Lågt oljatryck w123 230E

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
alexw108
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 137
Joined: Wed 27 Sep, 2006 21:19
Location: Backe/ume

Lågt oljatryck w123 230E

Postby alexw108 » Sun 18 Jan, 2015 18:59

Tjenare!
Märkte i fredags att oljetrycket helt plötsligt blivit sämre. ligger runt 1 på tomgång varm, och sen runt 2 under normal körning i ca 100km/h Följer nästan varvräknaren 1000rpm=1 2000=2 men sen typ 3500-4000 för å få upp trycket till 3.

Tidigare har den legat runt 2 på tomgång varm och snärtat upp till 3 så fort man petat på gasen och även under normal körning även på låga varv.

Bilen har gått 36000mil men är fruktansvärt välskött och välservad, går jättebra i motorn, tyst, jämt och fint och känns pigg.

oljenivån är som den ska och den har inte rört mycket olja sen filter och oljebytet som gjordes för ca 600mil sedan.
Kör på Statoils 15-40 pro semisyntet. Oljan ser ganska mörk ut men ingen tendens till spånpartiklar eller glitter i den.

Kan det vara filter eller oljan som gör detta?? Blir ju dålig i magen av det här.. Är det lagerknas då kasta ja i en dieselspis i den och förstör originalet! 1ägare från ny till i maj ifjol när jag köpte bilen,ingen rost, fin dokumentation osv. nybesiktad av mig i fredags rakt igenom och nu skattebefriad. Älskar bilen som den är,så de känns j#$%&a synd om det är motorhaveri på gång. :evil:
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Fotografen » Sun 18 Jan, 2015 19:05

1- Byt olja och filter. Pilla isär filtret och leta efter metallpartiklar. Är motorn "på G" hittar du troligen gott om dem.
2- Kontrollera/byt oljetrycksgivare.
3- Möjligen skulle det kunna vara fel på oljetrycksregleringen/övertrycksventilen, vet inte på raken hur det ser ut på denna motor, eller oljepumpen.

Jag tror nog mest på tryckgivaren.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

alexw108
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 137
Joined: Wed 27 Sep, 2006 21:19
Location: Backe/ume

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby alexw108 » Sun 18 Jan, 2015 19:13

Tack för svaret, ska beställa filter i morgonbitti så har jag det till eftermiddan.
Byter troligtvis olja och filter i mornkväll ska skära sönder gammfiltret som du sa så får vi se hur det verkar.
Har varit inne på oljepumpen jag med, den borde ju kunna vara dålig eftersom den hängt med 36k mil.
Tycker inte om dehär, får nästan hellre drabbas av sjukdomar själv :wink:
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Marie » Sun 18 Jan, 2015 21:02

Nu skall man ju inte gissa, men reglerventilen (eller snarare dess fjäder) är nog mitt förstahandsval, om inte Fotografens råd nr 1 ger önskat resultat. Oljepumpen sätter jag som nästa gissning.

Oljetrycksgivaren kan vi troligen stryka för om jag minns rätt så har W123 en "riktig manometer" i instrumenteringen med en tryckslang från motorn. Alltså inte någon givare som kan spöka.
Last edited by Marie on Sun 18 Jan, 2015 21:22, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Fotografen » Sun 18 Jan, 2015 21:10

Ja det har du ju rätt i, minns inte om de sista årmodellerna fick eletrisk mätare? Se efter om det sitter en givare eller en slang in bakom brädan.
Hur bökig är reglerventilen att komma åt, sitter den åtkomlig "utifrån" motorn?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

alexw108
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 137
Joined: Wed 27 Sep, 2006 21:19
Location: Backe/ume

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby alexw108 » Sun 18 Jan, 2015 22:06

Tack för svaren och ideerna =)Det stämmer sitter en slang in till mätaren från filterhuset.
Vart sitter tryckregleringsventilen måntro?
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Marie » Sun 18 Jan, 2015 23:41

Jag har ju för mig att ventilerna sitter i oljefilterhuset på M102. Eventuellt måste oljefilterhuset lossas från motorn.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Cpt Tuttle » Mon 19 Jan, 2015 01:21

Prova byta olja och filter först, oljefiltret på M102 är rent löjligt. Hade precis samma fel, hade inte kört så mycket längre heller, och tänkte att nu var det väl godnatt, men jag chansade med det enklaste och billigaste för att det knappast kunde bli sämre, och vips flög mätaren upp i topp snabbare än reproduktionsutrustningen på en 13-åring som just gluttat i sin första FIB aktuellt....

Jag har en 85a och den har fortfarande mekanisk mätare.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

alexw108
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 137
Joined: Wed 27 Sep, 2006 21:19
Location: Backe/ume

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby alexw108 » Tue 20 Jan, 2015 20:50

Hejsan svejsan!
Bytte olja och filter ikväll, trodde nålen till oljetrycksmätarn skulle gå av, de rent small när den slog stopp mot stiften på 3
=) Körde en mil och hade strax över 2 på tomgången. obducerade gamla filtret och kunde inte finna något glitter, däremot var det ju lite igensatt och dyngit. Tack för hjälp och svar. Hade tänkt lägga upp nån bild på pärlan men vet inte om ja dug till.
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby Fotografen » Tue 20 Jan, 2015 21:00

Kul att det löste sig!
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby V70tdi » Tue 20 Jan, 2015 21:47

Igensatt och dyngigt filter efter 600mil. Då skulle jag nog gjort några täta byten av olja (gärna olja specad för större dieslar då den kan innehålla större mängd av rengörande tillsatser) och filter för att försöka få ut skiten.
Inte så kul om oljesilen på pumpen sätter igen av skit men nu vet jag inte hur Mercas oljesilar ser ut så det kanske är en helt obefogad tanke?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

alexw108
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 137
Joined: Wed 27 Sep, 2006 21:19
Location: Backe/ume

Re: Lågt oljatryck w123 230E

Postby alexw108 » Tue 20 Jan, 2015 22:30

Tack för svaret! Jag tänkte tanken jag med faktiskt, är ju ingen större kostnad heller så de kan nog vara smart
nuvarande bilar:w108 250s-67,w123 240d -85,w124 300ce 24v -92,
w123 300D-83 Reservdelsbil.
Gamla bilar:w123 200b-83,w114 240d 3,0- 75,w123 240td -79, 190D 2,0 -86


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests