Hej har en w123a med en 78as om617. motorn går bra med väldigt lite vevhusventilering, läker inte mycket olja ryker lite vitt/blått vid uppstart går inte på alla direkt men de tror jag är glödstiften. Problemet är att när jag har startat den så ryker den inget på tomgång eller så men om jag drar plattan i mattan i typ 1-2 sec o släpper så kommer det en stor blå rökpuff ur avgasröret.?!(både varm som kall) vad kan orsaka detta? har bytt ut två spridare som lät knasigt men gjorde ingen skillnad.
mvh
om617 blårök
Re: om617 blårök
Blårök brukar oftast tyda på 2 saker om motorn saknar snigel. Antingen slitna kolvringar/slitna cylinderväggar eller dåliga ventilstyrningstätningar/ventilstyrningar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: om617 blårök
Har du checkat skicket på vacumpump?
Re: om617 blårök
Har inte kollat skicket nåt mycket angående vakuumpumpen mer än att jag vet att den skapar vakuum. har märkt oxå att ifall jag varvar och gasar ur den några gånger eller bara håller lite varv en stund ryker den nästan inget när man gasar fullt igen. tycker avgaserna luktar konstigt, typ inte som olja. verkar faktist ryka något mindre helt genomvarm dock. Dock så har jag aldrig kört den på vägen eller så, bara haft igång den på gårn då jag inte har körkort ännu. kanske slutar ryka om man kör den på riktigt och belastar den?
SKulle gammal olja kunna orsaka detta? tror inte den är nybytt iallafall
Mvh
SKulle gammal olja kunna orsaka detta? tror inte den är nybytt iallafall
Mvh
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: om617 blårök
Går inte på alla vid start+avgaser luktar konstigt+ryker mindre när varm=vattenläck in i någon cylinder?
Det behöver inte vara så men några tecken finns det.
Kör den varm på vägen, ett par mil iaf. Ställ den på tomgång i fem minuter, det ska sedan inte bli ett stort vitt moln när man gasar upp den...känn på kylarslangen, det ska vara tryck men inte stenhård. Låt svalna, ta ur glödstiften och ta runt på starten, kommer det vatten är det läck.
Det behöver inte vara så men några tecken finns det.
Kör den varm på vägen, ett par mil iaf. Ställ den på tomgång i fem minuter, det ska sedan inte bli ett stort vitt moln när man gasar upp den...känn på kylarslangen, det ska vara tryck men inte stenhård. Låt svalna, ta ur glödstiften och ta runt på starten, kommer det vatten är det läck.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: om617 blårök
Att den inte går på alla vid start kan inte de vara nått dåligt glödstift eller? sen ryker den inte speccielt mycket vid start heller. sen ifall vatten läkte in borde röken bli vit va? de är typ bara blårök. inget vatten verkar försvinna heller. aja hursom är de nåt stort fel lär de märkas när ja börjar köra den. lite rök är inte hela världen endå.
Ska pröva dedär med glödstiften, är de nån risk att man drar av stiften? ska man varmköra först?
off topic vinande ljud som försvinner när man trycker ner kopplingen är det urtrampningslagret som e slut?''
Om någon ville veta så var de en avbruten ventilstyrning som var orsaken.
Ska pröva dedär med glödstiften, är de nån risk att man drar av stiften? ska man varmköra först?
off topic vinande ljud som försvinner när man trycker ner kopplingen är det urtrampningslagret som e slut?''
Om någon ville veta så var de en avbruten ventilstyrning som var orsaken.
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests