Problem med K-jetronic

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Problem med K-jetronic

Postby amadeusz » Thu 23 Jun, 2016 19:57

Tyvärr har förhoppningen om att åka W123 till Rivieran i år grusats av att jag inte får ordning på motorgången. Det är knappt om tid kvar och jag vill inte ge mig iväg på en 500-milafärd med en bil som inte går bra. Det finns en historik som troligen hör till problemet, så jag beskriver det hela kronologiskt.

Jag har haft bilen, en 280E (med M110) sedan 2008 och alltid haft den avställd 5-6 månader under vinterhalvåren. Åtminstone fem av sju gånger när jag väckt bilen efter vintersömnen har den uppvisat samma problem: ojämn gång (5 av 6 cylindrar) vid belastning på låga varvtal, men vaknar över ca 2.500 varv. Problemen har alltid försvunnit efter några mil upp till en halv tanks körning och motorn har sedan gått problemfritt resten av varje säsong.

Förra sommaren var bilen stående en del och började uppvisa samma symtom igen. Denna gång blev de kvar och blir inte bättre trots försök med insprutningsrengöring. Vid kallstart går motorn nästan helt bra, men ju närmare normal arbetstemperatur man kommer desto sämre. På tomgång utan växel är gången ok, med läge D något sämre. Vid riktigt försiktig acceleration (gärna i nerförsbacke) går det ganska bra men vid alla försök till normal acceleration känns det som om motorn går på 5 cylindrar upp till drygt 2.500 då den vaknar och drar som den ska, men fortfarande med små lätta ryck då och då. Ju högre varvtal desto mindre märks det, men små, knappt märkbara ojämnheter finns där.

Jag lämnade in bilen på en verkstad med rullande landsväg där det konstaterades att 2:ans cylinder i de flesta fall får för litet bränsle. Spridaren gjordes rent och bedömdes som fungerande. Istället anser verkstaden att felet finns någonstans i någon rörlig del på vägen fram till spridaren; någon förorening som får mekanismen att kärva och som kanske funnits där länge men som nu byggts på så att det inte "lossnar" längre.

Rådet? Att köra vidare ett par tankar med insprutningsrengöring och hoppas på det bästa. I annat fall väntar byte av delar för 10.000 kr eller mer (enligt verkstadens uppgift).

Vad tror ni om allt detta?
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Problem med K-jetronic

Postby V70tdi » Sat 25 Jun, 2016 14:19

Låter ju som att dom säkert konstaterat bränslefördelaren och då är det enklaste att byte hela enheten med mängdmätare.
Du kan ju kontrollera det själv genom att skifta slangarna till spridarna om den möjligheten finns ? spelar ingen roll hur dom sitter då systemet ger bränsle kontinuerligt till samtliga cylindrar så ser du om felet flyttar sig med dom skiftade slangarna.
Av det jag bråkat med gamla K,D jet så var 99% av felen tändningsrelaterade sen kom mekaniska fel på ventiler etc före fel på själva insprutningen.
Den enda rengöringen som jag sett gett effekt var Redline testat många som STP,K,CRC etc utan resultat så en flaska Redline kan vara värt att testa innan man byter komponenter i K-jeten.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Problem med K-jetronic

Postby 230E-85 » Sat 25 Jun, 2016 21:49

Håller med...Ställ ventiler, Byt tändkablar, rotor, fördelarlock, stift, kolla tändningen, kolla jordning, kolla luftläckage etc.
OBS Original BOSCH alt BERU tänddetaljer. Se tex http://www.benzgarage.de/m110/m110.html


En hel flaska Redline...

Nya spridare inkl tätningar är också bra för en gamling och inte dyrt om man köper från Tyskland..
samma som M102, M103 - BOSCH 0437502047
T ex http://www.te-taxiteile.com/mercedes-teile/w123-bj.-76-85/motorteile/einspritzventil-fuer-mercedes-w201-und-w124-fuer-motor-m102-und-m103-von-bosch

Dessutom: vintervila är inte bra för K-jet - starta systemet regelbundet

Sedan kan man börja läsa felsökningschemat...

Image

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Problem med K-jetronic

Postby amadeusz » Sun 26 Jun, 2016 14:44

Hej, och tack för era svar. Stiften är bytta (ingen skillnad), ventilerna kollades någon tid innan felet uppstod (ingen justering behövdes), tändkablarna är uppmätta. Eftersom felet endast påverkar en cylinder (2:an) räknar jag bort komponenter som är gemensamma för alla cylindrar (som t.ex. rotor). Jag har testat en flaska Redline respektive en flaska STP utan effekt.

Jag kan inte tro annat än att felet är bränslerelaterat med den problembild jag har, men jag har haft fel förr. Kan vakuumläckor påverka en enskild cylinder och hur felsöker jag det?
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Problem med K-jetronic

Postby amadeusz » Wed 07 Sep, 2016 08:27

Är det någon som har erfarenhet av att köpa renoverad bränslefördelare och luftmängdmätare (från Tyskland?) och kan rekommendera någon leverantör? Det känns lite vanskligt att lägga 4000-5000 kr på begagnade delar från en okänd säljare på eBay.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

Treuddig
Prospect
Prospect
Posts: 34
Joined: Wed 20 Apr, 2016 16:56

Re: Problem med K-jetronic

Postby Treuddig » Thu 08 Sep, 2016 16:35

Märkligt att den går bättre från 2500rpm
K jet är ju inte iditt fall varvtal beroende styrd utan last vacuum luft mängd skivan

Men soppa mängden ökar med varvet och skivan sugs ner lite till förstås med ökade varvtal

Jag skulle gjort så att ta den locket på luft burken

Starta motorn låt gå på tomgång
Öka varvtalet känn på skivan genom att trycka ner den
Se om där motorn går som mest dåligt om du får förändringar förmodligen till det bättre om den får fel blandning bara för att se vart man är nånstans i sökningen

Det kan oxå vara spökade bränsle pump
Alternativ relä som orsakar spänningsfall

Och pumpen tappar tryck och pallar inte putta på rätt mängd och tryck

Att sen det här med 2500varv är därför bra att kolla med tomgång körning och testa skivan under gång

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Problem med K-jetronic

Postby amadeusz » Tue 20 Jun, 2017 15:21

Lösningen var nästan löjligt enkel: rengöring av två inprutningsmunstycken löste det hela. 3:ans och 4:ans tändstift såg avvikande ut och behandling av dessa munstycken var tydligen tillräckligt.

Vad som i efterhand framstår som märkligt är att provkörningen på den rullande landsvägen indikerade att felet låg i 2:ans cylinder. Det kan tänkas att den mätningen var felaktig, eller i vart fall onödig.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests