[W123] Allmänna frågor.

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

[W123] Allmänna frågor.

Postby nomolas » Thu 07 May, 2015 19:38

Hej,

Spontanköpte en beigemetallic W123, 200, 4vxlad med beige inredning. 1984årsmodell.

Nu undrar jag vad bör jag se upp med framöver. Den gnisslar lite från vänster fram verkar det som, och kan påfyllnadsröret för bensin få hål i sig?

Annars verkar den var så rostfri en MB från 84 kan vara, men vad skulle ni ha gett. Jag vill veta hur lurad man kan ha blivit... :)

Edit: Bild:
Image

Mvh John
Last edited by nomolas on Thu 07 May, 2015 22:39, edited 2 times in total.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby Hynboholm » Thu 07 May, 2015 20:33

Mil?
Besiktigad?
Mycket/lite utrustning?
Bra/dåliga däck? Alufälgar?
Sliten kamaxel?
Oljeläckage motor?
4 eller 5 växlar?

Generellt 5-7000:- för ett vettigt obesiktigat objekt.
10-15000:- för en besiktigad bil som inte är alltför rostig.
Fina skick och mer utrustning höjer priset.
Rost är största prissänkaren tycker jag. Kamaxelbyte är inte roligt heller.

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby nomolas » Thu 07 May, 2015 20:48

Hynboholm wrote:Mil?
Besiktigad?
Mycket/lite utrustning?
Bra/dåliga däck? Alufälgar?
Sliten kamaxel?
Oljeläckage motor?
4 eller 5 växlar?

Generellt 5-7000:- för ett vettigt obesiktigat objekt.
10-15000:- för en besiktigad bil som inte är alltför rostig.
Fina skick och mer utrustning höjer priset.
Rost är största prissänkaren tycker jag. Kamaxelbyte är inte roligt heller.


Mil: 22000, strax. (Edit: Läste fel och passerade 22 igår.)
Utrustning: Centrallås, taklucka, fungerande. Samt extramonterat armstöd.
Däck: Originalfälgar med snygga matchande navkaplsar, samt vinterhjul med alufälg, de där klassiska som alla äldre mercor har. Däcken verkar ok för köra en säsong till.
Kamaxelskick, ingen aaaning, hur märker jag det?
Motorrummet såg torrt och fint ut, ingen olja sprutad eller några fläckar vad jag kunde se.
4 vxlad.
Enda med inredningen är att förarstolens rygg har ett nött hål, där på sidan som vanligt, samt fönsterveven för förarsidan måste skaffas ny. (Någon som har en beige sådan?)
Rosten verkar vara inte alls farlig och då vart jag inte alls lurad så hårt, 15' och då är den besiktigat tills sista november.
Last edited by nomolas on Wed 13 May, 2015 21:35, edited 1 time in total.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby nomolas » Fri 08 May, 2015 10:11

Just det, vart finner man förbrukningsdetaljer till W123or, typ, stråkastartorkarblad...
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby M116 » Sat 09 May, 2015 12:29

Det är inte omöjligt att hitta nya torkarblad till strålkastarna på marknader o swapmeets. Annars är det bara närmaste MB-återförsäljare (Veho, Smista) som gäller.

Vilken "beige" inredning har du i bilen? Daddel eller Creme? Jag kan nog ha fönstervevsbeklädnad i Daddel.

Kamaxelnockarna brukar kunna bli nötta på M102 pga dålig härdning. Resultatet är ett tickande ljud från motorns övre del och sämre prestanda. Kollas enklast genom att lyfta på ventilkåpan och kika på nockarna.

Kul med fler 123:or i huvudstan!! 8)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby nomolas » Mon 11 May, 2015 09:24

M116 wrote:Det är inte omöjligt att hitta nya torkarblad till strålkastarna på marknader o swapmeets. Annars är det bara närmaste MB-återförsäljare (Veho, Smista) som gäller.

Vilken "beige" inredning har du i bilen? Daddel eller Creme? Jag kan nog ha fönstervevsbeklädnad i Daddel.

Kamaxelnockarna brukar kunna bli nötta på M102 pga dålig härdning. Resultatet är ett tickande ljud från motorns övre del och sämre prestanda. Kollas enklast genom att lyfta på ventilkåpan och kika på nockarna.

Kul med fler 123:or i huvudstan!! 8)


Torkarblad blev det att köpa hos Veho, bara bita ihop. Veven var själva veven sönder, plastklädseln var intakt. Men det verkar som förardörrens vevmekanism har sett bättre dagar.

Inredningen är väl mörkbeige, antar det är Daddel. Klart skön färg som matchar bilen. Skulle behöva en ny förarstol pga ryggstödskada, nött hål där alltid det blir. Men inget störade eg.

Edit, Det är Daddel och jag har Champngemetallic. Exempel:
Image
Image

Får se till att rulla till Stäket så den kan klappas på, jag får kolla på nockarna, men jag tycker inte mig höra just tickande, då tickar min 280 mera, tyvärr...
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby pasi » Tue 12 May, 2015 20:13

Är det M102 i min 200T från 1985? Dålig på äldre mercor..
Snygg bil förresten "Nomolas" 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby M116 » Tue 12 May, 2015 20:40

Japp, det är M102 i din 123:a också :-D
Lyft på din ventilkåpa du med.......
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby pasi » Tue 12 May, 2015 21:46

M116 wrote:Japp, det är M102 i din 123:a också :-D
Lyft på din ventilkåpa du med.......

Ska göras när jag fått hem den:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby Cpt Tuttle » Tue 12 May, 2015 22:01

Om kamaxeln är fin så har det oftast hur som helst varit värt att göra det för att få tvättat upp kåpan från klet och därmed undvika vevhusventilationstrubbel...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby nomolas » Wed 13 May, 2015 15:11

Cpt Tuttle wrote:Om kamaxeln är fin så har det oftast hur som helst varit värt att göra det för att få tvättat upp kåpan från klet och därmed undvika vevhusventilationstrubbel...


Ok, då får man leta reda på någon som kan hjälpa till med det, känne rinte man skall göra det utan hjälpande hand om man inte gjort det förrut.

pasi wrote:Snygg bil förresten "Nomolas" 8)


Tackar, OBS bilderna var snodda, jag får starta en projekttråd med massa bildvinklar på alla finheter och fel...

//John L
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby Cpt Tuttle » Wed 13 May, 2015 16:21

nomolas wrote:
Cpt Tuttle wrote:Om kamaxeln är fin så har det oftast hur som helst varit värt att göra det för att få tvättat upp kåpan från klet och därmed undvika vevhusventilationstrubbel...


Ok, då får man leta reda på någon som kan hjälpa till med det, känne rinte man skall göra det utan hjälpande hand om man inte gjort det förrut.


Ta av ventilkåpan är svårt misslyckas med, den sitter på några muttrar bara.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: [W123] Allmänna frågor.

Postby kentapenta » Wed 13 May, 2015 22:33

Cpt Tuttle wrote:
nomolas wrote:
Cpt Tuttle wrote:Om kamaxeln är fin så har det oftast hur som helst varit värt att göra det för att få tvättat upp kåpan från klet och därmed undvika vevhusventilationstrubbel...


Ok, då får man leta reda på någon som kan hjälpa till med det, känne rinte man skall göra det utan hjälpande hand om man inte gjort det förrut.


Ta av ventilkåpan är svårt misslyckas med, den sitter på några muttrar bara.


Spänn dom bara inte för hårt när du sätter tillbaks och det är alltid bra med en ny packning.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests