W123 - Ryckigt uppförande.

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Sat 06 Jun, 2015 10:09

Hej, nu skall vi leka forumfrågesport igen

Jag har nu två gånger upplevt att efter ha kört typ först stadstrafik och sedan motorväg/landsväg och sedan har den fått stått i runt fem timmar. Sedan kör man några minuter, sedan börjar den rycka och hoppa när man ligger i 80-90 och ger gaspådrag. Det ger sig inte, förrän man har svurit och varvat och typ stanna till och låtit stå. Edit: Den liksom för gas, känns som den kvävs, man kopplar ur och då varvar den, men den kan fortsätta hoppa och tappa kraft. Det är nu runt efter midnatt så det kan vara fukt sa min kompis. Första gången gav det sig efter lite varvande, igår bråkade den mycket. Stannade och tänkte, kollar saker kan var lösa, fann ett returrör, avgas tror jag som satt väligt kasst. Silvertejpar fast den svala delen mot luftfiltret, då blev det bättre men inte bra. Förslag? Skall byta och säkra rör idag men inte lätt att återskapa felet, för den har inte gjort så annat än vid dessa gånger.

Bild. Image
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 10:56

Det där förvärmningsröret kan du ignorera på sommaren, det är till för att undvika isbildning i förgasaren vid Gällivaretemperaturer.
Sänker även bränsleförbrukningen något vid lägre temperaturer eftersom bränslet inte kondenserar lika mycket på väg in i förbränningsrummet.

Byt alla tänddelar om det inte är gjort på ett tag. Stift, hattar, kablar, fördelarlock och rotor.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby M116 » Sat 06 Jun, 2015 11:58

Håller med Torake. Byr först tänddelar, kolla efter insugläckade på förgasarfoten och gör rent EGR-ventilen med tillhörande rör.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Sat 06 Jun, 2015 12:36

Insåg i morgonljuset nu att det där har inget med något av det att göra. Men nytt rör och slangklämmor på G. Dock tändstift är bytta vid service, enligt utsago. Resten, vetekatten, läckage och EGRventil, någon som har en bra sprängskiss?

Dum fråga, om jag kör med den, kan jag sabba den mera? Undertiden av allt felsökande?
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 13:56

Det är ju främst om den baktänder som saker kan gå sönder. Jag spräckte ett avgasrör en gång med dåliga brytarspetsar.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby 230E-85 » Sat 06 Jun, 2015 21:13

Jag hade bytt förgasarmembran om jag var i dina kläder...

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Mon 08 Jun, 2015 08:48

230E-85 wrote:Jag hade bytt förgasarmembran om jag var i dina kläder...


Ok, tänkte, efter servicen tankade jag V-power, sedan de nu två senaste gångerna, 95. Kan det vara en bidragande orsak?

Membran skall då kluras på hur man byter.

:-)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby M116 » Mon 08 Jun, 2015 09:21

nomolas wrote:
230E-85 wrote:Jag hade bytt förgasarmembran om jag var i dina kläder...


Ok, tänkte, efter servicen tankade jag V-power, sedan de nu två senaste gångerna, 95. Kan det vara en bidragande orsak?

Membran skall då kluras på hur man byter.

:-)


Nej, soppan gör sällan nån större skillnad på en "högprestandamotor" som M102 med Stromberg.

Du skruvar av hatten till förgasaroljepåfyllningen, lossar de 4 skruvarna till förgasarlocket, tar bort locket och under den har du membranet med förgasarkolven. Dra upp kolven tillsammans med membranet och lossa skruvarna som håller ihop membranet med kolven. Montera dit ett nytt membran och återmontera allt i omvänd ordning.

Här kommer en sprängskiss på förknasaren:
Image
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Tue 09 Jun, 2015 09:01

M116 wrote:
Nej, soppan gör sällan nån större skillnad på en "högprestandamotor" som M102 med Stromberg.

Du skruvar av hatten till förgasaroljepåfyllningen, lossar de 4 skruvarna till förgasarlocket, tar bort locket och under den har du membranet med förgasarkolven. Dra upp kolven tillsammans med membranet och lossa skruvarna som håller ihop membranet med kolven. Montera dit ett nytt membran och återmontera allt i omvänd ordning.

Här kommer en sprängskiss på förknasaren:
Image


Ok, TACK! Nu skall en annan bara fixa membran till Stromberg. Hoppas det är enkelt fixa och löser felet.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

albins
Prospect
Prospect
Posts: 48
Joined: Thu 21 Jul, 2005 00:11
Location: Gränna

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby albins » Tue 09 Jun, 2015 12:59

Jag tippar på bränslepump. Hade samma beteende på samma typ av bil, började rycka i uppförsbackar/hög belastning. Även ofta när det var fuktigt typ sommarnätter.

Detta höll på ett bra tag medan jag bytte diverse tänddelar. En dag startade inte bilen alls. Bytte bensinpump, bilen startade direkt och några ryckningar märkte jag aldrig mer.

/Albin

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Tue 09 Jun, 2015 13:12

albins wrote:Jag tippar på bränslepump. Hade samma beteende på samma typ av bil, började rycka i uppförsbackar/hög belastning. Även ofta när det var fuktigt typ sommarnätter.

Detta höll på ett bra tag medan jag bytte diverse tänddelar. En dag startade inte bilen alls. Bytte bensinpump, bilen startade direkt och några ryckningar märkte jag aldrig mer.

/Albin


Ok, tack för tipset, frågan är då... Skall man byta bränslepumpen eller membranet först, eller är det vettigt att byta båda? Är ju glad amatör på detta med motorer och MBs. 8)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby Marie » Tue 09 Jun, 2015 13:59

Strombergmembran fanns på varenda mack förr. Jag är tämligen säker på att det är samma membran som satt på Volvo 140/240 och SAAB 99/900 på den tiden det begav sig.....

Och vi som körde rishögar på den tiden kunde byta membran vid vägkanten mitt i natten, de var förbrukningsvara. Till nöds kunde man paniklaga med en plastpåse, gummihandske eller i stort sett vad f-n som helst.....
Ack sådana tider....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby Hynboholm » Tue 09 Jun, 2015 14:14

nomolas wrote:Ok, tack för tipset, frågan är då... Skall man byta bränslepumpen eller membranet först, eller är det vettigt att byta båda? Är ju glad amatör på detta med motorer och MBs. 8)


Det är ju både enkelt och billigt att byta membranet, så börja med det du!

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby nomolas » Tue 09 Jun, 2015 14:36

Hynboholm wrote:
nomolas wrote:Ok, tack för tipset, frågan är då... Skall man byta bränslepumpen eller membranet först, eller är det vettigt att byta båda? Är ju glad amatör på detta med motorer och MBs. 8)


Det är ju både enkelt och billigt att byta membranet, så börja med det du!


Marie wrote:Strombergmembran fanns på varenda mack förr. Jag är tämligen säker på att det är samma membran som satt på Volvo 140/240 och SAAB 99/900 på den tiden det begav sig.....

Och vi som körde rishögar på den tiden kunde byta membran vid vägkanten mitt i natten, de var förbrukningsvara. Till nöds kunde man paniklaga med en plastpåse, gummihandske eller i stort sett vad f-n som helst.....
Ack sådana tider....


Sant, det kostar 70 spänn på Mekonomen, det är som Marie säger, samma som SAAB och Volvo. Det där borde man kunna fixa på en timme i garaget... :-)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: W123 - Ryckigt uppförande.

Postby V70tdi » Tue 09 Jun, 2015 15:29

Membranet kollar du ju lätt. Lossa det och så sträcker du lite på det runt om så ser du om det är hål i det eller om det känns torrt och styvt så byt.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests