Är det någon som kan bidra med ett vakuumschema för motorn för en 230E -85, manuell låda, svensksåld med EGR och luftpump, ingen klimator eller farthållare...är det något annat som har betydelse?
Min bok är från 1981 och det verkar inte stämma....
Vill också på förhand nämna att spydiga kommentarer om vilken skithög till bil jag har kan ni lämna i Gustavsbergsstolen för det vet jag redan....det var hjälp jag sökte och inte upplysningar om det.
Suck....vakuumschema någon?
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Suck....vakuumschema någon?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Suck....vakuumschema någon?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Suck....vakuumschema någon?
Tveksam. Gissar att detta mest gäller USA, där 230E aldrig såldes. Sedan är ju avgasreningsutrustning det som kan skilja mest mellan olika marknader, och det är ju mestadels till den som det skall kopplas en hel spaghettikastrull full med slangar. Men skall kolla om jag hittar något matnyttigt.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Suck....vakuumschema någon?
Stort tack så här långt, får hoppas det stämmer..... ropar inte hej än.
Är du säker att det gäller 1985? Det är inte bara ett utdrag av schemat ur verkstadshandboken som är tryckt 1981? För det stämmer inte på min bil....
Är du säker att det gäller 1985? Det är inte bara ett utdrag av schemat ur verkstadshandboken som är tryckt 1981? För det stämmer inte på min bil....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Suck....vakuumschema någon?
Du har rätt. Förbiluftventilen (motorbroms) är inte med på detta schema. Det schema jag visade är det som gäller för automatlåda.
Å andra sidan är det enda som behövs är kretsen till tändfördelaren.
I övrigt är det bara exempel på tidiga försök att förbättra miljöegenskaperna vid vissa driftsfall. På det flesta bilar av denna årsmodell fungerar varken luftpump eller avgasreturventilen. Förbilluftventilens inverkan på förbränningen vid motorbromsning är också försumbar (Allt detta är mer eller mindre jippon till följd av överambition hos amerikanska myndigheter i Kalifornien)
Idag fungerar ju avgasrening pga att allt styrs av datorer.
Å andra sidan är det enda som behövs är kretsen till tändfördelaren.
I övrigt är det bara exempel på tidiga försök att förbättra miljöegenskaperna vid vissa driftsfall. På det flesta bilar av denna årsmodell fungerar varken luftpump eller avgasreturventilen. Förbilluftventilens inverkan på förbränningen vid motorbromsning är också försumbar (Allt detta är mer eller mindre jippon till följd av överambition hos amerikanska myndigheter i Kalifornien)
Idag fungerar ju avgasrening pga att allt styrs av datorer.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Suck....vakuumschema någon?
Känns ändå som att det är bäst koppla det som det skall vara, en massa lösa vakuumslangar överallt känns mest som en utmärkt källa till tjuvluft och avgasrening ur funktion borde innebära rosenrasande bilprovare tycker jag?
Sedan kanske man inte behöver göra det som kommer ur röret ännu skitigare än det är, för det är nog nog eländigt som det är från M102orna...
Eller tänker jag bakvänt?
Sedan kanske man inte behöver göra det som kommer ur röret ännu skitigare än det är, för det är nog nog eländigt som det är från M102orna...
Eller tänker jag bakvänt?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Suck....vakuumschema någon?
Jo, ju håller med dig. Min w123, som jag kör med varje dag har varken fungerande luftinblåsning eller avgasretur men slangarna sitter där dom ska....och den går utmärkt, ändå.
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests