Bästa motorn i W116?

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Bästa motorn i W116?

Postby ingemar » Thu 11 Feb, 2016 20:54

Hoppsan. Jag trodde att 450:n var en uppborrad 350. 350 SE har M116 om jag fattat rätt och 450 SE har M117. Är det någon principiell skillnad mellan motorerna eller är det bara volymen (på W116)? Ser att 560 SE motorn också hette M117, vad är skillnaden mot en 450 SE, är det bara volym och insprutning eller är det en helt "ny" motor? Jag hade fått för mig att W116 hade stålblock medan W126 hade alublock men det kanske är helt fel?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bästa motorn i W116?

Postby Marie » Thu 11 Feb, 2016 22:37

Jo, så vitt jag förstår är det så konstigt att man inte gav nya nummer när man konstruerade om M116 och M117 från gjutjärnsblock till aluminiumblock. Samtidigt "växte" dock modellbeteckningarna, 350 blev 380 och 450 blev 500, för att senare (vid facelift på W126) växa till 420 resp. 560). Annars tycker jag att MB byter motorserienummer för mycket mindre omkonstruktioner än så.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Treuddig
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Wed 20 Apr, 2016 16:56

Re: Bästa motorn i W116?

Postby Treuddig » Sun 24 Apr, 2016 16:24

Halloj där alla glada mb killar tjejer där ute
Då Blev man ny inkommen här på forumet
Tackar för det.

Som w116 va en av mina absoluta favoriter genom tiderna
Inte sagt att jag inte gillar dom än idag :-)
Och jo visst önskar man sig lite mer att hämta från motorerna i största allmänhet

Men mycket av varvtal och effekt
Kan ligga åt vardera håll
Onödigt höga varv kontra lågt effekt uttag

Den kombon är väl inte den ballaste på marknaden

3.92 satt väl på d jet m110
och 3.69 vill jag minnas sitter på m110 från 76-77 nånstans och uppåt till 80
Kanske sagt för mycket nu men jag tar det isåfall

Och visst kan det tyckas elda för kråkorna med såna varv i moderat lugn motorvägsfart

Men sänker man varvet för mycket kanske motorn kommer i fel register i förhållande till luftmotstånd
Och motorns sänkning av varvtalet faller på klenare effekt där

Som måste kompenseras genom troligen mer gaspådrag
Och därav ökad förbrukning
Komfortabelt ja absolut
Tystare gång jajamen
Billigare drift nja kanske inte

Motorerna m110 är ju inga motorer som hade effekten tidigt i registret
Likaså gamla m116 3.5motorn

Bägge dom ville ha snurr på bitarna för att gå bäst göra rätt ifrån sig
En sänkning med 500varv gör stor skillnad på hela grejen och är nog helt ok är motorn oxå även i högre fart med lätt spjäll öppning

Tyvärr byggdes dom motorerna lite tokigt att dom måste varvas för att lämna effekt och prestera rätt

Konceptet är ju överladdning där en m110 gör sig duktigt ifrån sig kan jag säga

M110 låg kompad som din motor
Är kanon koncept att överladda
En vettig turbo
Bibehålla motorn i övrigt som den är
Ingen kompsänkning alls är nödvändig

Förbränningsrummen är trevligt utformade
Raka fina kanaler stora insugsventiler

Bra form på kolvtopparna

350-400hk ligger framför mål linjen utan att motorn mår minsta dåligt då håller resten av drivlinan på bilen

Så Den tål att byggas på

Modernt motorstyrning system måste till
Hela k jet systemet måste bort
Och så bygga vidare där sen

Soppa pumpen klarar sig för dom effekterna
Likaså ledningarna klarar sig bra

Man Bygger ett triggerhjul med plats för Givaren
Bränsle galleri
Antingen köra ett galleri från en gammal d jetronic få så likt mb som möjligt
Eller bygga en själv av aluminium ämne

Grenrör går bygga själv eller så moddar man orginal grenrören från m110 dom flödar riktigt fint ska man veta
:-)
Laddtryck 0.8-1.1bar från ca 3000rpm
Känns trevligt

Men turbo valet är alltid fråga tidigt med effekt
Tappar då i regel på dom högre varven pga turbinhus osv är trängre

Effekt högre upp mot full varv
Men kommer inte ge effekt tidigt istället

Där är frågan vilken karaktär man vill ha på motorn

Och med dagens teknik på området finns otroligt fina möjligheter att få en riktigt trevlig motor

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Bästa motorn i W116?

Postby ingemar » Mon 25 Apr, 2016 23:51

Det där låter som ett trevligt recept. Jag älskar W116, förstår inte varför så många ogillar dem. En W116 i originalskick är så otroligt snygg och dessutom mycket bil att åka i än idag. 350-400 häst och varva ur med en ylande turbo skulle få mig glad igen. :-) Nu surar jag runt med ca 50 hk i en sliten W123 men det är inte så dumt heller. Finns det någon som bygger om till turbo och modern styrning för rimlig kostnad? Läste någon artikel om en 6,9 som någon i Ö-vik eller liknande byggt om till turbo. Det verkade som han byggde om åt andra, någon som vet vem det är och om han går leja?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

Treuddig
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Wed 20 Apr, 2016 16:56

Re: Bästa motorn i W116?

Postby Treuddig » Wed 27 Apr, 2016 19:39

Jag har alltid haft en förkärlek till 116modellen
En fin sån som är riktig
Är svårt att slå som bil trots att den är till åren

Den har ju otrolig modern design egentligen
Inredningen integrerade solskydd
Dörrkarmarna bara den funktionen för att undvika turbulens inne i kupén när rutorna är nere

Massa sånt som va future i tänket

Framvagn konstruktion
Bygger på liknande av c111

Ja det är en stabil komfortabel bil utan tvekan
Tummen upp
Och som dom alla saknar lite mer effekt tom 6.9 ibland
Som inte mådde sämre av lite extra andgings hjälp

Som en Överladdad M110 med 250-300 hk plus blir en rolig motor
Vridstark hyfsat bränsle snål på kuppen vid moderat körning kan jag uppleva

Slipper växla ner kan köra på högre utväxling ändå slippa nedväxling trots den högre utväxlingen tex

Om man inte har riktigt bråttom då förstås :-)

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Bästa motorn i W116?

Postby amadeusz » Sun 25 Sep, 2016 12:27

M116 wrote:
amadeusz wrote:Jag kör också med M110 i min 280E och har funderat över sätt att få ned förbrukningen utan att byta motor, eftersom jag gillar karakrären.

Min första bil var en Volvo 164 med B30, 3-liters dubbelförgasarsexa med 130 hk. I allt utom den silkeslena gången hos M110 var det en "bättre" motor (för mina behov) som kunde köras under litern per mil, men ändå med skönt bottendrag och i övrigt bra prestanda. Även med W123s lägre vikt jämfört med W116 snittar jag på 1,3 och har aldrig nått lägre än ca 1,1 l/mil.

Vad är kostnaden för att byta slutväxel och bygga om insprutningssystemet om jag måste köpa in hela jobbet?

Diagrammet ovan är jätteintressant! Är det någon som vet om det går att få tag på motsvarande för M110 eller har en länk till något liknande för en bensinmotor?


Jag skulle inte röra insprutningen på din bil. Det skulle förändra originaliteten alltför mycket. Din bil är väldigt fin och en lack skulle kunna göra bilen näst intill perfekt. Däremot så är jag helt med vad gäller dina tankar ang. högre bakaxelutväxling. Du har idag 3,54 eller 3,58 och skulle utan vidare kunna byta till 3,46 från en 300D eller 300TD. Kör du sällan släp eller fullastad bil så kan du till och med byta till 3,23 från en 380SE/SEL till och med 9/81.


En fråga: hur får man hastighets- och vägmätare att visa rätt i en W123 med 3,23?
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Bästa motorn i W116?

Postby M116 » Sun 25 Sep, 2016 12:58

3,07 eller 3,46 mätare är det som finns till 123 men det går säkert att be grabbarna på Jige i Leksand hjälpa till med en konvertering:

http://www.instrumentjige.se/kontakt/
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests