300A -52 - Värde?

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
davkar
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Sun 18 Dec, 2011 22:00
Location: Stockholm

300A -52 - Värde?

Postby davkar » Thu 05 Nov, 2015 18:58

Hejsan!

Min far gick nyligen bort och lämnade efter sig en 300A från -52. Bilen köptes för drygt 20 år sedan med ambitionen att renoveras, men det blev aldrig av. Den har stått inomhus i alla år,men det var många år sedan jag kikade på bilen, varför jag är osäker på skicket i nuläget. Vet att innertaket behöver bytas och antagligen ytterligare inredning. Plåtmässigt ska den vara frisk, sånär som på några bucklor(uppstått under förvaringen), och den hade en relativt ny lack vid inköpet. Motorn fungerade även vid inköpet - dock orenoverad.

Inser att det är omöjligt att ge en rimligt värdering utifrån dessa knapphändiga uppgifter, men undrar om någon ändå har en uppfattning om värdet på dessa vagnar? Vad betingar en fin? En i brukskick? Lättare renoveringsobjekt eller fullständigt renoveringsobjekt? Är tacksam för all info gällande 300A:n. Gissar också att det är en helt annan marknad för dessa i Tyskland.

Är i dagsläget inte alls säkert att jag väljer att sälja, den står bra där den står, men vill ändå ha ett lite bättre beslutunderlag, oavsett vad som sker med bilen framöver.

Tack på förhand!
Mercedes C200 -09

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: 300A -52 - Värde?

Postby Mike Bike » Fri 06 Nov, 2015 07:38

Jag sålde nyligen min 300B. Och jag kan säga att det inte var ett smart val, även om jag fick en måttlig förtjänst på bara ett år som ägare. De som köpte bilen var en firma, de har nu lagt ut den till försäljning för nära 200000:- mer än vad det gav mig. Visst de kanske inte får dom pengarna för den, men tids nog får de iaf betydligt mer än de gav mig. Dessa bilar i orenoverat fungerande skick stiger i värde hela tiden. Så mitt tips är att renovera den lite, iaf till körbart skick. Och behålla den. Vill ni absolut sälja den så fixa till det som behövs och använd er bara av kända renoverare. Ha is i magen som det sägs.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: 300A -52 - Värde?

Postby kimsababy » Fri 06 Nov, 2015 12:55

Mike Bike wrote:Jag sålde nyligen min 300B. Och jag kan säga att det inte var ett smart val, även om jag fick en måttlig förtjänst på bara ett år som ägare. De som köpte bilen var en firma, de har nu lagt ut den till försäljning för nära 200000:- mer än vad det gav mig. Visst de kanske inte får dom pengarna för den, men tids nog får de iaf betydligt mer än de gav mig. Dessa bilar i orenoverat fungerande skick stiger i värde hela tiden. Så mitt tips är att renovera den lite, iaf till körbart skick. Och behålla den. Vill ni absolut sälja den så fixa till det som behövs och använd er bara av kända renoverare. Ha is i magen som det sägs.

/Mikael


Sorry för OT men vad menar du med kända renoverare?
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: 300A -52 - Värde?

Postby celberg » Fri 06 Nov, 2015 20:49

Mike Bike wrote: De som köpte bilen var en firma, de har nu lagt ut den till försäljning för nära 200000:- mer än vad det gav mig. Visst de kanske inte får dom pengarna för den, men tids nog får de iaf betydligt mer än de gav mig. Dessa bilar i orenoverat fungerande skick stiger i värde hela tiden.

/Mikael

FYK988? I så fall är det inte första gången de begär så de nästan spricker... De hade en silverfärgad 190SL till salu i över ett år och begärde 1 mille. Helt plötsligt sänktes den till 299' och blev såld efter ett tag. Verkar som om de satsar lite på gammelbilar och en MB300 för 500' kanske väcker lite mer uppmärksamhet än om de begärt säg, 350'.
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: 300A -52 - Värde?

Postby Mike Bike » Wed 02 Dec, 2015 07:49

kimsababy wrote:
Mike Bike wrote:Jag sålde nyligen min 300B. Och jag kan säga att det inte var ett smart val, även om jag fick en måttlig förtjänst på bara ett år som ägare. De som köpte bilen var en firma, de har nu lagt ut den till försäljning för nära 200000:- mer än vad det gav mig. Visst de kanske inte får dom pengarna för den, men tids nog får de iaf betydligt mer än de gav mig. Dessa bilar i orenoverat fungerande skick stiger i värde hela tiden. Så mitt tips är att renovera den lite, iaf till körbart skick. Och behålla den. Vill ni absolut sälja den så fixa till det som behövs och använd er bara av kända renoverare. Ha is i magen som det sägs.

/Mikael


Sorry för OT men vad menar du med kända renoverare?


Jo jag menar sådana som alla vet är duktiga på sitt jobb, och därmed höjer värdet på bilen mer än en som inte är lika känd. T ex: Brabus, Shad mf.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 300A -52 - Värde?

Postby kentapenta » Wed 02 Dec, 2015 23:45

Jag vill lägga till Stefan Gummesson, Växjö Mercedesdelar.
Hur känd han är utanför dom vanliga "Mercedeskretsarna" vet jag inte.

Förutom sin egen 220 Bulle har han renoverat en 190SL och en Måsvinge till bättre än nyskick..
Just nu håller han på med en Pagoda, så aningen upptagen är han.

Dessa renoveringar till nyskick eller bättre är naturligtvis inte gratis.
Enbart delarna till bilar typ 300, är mycket dyra.
Till t.ex. 300SL finns nästan allt att köpa nytt, är inte säker på att det är så med en 300A från -52.
Gissar att en sådan renovering landar snarare på över en miljon än under.
Förutsatt att den är i ett hyfsat skick från början.

Nu blev detta aningen OT, men eftersom det började skrivas om renoveringar, Brabus o.s.v.
Ville bara tala om att det finns "topprenoverare" även här hemma
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests