K-Jetronic

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

K-Jetronic

Postby huckstar » Fri 26 Sep, 2014 15:59

Kan någon ordna fram ett elschema över K-Jet? måste veta hur WUR(warm up regulator), Kallstartsventilen via thermo switschen skall kopplas..

Styrs detta av bränslepumpsreläet bara, eller finns det något annat som ska vara med också?
Tempgivaren för ac behövs ej då detta är bortkopplat.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: K-Jetronic

Postby V70tdi » Fri 26 Sep, 2014 16:09

Länge sedan jag lekte med K-jet men har för mig att kallstartsventilen matades med + från solenoidtillslaget på startmotorn och - via termotidkontakten. Samma + ska även till termotidkontakten för att värma bimetallen så den bryter bort kallstartsventilen
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: K-Jetronic

Postby 230E-85 » Sat 27 Sep, 2014 07:39

Image


4 - WUR(warm up regulator),
3 - Kallstartsventilen
2 - thermo switschen

=

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: K-Jetronic

Postby torake » Sat 27 Sep, 2014 08:22

Nån som vet vad 5:an och 6:an är till?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: K-Jetronic

Postby huckstar » Sat 27 Sep, 2014 12:58

Just 6, microswitchen finns det ingen på min motor, däremot sitter den på min 500 -85 med KE-jet, och även på en w123 280te.
Kan det vara så att just w126 500 -80 inte hade denna microswitch och (5) omkopplingsventil?

Motorn jag har kommer från en -79 eller -80 och den verkar vara väldigt elbefriad.
Är det även denna motorn som har 240hk istället för 231hk?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: K-Jetronic

Postby 230E-85 » Sat 27 Sep, 2014 13:29

Nr 5 och 6 är till för att bryta bränsletillförseln vid motorbromsning. Det infördes 1981 för att spara bränsle. Nr 5 känner vacuum i insugningsröret och nr 6 indikerar spjällets läge.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: K-Jetronic

Postby 230E-85 » Sat 27 Sep, 2014 13:42

Image

Det kanske är detta schema du är ute efter? Vilken motor gäller det? Schemat ovan är för M110 före 1981.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: K-Jetronic

Postby huckstar » Sat 27 Sep, 2014 15:13

Det gäller m117 ifrån -79 eller -80, en riktigt tidig w126 500 kommer den ifrån.
Men det från m110 kanske är till lika bra hjälp, som det ser ut! :)
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: K-Jetronic

Postby huckstar » Sat 27 Sep, 2014 15:29

Ser ut som att kallstartsventilen med thermo saknas på m110?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: K-Jetronic

Postby Cpt Tuttle » Sat 27 Sep, 2014 15:30

230E-85 wrote:Nr 5 och 6 är till för att bryta bränsletillförseln vid motorbromsning. Det infördes 1981 för att spara bränsle. Nr 5 känner vacuum i insugningsröret och nr 6 indikerar spjällets läge.


Så jag skall alltså ha det även på min skithög? :shock:
Där ser man, jag har dragit mig lite för att motorbromsa för att jag tänkt att det är värdelöst med K-jet.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests