Hur skiljer man metodiskt ut fel på hardyskivor, kardanknutar, mellanlager, klump och drivaxlar på 80-tals MB?
Misstänker mellanlager på min. Klonkar då jag släpper gasen och drar på igen. Känns som det är ett stort spel någonstans.
Diagnos drivlina 80-talare
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Man kryper under och rycker i kardanen och okulärbesiktar hardyskivorna.
Klump och drivaxlar vet jag inte, har aldrig haft några problem där. (på mercedes)
Klump och drivaxlar vet jag inte, har aldrig haft några problem där. (på mercedes)
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?
Re: Diagnos drivlina 80-talare
230E-85 wrote:Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?
Säker och säker, det kostar tvåhundra spänn, det är bara att byta om man misstänker det. Men om kardanen glappar upp-och-ned eventuellt med klonk, då är det dags för länge sedan. Man kan ta ut och besikta det också, då kan det se ut t.ex så här: 15 år, 19000 mil:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Diagnos drivlina 80-talare
230E-85 wrote:Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?
Torakes bild är ett bra exempel:
- Slut gummi, torrsprickor och allmänt muggigt
- Rävröd rostrand närmast axeln
- Glapp, syns dock inte på bild
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Ställ bilen i uppförs backe tryck in parkrings bromsen sedan lägg in 1,a växeln och släpp kopplingen häftigt upprepande så får en 2a person
söka efter glapp. Men mest troligt dom 2 främre i bakvagns bryggan är glapp
söka efter glapp. Men mest troligt dom 2 främre i bakvagns bryggan är glapp
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Lägg i 4ans växel, hissa upp bakhjulen, kryp under och försök vrida kardanröret,det ska vara ganska så stumt då men om du märker ett glapp så kanske du ska misstänka ryckutjämnarfjädrarna i kopplingslamellen, inte ovanligt att dom ger upp och då får man ett stort vridglapp!
Jag bytte slitbrickor i slutväxeln på min 3.0 innan jag upptäckte att det var lamellen som jag hade segdragit ihjäl!
Jag bytte slitbrickor i slutväxeln på min 3.0 innan jag upptäckte att det var lamellen som jag hade segdragit ihjäl!
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Om jag hissar upp bilen och vrider på kardanaxeln, så kan jag vrida kardanaxeln kanske 30-40 grader, innan bakaxlarna rör sig. Jag drar då slutsatsen att antingen är glappet i differentialen eller i en drivaxels inre knut.
Om jag drar axiellt i drivaxlarna kan jag röra på dem fram och tillbaka på båda sidor utan problem.
Inget oljud vid normal drift. Glappet märks mycket tydligt, då jag släpper gasen och drar på igen.
Kan jag bestämma om en drivaxelknut eller differentialen är boven, utan att ta bort locket på differentialen?
Om jag drar axiellt i drivaxlarna kan jag röra på dem fram och tillbaka på båda sidor utan problem.
Inget oljud vid normal drift. Glappet märks mycket tydligt, då jag släpper gasen och drar på igen.
Kan jag bestämma om en drivaxelknut eller differentialen är boven, utan att ta bort locket på differentialen?
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Ja, det måste du kunna. Medbringaren på inre drivaxeln är ju med splinesförband förbunden med utgående drev i differentialen. Har du ett vridglapp mellan medbringare och drivaxel så är det drivknuten. Har du glappet mellan hardyskivemedbringaren som sitter på pinjongen och de båda medbringarna på inre drivknutarna på drivaxlarna, så har du glappet i bakaxelväxeln.
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Ja, så är det naturligtvis Marie. Alltså problemet finns i bakaxelväxeln. Är det också så, att om jag inte har något oljud, kan jag utesluta pinjongväxeln och anta att det är själva differentialväxeln?
Jag har en bakaxelväxel på hyllan så gått 30.000 mil, som är utan glapp, så det blir väl att sätta dit den. Funderar också på att skifta drivaxlarna hö/vä för att få nya kontaktpunkter i drivaxlarna. Är det vettigt?
Jag har en bakaxelväxel på hyllan så gått 30.000 mil, som är utan glapp, så det blir väl att sätta dit den. Funderar också på att skifta drivaxlarna hö/vä för att få nya kontaktpunkter i drivaxlarna. Är det vettigt?
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Jag har alltid hört det att man inte skall byta sida på drivaxlar då de kan gå av när de blivit belastade åt ett håll i alla tider och plötsligt får belastningen åt andra hållet. Å andra sidan kan det ju vara en skröna då jag aldrig hört någon som kört av en drivaxel när han backat och påfrestningarna borde vara som störst när man tar igång....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Diagnos drivlina 80-talare
Jag skulle avstå från att byta sida på drivaxlarna, jag har egentligen inga belägg för att det inte skulle vara bra men mekaniska ting som slitit in sig mot varandra brukar inte vilja vara med om för stora förändringar, jämför tex med kamaxlar och lyftare. Tror det kan bli problem.
Isf skulle man byta sida på dem frekvent, var tusende mil eller så för att få ut mer mil ur knutarna.
Å andra sidan brukar havererade knutar bero på att damaskerna spruckit så att fettet krupit ut och skit kommit in i dess ställe, och havererade axlar på att det blivit rost där de går in i damaskerna.
Isf skulle man byta sida på dem frekvent, var tusende mil eller så för att få ut mer mil ur knutarna.
Å andra sidan brukar havererade knutar bero på att damaskerna spruckit så att fettet krupit ut och skit kommit in i dess ställe, och havererade axlar på att det blivit rost där de går in i damaskerna.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests