Page 1 of 1

K-Jetronic

Posted: Fri 26 Sep, 2014 15:59
by huckstar
Kan någon ordna fram ett elschema över K-Jet? måste veta hur WUR(warm up regulator), Kallstartsventilen via thermo switschen skall kopplas..

Styrs detta av bränslepumpsreläet bara, eller finns det något annat som ska vara med också?
Tempgivaren för ac behövs ej då detta är bortkopplat.

Re: K-Jetronic

Posted: Fri 26 Sep, 2014 16:09
by V70tdi
Länge sedan jag lekte med K-jet men har för mig att kallstartsventilen matades med + från solenoidtillslaget på startmotorn och - via termotidkontakten. Samma + ska även till termotidkontakten för att värma bimetallen så den bryter bort kallstartsventilen

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 07:39
by 230E-85
Image


4 - WUR(warm up regulator),
3 - Kallstartsventilen
2 - thermo switschen

=

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 08:22
by torake
Nån som vet vad 5:an och 6:an är till?

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 12:58
by huckstar
Just 6, microswitchen finns det ingen på min motor, däremot sitter den på min 500 -85 med KE-jet, och även på en w123 280te.
Kan det vara så att just w126 500 -80 inte hade denna microswitch och (5) omkopplingsventil?

Motorn jag har kommer från en -79 eller -80 och den verkar vara väldigt elbefriad.
Är det även denna motorn som har 240hk istället för 231hk?

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 13:29
by 230E-85
Nr 5 och 6 är till för att bryta bränsletillförseln vid motorbromsning. Det infördes 1981 för att spara bränsle. Nr 5 känner vacuum i insugningsröret och nr 6 indikerar spjällets läge.

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 13:42
by 230E-85
Image

Det kanske är detta schema du är ute efter? Vilken motor gäller det? Schemat ovan är för M110 före 1981.

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 15:13
by huckstar
Det gäller m117 ifrån -79 eller -80, en riktigt tidig w126 500 kommer den ifrån.
Men det från m110 kanske är till lika bra hjälp, som det ser ut! :)

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 15:29
by huckstar
Ser ut som att kallstartsventilen med thermo saknas på m110?

Re: K-Jetronic

Posted: Sat 27 Sep, 2014 15:30
by Cpt Tuttle
230E-85 wrote:Nr 5 och 6 är till för att bryta bränsletillförseln vid motorbromsning. Det infördes 1981 för att spara bränsle. Nr 5 känner vacuum i insugningsröret och nr 6 indikerar spjällets läge.


Så jag skall alltså ha det även på min skithög? :shock:
Där ser man, jag har dragit mig lite för att motorbromsa för att jag tänkt att det är värdelöst med K-jet.