Har fått tag i en compakt 240D -75 av en bekant.
Bilen har stått i garage sen -01 och bara startats några gånger sen dess.
Problemet är att den allt eftersom motorn blir varmare så blir tomgången högre, det är inte frågan om fulla varv men kanske 3000 varv ungefär när bilen är varm.
Nån som känner igen problemet?
Motorn är alltså en OM616 med såna där spjäll på insuget med stag "överallt" över till pumpen och vakuumslangar.
Har provat plocka lös staget från pumpen i vinkeln där det fortsätter över till insuget, och hållit upp det staget, då får jag normalt tomgångsvarv, har även justerat in längden på det så att tomgången nu ligger på kanske 1500 varv, kortare går det inte att få det staget. Men påverkar jag något annat nu? Det känns inte som att bilens effekt påverkades av det, i så fall slöare men är svårt att avgöra när bilen går så pass slött. Den startar bra och låter fint i motorn och varvar som den ska med gaspedalen men är lite kanske lite slöare än den borde vara.
Kan de var nå med vakuumpumpen som gör det? Slangarna har lite oljefläckar i sig men är absolut inte helt svarta.
(Förövrigt är bilen ljusbrun "hörapparatsbrun" med brun inredning skyddad av överdrag, servostyrning, oljekylare och även nivåreglering :)
w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
- w123diesel
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
- Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå
w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)
- w123diesel
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
- Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
ingen som råkat ut för det här?
Har inte haft tid att kolla så mycket sista tiden, men två st säger att det troligen är ett membran som är trasigt. men var det sitter minns ingen (?)
Kan man plocka lös vakuumslangen från pumpen och prova köra utan för att kolla om det är det som är felet? Vad blir skillnaden att köra utan vakuum till pumpen?
Har inte haft tid att kolla så mycket sista tiden, men två st säger att det troligen är ett membran som är trasigt. men var det sitter minns ingen (?)
Kan man plocka lös vakuumslangen från pumpen och prova köra utan för att kolla om det är det som är felet? Vad blir skillnaden att köra utan vakuum till pumpen?
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
är säkert membranet. det sitter i bakkant på pumpen.
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
Ingen som varit och pillat på pumpen?Kan bli skumma när man vrider på för mycket sås.
- w123diesel
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
- Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
Har fått flera tips om membranet där. Så det ska kollas upp när tid finns, och en lös motor finns liggandes så de är väl bara prova byta (?)
och pumpen är inte pillad på :)
och pumpen är inte pillad på :)
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)
- w123diesel
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
- Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
mopar666 wrote:är säkert membranet. det sitter i bakkant på pumpen.
Lösningen var membranet.
Vi skruvade lös locket bak på pumpen (där vakuumslangen går in) på en lös motor.
En stor fjäder följer med ut med locket, pillade lös en liten låsring och själva membranet, som såg helt och fint ut.
På motorn i bilen var fjädern märkbart mer nött/mjuk och membranet hade några hål.
Efter bytet blev bilen piggare och med stadig tomgång.
Så det var lösningen på det problemet, om nån råkar ut för det.
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)
Re: w115 240D -75 får hög tomgång/rusar när den är varm
Tack för återkopplingen!
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests