Diagnos drivlina 80-talare

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Diagnos drivlina 80-talare

Postby 230E-85 » Thu 24 Jul, 2014 10:45

Hur skiljer man metodiskt ut fel på hardyskivor, kardanknutar, mellanlager, klump och drivaxlar på 80-tals MB?
Misstänker mellanlager på min. Klonkar då jag släpper gasen och drar på igen. Känns som det är ett stort spel någonstans.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby torake » Thu 24 Jul, 2014 12:56

Man kryper under och rycker i kardanen och okulärbesiktar hardyskivorna.

Klump och drivaxlar vet jag inte, har aldrig haft några problem där. (på mercedes)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby 230E-85 » Thu 24 Jul, 2014 20:11

Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby torake » Thu 24 Jul, 2014 21:03

230E-85 wrote:Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?


Säker och säker, det kostar tvåhundra spänn, det är bara att byta om man misstänker det. Men om kardanen glappar upp-och-ned eventuellt med klonk, då är det dags för länge sedan. Man kan ta ut och besikta det också, då kan det se ut t.ex så här: 15 år, 19000 mil:
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby Fotografen » Fri 25 Jul, 2014 00:17

230E-85 wrote:Tack, för tips. Hur kan jag vara säker på att mellanlagret på kardanaxeln behöver bytas?


Torakes bild är ett bra exempel:
- Slut gummi, torrsprickor och allmänt muggigt
- Rävröd rostrand närmast axeln
- Glapp, syns dock inte på bild
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

mb_300d
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Tue 24 Feb, 2009 23:40
Location: Robertsfors / Djäkneboda

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby mb_300d » Sat 26 Jul, 2014 01:40

Ställ bilen i uppförs backe tryck in parkrings bromsen sedan lägg in 1,a växeln och släpp kopplingen häftigt upprepande så får en 2a person
söka efter glapp. Men mest troligt dom 2 främre i bakvagns bryggan är glapp

fodaab
Prospect
Prospect
Posts: 37
Joined: Wed 18 Oct, 2006 15:10
Location: Jämtland

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby fodaab » Sat 26 Jul, 2014 21:39

Lägg i 4ans växel, hissa upp bakhjulen, kryp under och försök vrida kardanröret,det ska vara ganska så stumt då men om du märker ett glapp så kanske du ska misstänka ryckutjämnarfjädrarna i kopplingslamellen, inte ovanligt att dom ger upp och då får man ett stort vridglapp!
Jag bytte slitbrickor i slutväxeln på min 3.0 innan jag upptäckte att det var lamellen som jag hade segdragit ihjäl!

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby 230E-85 » Wed 10 Sep, 2014 19:53

Om jag hissar upp bilen och vrider på kardanaxeln, så kan jag vrida kardanaxeln kanske 30-40 grader, innan bakaxlarna rör sig. Jag drar då slutsatsen att antingen är glappet i differentialen eller i en drivaxels inre knut.

Om jag drar axiellt i drivaxlarna kan jag röra på dem fram och tillbaka på båda sidor utan problem.

Inget oljud vid normal drift. Glappet märks mycket tydligt, då jag släpper gasen och drar på igen.

Kan jag bestämma om en drivaxelknut eller differentialen är boven, utan att ta bort locket på differentialen?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby Marie » Wed 10 Sep, 2014 20:18

Ja, det måste du kunna. Medbringaren på inre drivaxeln är ju med splinesförband förbunden med utgående drev i differentialen. Har du ett vridglapp mellan medbringare och drivaxel så är det drivknuten. Har du glappet mellan hardyskivemedbringaren som sitter på pinjongen och de båda medbringarna på inre drivknutarna på drivaxlarna, så har du glappet i bakaxelväxeln.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby 230E-85 » Wed 10 Sep, 2014 20:38

Ja, så är det naturligtvis Marie. Alltså problemet finns i bakaxelväxeln. Är det också så, att om jag inte har något oljud, kan jag utesluta pinjongväxeln och anta att det är själva differentialväxeln?

Jag har en bakaxelväxel på hyllan så gått 30.000 mil, som är utan glapp, så det blir väl att sätta dit den. Funderar också på att skifta drivaxlarna hö/vä för att få nya kontaktpunkter i drivaxlarna. Är det vettigt?

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby Cpt Tuttle » Thu 11 Sep, 2014 19:32

Jag har alltid hört det att man inte skall byta sida på drivaxlar då de kan gå av när de blivit belastade åt ett håll i alla tider och plötsligt får belastningen åt andra hållet. Å andra sidan kan det ju vara en skröna då jag aldrig hört någon som kört av en drivaxel när han backat och påfrestningarna borde vara som störst när man tar igång....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Diagnos drivlina 80-talare

Postby Fotografen » Thu 11 Sep, 2014 20:50

Jag skulle avstå från att byta sida på drivaxlarna, jag har egentligen inga belägg för att det inte skulle vara bra men mekaniska ting som slitit in sig mot varandra brukar inte vilja vara med om för stora förändringar, jämför tex med kamaxlar och lyftare. Tror det kan bli problem.
Isf skulle man byta sida på dem frekvent, var tusende mil eller så för att få ut mer mil ur knutarna.
Å andra sidan brukar havererade knutar bero på att damaskerna spruckit så att fettet krupit ut och skit kommit in i dess ställe, och havererade axlar på att det blivit rost där de går in i damaskerna.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests