Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Bosch bränsleinsprutning i M-B

Postby MB S-KLASSE » Fri 27 Dec, 2013 20:45

Tower wrote:
MB S-KLASSE wrote:.../...Insprutning i all ära på dessa bilar men börjar det krångla så är det en dröm att ha och jobba med förgaseri istället

He he, jag säger precis tvärtom, aldrig förgasarbilar i mitt hobbybils-garage :-D
Så, sätter du in förgasare, sälj gärna insprutningspumparna/motorerna till mej
/tower

.


Robust , billigt och lättjobbat med förgasare 8)
Men så länge insprutningen behagar att fungera så är ju allt frid och fröjd
Svårighet att få tag på bra inspr pumpar för rimliga pengar samt folk med
kunskap om dessa system är ju tyvärr bristvara numera :roll:
Last edited by MB S-KLASSE on Fri 27 Dec, 2013 20:54, edited 1 time in total.
W212, W204, W169

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby MB S-KLASSE » Fri 27 Dec, 2013 20:53

mercathomas wrote:Blir en lättare "renovering" , ska byta vevaxeltätningar samt då andra packningar ,slangstumpar här å var samt åxå måla om blocket och rejäl tvätt av allt och måla allt som skall vara målat, :-D , peppar peppar så går den otroligt fint , men tanken på rackel i pumpen får en att fundera på diesel , men tänkte ge den en chans iaf :-D , förra ägaren har dock pratat om ev hög CO så man får se hur de blir med besiktning till sommaren :-D



Verkar ju vara en seriös genomgång du håller på med
M130E väl värd att ge en chans...... helt underbar maskin när den går som den skall
W212, W204, W169

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Bosch bränsleinsprutning i M-B

Postby Mimmi » Fri 27 Dec, 2013 21:00

MB S-KLASSE wrote://
Robust , billigt och lättjobbat med förgasare 8)
//



Hej!

Så robust och lättjobbat är det inte när det handlar om två st tvåstegs registerförgasare, med vacuumstyrt andra steg, med automatchoke och därtill hörande snabbtomgång... tycker jag i alla fall. :-)
Där finns mängder med delar som kan slitas, och som dessutom gör det, och som skall ställas in exakt, vilket inte går när det finns spel och glapp på alla möjliga och omöjliga ställen.

De enda förgasare jag tycker är bra och lättskötta är Weber samt i än högre grad samtliga SU-förgasare, de är verkligen enkla att vid behov renovera samt att justera, oavsett antal på förhandenvarande motor.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Bosch bränsleinsprutning i M-B

Postby MB S-KLASSE » Sat 28 Dec, 2013 00:43

Mimmi wrote:
MB S-KLASSE wrote://
Robust , billigt och lättjobbat med förgasare 8)
//



Hej!

Så robust och lättjobbat är det inte när det handlar om två st tvåstegs registerförgasare, med vacuumstyrt andra steg, med automatchoke och därtill hörande snabbtomgång... tycker jag i alla fall. :-)
Där finns mängder med delar som kan slitas, och som dessutom gör det, och som skall ställas in exakt, vilket inte går när det finns spel och glapp på alla möjliga och omöjliga ställen.

De enda förgasare jag tycker är bra och lättskötta är Weber samt i än högre grad samtliga SU-förgasare, de är verkligen enkla att vid behov renovera samt att justera, oavsett antal på förhandenvarande motor.



Kan så vara Mimmi .......... men har du provat fixa/skruva i en defekt 6 kolvs Bosch mekanisk insprutningspump eller sökt efter en bra fungerande pump av rätt modell/generation i månader (som du med säkerhet vet fungerar) och sen inte kostar en mindre förmögenhet ??
Ett annat bekymmer med dessa känsliga pumpar är att de mår inte bra av att inte användas.Speciellt inte om de ligger
på en hylla okonserverade. En pump som fungerade då den demonterades för 3 år sedan kan efter montage igen efter 3 års torrlagring vara kaputt.En förgasare kan ju en normalt kunnig människa ha en rimlig chans att få ordning på om den inte använts på länge men inte en insprutningspump av den typ vi pratar om här.

Var nu inget alternativ överhuvudtaget för mig att konvertera min M130E till förgasare.......men mycket tid ,arbete och pengar krävdes för att få den på banan igen 8)
Last edited by MB S-KLASSE on Sat 28 Dec, 2013 01:08, edited 2 times in total.
W212, W204, W169

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby Mimmi » Sat 28 Dec, 2013 01:06

Hej!

Nej, Bosch mekaniska insprutningspumpar för bensin har jag aldrig skruvat i, min enda erfarenhet av sådana är att Pappa hade en W108 280SE -71 när jag var ung, den vara bara några år då så den krånglade inte mycket. :wink: Kallstartventilen gick sönder en gång, så den inte startade. Att den i övrigt krånglade mycket var ju inte "sprutets" fel. Bland annat minns jag att ramlagren gav sig så att veven hoppade såpass att den bankade upp vevaxeltätningarna som fick bytas och veven slipas om, instrumentbelysningens reostat gick sönder, det blev kortslutning så fort man ändrade den, dessutom rasade slutväxeln så att den slutade driva... Lagom kul när vi var på semester vid Grövelsjön och fick åka snöre ner till Mora... :roll:

Men när de är i ordning så går de riktigt gott!

När han summerade bilkostnaderna så var det den bil som kostat mest per mil och stått mest på verkstad av alla hans bilar från den första han köpte -34.

Beträffande bensininsprutningspumpar har jag bara riktig personlig erfarenhet av Kugelfischer på Peugeot, och de var då inte speciellt komplicerade minns jag, det var inte alls så krångligt som det talades om och ryktades på den tiden.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

mercathomas
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 158
Joined: Tue 06 Nov, 2012 20:39

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby mercathomas » Sat 28 Dec, 2013 14:29

M116 wrote:Vevlagerbultarna ska bestrykas med grafitfett och på motorer efter -68 ska vevlagerskruvarna dras med 4kpm och sedan med vridvinkeldragning med 90 +10 grader.

Ramlagerskruvarna dras åt utan låsbrickor med 8kpm.


Är de något man behöver tänka på angående tätningarna?, en är ju packbox och den andra är ju fläta, då jag är helt grön på detta område så vill man vara säker innan man skruvar ihop, drar man ramlager från mitten å ut bara eller finns de någon annan speciell ordning ? vevlagerbultarna spelar de väl ingen roll i vilken ordning ?

mercathomas
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 158
Joined: Tue 06 Nov, 2012 20:39

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby mercathomas » Sat 28 Dec, 2013 14:30

Sen går jag runt och gruvar mej inför återmontering av kedjan :-D , någon som vet markeringar, 0 läge osv?

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby Tower » Sat 28 Dec, 2013 15:10

mercathomas wrote:Sen går jag runt och gruvar mej inför återmontering av kedjan :-D , någon som vet markeringar, 0 läge osv?

Du har inte funderat på att skaffa dej en verkstadshandbok från M-B? Finns t ex. hos M-B Classic, se http://www.mercedes-benz-classic-store.com/Technical-literature.htm?websale8=classic-store.English&ci=d46406bfb654b3bb0c2cbd330ef504f42cb2065c
Sen finns även på e-bay osv. bara o söka
/tower

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby M116 » Sat 28 Dec, 2013 16:07

"Hundskiten", eller flätan, som du kallar det för, skall tryckas dit i mittpiggen först och sedan med ett hammarskaft försiktigt tryckas på plats i spåret. Med en mattkniv eller nåt annat vasst kapar du sedan av båda ändar ca 2mm ovanför kanten så den tätar mot andra halvan.

Gör som "tower" skriver, skaffa en VHB, så kan du räta ut många frågetecken på egen hand.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby Mimmi » Sat 28 Dec, 2013 18:49

Hej!

Den flätade tätningen skall Du först låta ligga i motorolja så att den blir ordentligt indränkt, annars är risken stor att den går torr i början.

En nyfiken fråga:
Har Du med hjälp av något, exempelvis PlastiGauge kontrollerat spelet i ramlagren?
Det är ju väldigt bra att veta vad som gäller, och inte bara tro när man monterar en motor.
Samma sak, har Du mätt upp ram-och vevlagertappar så att Du verkligen använder rätt dimensioner?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby MB S-KLASSE » Sat 28 Dec, 2013 20:21

Original Mercedes verkstadshandböckerna (band 1 och 2 på svenska i de blåvita pärmarna)
för W108/109/111 är de allra bästa.Står precis ALLT i dem, mycket påkostade med fotografier
Tyvärr svårfunna idag.
"Värda sin vikt i guld".......... nästan :wink:
W212, W204, W169

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby M116 » Sun 29 Dec, 2013 01:03

Mimmi wrote:Hej!

Den flätade tätningen skall Du först låta ligga i motorolja så att den blir ordentligt indränkt, annars är risken stor att den går torr i början


Dessa packningar till M127,129,130 behövs inte dränkas i nån olja. Packningen är tillverkad med en grafitblandning.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby Mimmi » Sun 29 Dec, 2013 01:06

Hej!

Utvecklingen går framåt! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

mercathomas
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 158
Joined: Tue 06 Nov, 2012 20:39

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby mercathomas » Sun 29 Dec, 2013 01:44

Tower wrote:
mercathomas wrote:Sen går jag runt och gruvar mej inför återmontering av kedjan :-D , någon som vet markeringar, 0 läge osv?

Du har inte funderat på att skaffa dej en verkstadshandbok från M-B? Finns t ex. hos M-B Classic, se http://www.mercedes-benz-classic-store.com/Technical-literature.htm?websale8=classic-store.English&ci=d46406bfb654b3bb0c2cbd330ef504f42cb2065c
Sen finns även på e-bay osv. bara o söka
/tower


tack för bra tips, dock är de alldelens för dyrt,

mercathomas
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 158
Joined: Tue 06 Nov, 2012 20:39

Re: Någon som vet åtdragningsmomentet 280SE -68

Postby mercathomas » Sun 29 Dec, 2013 01:49

Mimmi wrote:Hej!

Den flätade tätningen skall Du först låta ligga i motorolja så att den blir ordentligt indränkt, annars är risken stor att den går torr i början.

En nyfiken fråga:
Har Du med hjälp av något, exempelvis PlastiGauge kontrollerat spelet i ramlagren?
Det är ju väldigt bra att veta vad som gäller, och inte bara tro när man monterar en motor.
Samma sak, har Du mätt upp ram-och vevlagertappar så att Du verkligen använder rätt dimensioner?


Nja bara visuell kontroll,,tätningarna är rätt iaf , lagerytorna ser ok ut, jag ska ju inte köra LE-MANS direkt. Har på omvägar fått veta att de är lite problem med CO halten, motorn går bra de lilla jag kört ,men "luften" gick ur mej lite, ids inte lägga ner nå pengar på den motorn,, den får en chans att gå på de lilla jag gjort på den,, annars åker de ner en diesel


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests