om617 blårök

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
W123-76
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 30 Apr, 2015 00:17

om617 blårök

Postby W123-76 » Thu 11 Jun, 2015 00:36

Hej har en w123a med en 78as om617. motorn går bra med väldigt lite vevhusventilering, läker inte mycket olja ryker lite vitt/blått vid uppstart går inte på alla direkt men de tror jag är glödstiften. Problemet är att när jag har startat den så ryker den inget på tomgång eller så men om jag drar plattan i mattan i typ 1-2 sec o släpper så kommer det en stor blå rökpuff ur avgasröret.?!(både varm som kall) vad kan orsaka detta? har bytt ut två spridare som lät knasigt men gjorde ingen skillnad.

mvh

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: om617 blårök

Postby M116 » Thu 11 Jun, 2015 09:47

Blårök brukar oftast tyda på 2 saker om motorn saknar snigel. Antingen slitna kolvringar/slitna cylinderväggar eller dåliga ventilstyrningstätningar/ventilstyrningar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

mbpro
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 97
Joined: Fri 29 Aug, 2014 12:19

Re: om617 blårök

Postby mbpro » Thu 11 Jun, 2015 20:57

Har du checkat skicket på vacumpump?

W123-76
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 30 Apr, 2015 00:17

Re: om617 blårök

Postby W123-76 » Tue 16 Jun, 2015 22:38

Har inte kollat skicket nåt mycket angående vakuumpumpen mer än att jag vet att den skapar vakuum. har märkt oxå att ifall jag varvar och gasar ur den några gånger eller bara håller lite varv en stund ryker den nästan inget när man gasar fullt igen. tycker avgaserna luktar konstigt, typ inte som olja. verkar faktist ryka något mindre helt genomvarm dock. Dock så har jag aldrig kört den på vägen eller så, bara haft igång den på gårn då jag inte har körkort ännu. kanske slutar ryka om man kör den på riktigt och belastar den?

SKulle gammal olja kunna orsaka detta? tror inte den är nybytt iallafall

Mvh

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: om617 blårök

Postby Fotografen » Tue 16 Jun, 2015 22:57

Går inte på alla vid start+avgaser luktar konstigt+ryker mindre när varm=vattenläck in i någon cylinder?
Det behöver inte vara så men några tecken finns det.
Kör den varm på vägen, ett par mil iaf. Ställ den på tomgång i fem minuter, det ska sedan inte bli ett stort vitt moln när man gasar upp den...känn på kylarslangen, det ska vara tryck men inte stenhård. Låt svalna, ta ur glödstiften och ta runt på starten, kommer det vatten är det läck.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

W123-76
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 30 Apr, 2015 00:17

Re: om617 blårök

Postby W123-76 » Wed 17 Jun, 2015 16:24

Att den inte går på alla vid start kan inte de vara nått dåligt glödstift eller? sen ryker den inte speccielt mycket vid start heller. sen ifall vatten läkte in borde röken bli vit va? de är typ bara blårök. inget vatten verkar försvinna heller. aja hursom är de nåt stort fel lär de märkas när ja börjar köra den. lite rök är inte hela världen endå.

Ska pröva dedär med glödstiften, är de nån risk att man drar av stiften? ska man varmköra först?


off topic vinande ljud som försvinner när man trycker ner kopplingen är det urtrampningslagret som e slut?''


Om någon ville veta så var de en avbruten ventilstyrning som var orsaken.


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests