Tjenare!
Märkte i fredags att oljetrycket helt plötsligt blivit sämre. ligger runt 1 på tomgång varm, och sen runt 2 under normal körning i ca 100km/h Följer nästan varvräknaren 1000rpm=1 2000=2 men sen typ 3500-4000 för å få upp trycket till 3.
Tidigare har den legat runt 2 på tomgång varm och snärtat upp till 3 så fort man petat på gasen och även under normal körning även på låga varv.
Bilen har gått 36000mil men är fruktansvärt välskött och välservad, går jättebra i motorn, tyst, jämt och fint och känns pigg.
oljenivån är som den ska och den har inte rört mycket olja sen filter och oljebytet som gjordes för ca 600mil sedan.
Kör på Statoils 15-40 pro semisyntet. Oljan ser ganska mörk ut men ingen tendens till spånpartiklar eller glitter i den.
Kan det vara filter eller oljan som gör detta?? Blir ju dålig i magen av det här.. Är det lagerknas då kasta ja i en dieselspis i den och förstör originalet! 1ägare från ny till i maj ifjol när jag köpte bilen,ingen rost, fin dokumentation osv. nybesiktad av mig i fredags rakt igenom och nu skattebefriad. Älskar bilen som den är,så de känns j#$%&a synd om det är motorhaveri på gång.
Lågt oljatryck w123 230E
Lågt oljatryck w123 230E
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Lågt oljatryck w123 230E
1- Byt olja och filter. Pilla isär filtret och leta efter metallpartiklar. Är motorn "på G" hittar du troligen gott om dem.
2- Kontrollera/byt oljetrycksgivare.
3- Möjligen skulle det kunna vara fel på oljetrycksregleringen/övertrycksventilen, vet inte på raken hur det ser ut på denna motor, eller oljepumpen.
Jag tror nog mest på tryckgivaren.
2- Kontrollera/byt oljetrycksgivare.
3- Möjligen skulle det kunna vara fel på oljetrycksregleringen/övertrycksventilen, vet inte på raken hur det ser ut på denna motor, eller oljepumpen.
Jag tror nog mest på tryckgivaren.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Tack för svaret, ska beställa filter i morgonbitti så har jag det till eftermiddan.
Byter troligtvis olja och filter i mornkväll ska skära sönder gammfiltret som du sa så får vi se hur det verkar.
Har varit inne på oljepumpen jag med, den borde ju kunna vara dålig eftersom den hängt med 36k mil.
Tycker inte om dehär, får nästan hellre drabbas av sjukdomar själv
Byter troligtvis olja och filter i mornkväll ska skära sönder gammfiltret som du sa så får vi se hur det verkar.
Har varit inne på oljepumpen jag med, den borde ju kunna vara dålig eftersom den hängt med 36k mil.
Tycker inte om dehär, får nästan hellre drabbas av sjukdomar själv
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Nu skall man ju inte gissa, men reglerventilen (eller snarare dess fjäder) är nog mitt förstahandsval, om inte Fotografens råd nr 1 ger önskat resultat. Oljepumpen sätter jag som nästa gissning.
Oljetrycksgivaren kan vi troligen stryka för om jag minns rätt så har W123 en "riktig manometer" i instrumenteringen med en tryckslang från motorn. Alltså inte någon givare som kan spöka.
Oljetrycksgivaren kan vi troligen stryka för om jag minns rätt så har W123 en "riktig manometer" i instrumenteringen med en tryckslang från motorn. Alltså inte någon givare som kan spöka.
Last edited by Marie on Sun 18 Jan, 2015 21:22, edited 1 time in total.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Ja det har du ju rätt i, minns inte om de sista årmodellerna fick eletrisk mätare? Se efter om det sitter en givare eller en slang in bakom brädan.
Hur bökig är reglerventilen att komma åt, sitter den åtkomlig "utifrån" motorn?
Hur bökig är reglerventilen att komma åt, sitter den åtkomlig "utifrån" motorn?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Tack för svaren och ideerna =)Det stämmer sitter en slang in till mätaren från filterhuset.
Vart sitter tryckregleringsventilen måntro?
Vart sitter tryckregleringsventilen måntro?
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Jag har ju för mig att ventilerna sitter i oljefilterhuset på M102. Eventuellt måste oljefilterhuset lossas från motorn.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Prova byta olja och filter först, oljefiltret på M102 är rent löjligt. Hade precis samma fel, hade inte kört så mycket längre heller, och tänkte att nu var det väl godnatt, men jag chansade med det enklaste och billigaste för att det knappast kunde bli sämre, och vips flög mätaren upp i topp snabbare än reproduktionsutrustningen på en 13-åring som just gluttat i sin första FIB aktuellt....
Jag har en 85a och den har fortfarande mekanisk mätare.
Jag har en 85a och den har fortfarande mekanisk mätare.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Hejsan svejsan!
Bytte olja och filter ikväll, trodde nålen till oljetrycksmätarn skulle gå av, de rent small när den slog stopp mot stiften på 3
=) Körde en mil och hade strax över 2 på tomgången. obducerade gamla filtret och kunde inte finna något glitter, däremot var det ju lite igensatt och dyngit. Tack för hjälp och svar. Hade tänkt lägga upp nån bild på pärlan men vet inte om ja dug till.
Bytte olja och filter ikväll, trodde nålen till oljetrycksmätarn skulle gå av, de rent small när den slog stopp mot stiften på 3
=) Körde en mil och hade strax över 2 på tomgången. obducerade gamla filtret och kunde inte finna något glitter, däremot var det ju lite igensatt och dyngit. Tack för hjälp och svar. Hade tänkt lägga upp nån bild på pärlan men vet inte om ja dug till.
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Igensatt och dyngigt filter efter 600mil. Då skulle jag nog gjort några täta byten av olja (gärna olja specad för större dieslar då den kan innehålla större mängd av rengörande tillsatser) och filter för att försöka få ut skiten.
Inte så kul om oljesilen på pumpen sätter igen av skit men nu vet jag inte hur Mercas oljesilar ser ut så det kanske är en helt obefogad tanke?
Inte så kul om oljesilen på pumpen sätter igen av skit men nu vet jag inte hur Mercas oljesilar ser ut så det kanske är en helt obefogad tanke?
Re: Lågt oljatryck w123 230E
Tack för svaret! Jag tänkte tanken jag med faktiskt, är ju ingen större kostnad heller så de kan nog vara smart
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests