar int
Nja, tvivlar att det har med "bra syn" att göra, jag kör personligen med instrumentbelysningen ganska kraftigt neddimmad trots att jag har allt annat än bra syn. Det är ju snarare att själva skenet är irriterande och att ha det lysande inne i bilen tar ju bort en del av det mörkerseende man behöver allt man kan få utav nattetid, för att se så bra som möjligt utanför bilen. Och det är rätt kraftig skillnad när man har den på full styrka jämfört med att ha den på det läge jag föredrar.
Jag förstår personligen inte varför man har det på det starkaste läget? Så länge man ser tecken och markeringar på mätartavlorna och hur visarna står, så har man ju faktiskt tillräckligt kraftigt instrumentljus. Att lysa upp hela tavlor och omkringliggande plast så man skall se hela mätarhuset lika tydligt som på dagen är ju bara onödigt.
Säga vad man vill om det numer utdöda bilmärket från Trollhättan, men de tog nog trots allt fram sitt system med "night panel" som släckte ned allt utom hastighetsmätaren nattetid (så länge allting var OK) av en anledning.
Jag förstår personligen inte varför man har det på det starkaste läget? Så länge man ser tecken och markeringar på mätartavlorna och hur visarna står, så har man ju faktiskt tillräckligt kraftigt instrumentljus. Att lysa upp hela tavlor och omkringliggande plast så man skall se hela mätarhuset lika tydligt som på dagen är ju bara onödigt.
Säga vad man vill om det numer utdöda bilmärket från Trollhättan, men de tog nog trots allt fram sitt system med "night panel" som släckte ned allt utom hastighetsmätaren nattetid (så länge allting var OK) av en anledning.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests