Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Det är nästan retligt att säga sig vara intresserad av en viss modell och inte ens tänkt på grillmaskorna som M116 skriver. Det har jag aldrig reflekterat över, men nu är det hur tydligt som helst Jag kan tänka mig att många faceliftade sina bilar för att få ett nyare utseende.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Dom dubbla mittarmstöden fram, var det "beställningsvara",
eller var det standard på vissa årsmodeller?
eller var det standard på vissa årsmodeller?
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Detta var ett extra tillval samtliga årsmodeller.
SA-koden är 570 och nybilspriset på en W108 steg 1971 med 342:- vid tygklädsel, 354:- vid MB-tex, 536:- vid läder och i velour: 547:-
Observera att det fanns 2 olika längder på mittarmstöden. Hade man växelföraren på kardantunneln så vad den "kort" och hade man växelföraren på rattstången så fick man den "långa". Det är f.ö. den långa vi ser, i cognac läder utförande, på Kentas bild här ovan.
SA-koden är 570 och nybilspriset på en W108 steg 1971 med 342:- vid tygklädsel, 354:- vid MB-tex, 536:- vid läder och i velour: 547:-
Observera att det fanns 2 olika längder på mittarmstöden. Hade man växelföraren på kardantunneln så vad den "kort" och hade man växelföraren på rattstången så fick man den "långa". Det är f.ö. den långa vi ser, i cognac läder utförande, på Kentas bild här ovan.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
547 SEK 1971 motsvarar ungefär 3.900:- idag.
så dom håller värdet bra
http://www.ebay.de/itm/2-Armlehne-blau- ... Swux5YLG~9
så dom håller värdet bra
http://www.ebay.de/itm/2-Armlehne-blau- ... Swux5YLG~9
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
M116, du har så sjukt intressanta svar på frågor jag själv aldrig ens kommer på att ställa. Om du någon gång skulle känna att du har lite skrivklåda i fingrarna kan vi väl ha lite MB-Jeopardy i denna tråden, alltså: Du skriver svaren, sen kanske vi kan fråga...
Allvarligt, har du lite skrivklåda så skriv gärna lite random kuriosa, jag är iaf löjligt imponerad av den kunskapen du sitter på, oavsett om du har det i huvudet eller nedpräntat någonstans
Allvarligt, har du lite skrivklåda så skriv gärna lite random kuriosa, jag är iaf löjligt imponerad av den kunskapen du sitter på, oavsett om du har det i huvudet eller nedpräntat någonstans
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
AMG108 wrote:M116, du har så sjukt intressanta svar på frågor jag själv aldrig ens kommer på att ställa. Om du någon gång skulle känna att du har lite skrivklåda i fingrarna kan vi väl ha lite MB-Jeopardy i denna tråden, alltså: Du skriver svaren, sen kanske vi kan fråga...
Allvarligt, har du lite skrivklåda så skriv gärna lite random kuriosa, jag är iaf löjligt imponerad av den kunskapen du sitter på, oavsett om du har det i huvudet eller nedpräntat någonstans
Tack. Som jag skrev tidigare så har jag skruvat 108/109 sedan Krita-tiden och då jag har både intresset och en drös med böcker/pärmar i ämnet så hoppas jag kunna besvara era kuriosa frågor i ämnet.
Fire away!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Vilka smått otroliga armstöd, även om inte allt var bättre förr så var mycket åtminstone vackrare.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Vilken av alla modeller är då mest attraktiv hos kännaren? Jag har en förkärlek för Mercedes raka sexor, men tror om jag skulle få gissa att det är V8:orna som är dyrast? 350:in verkar egentligen vettigast, men 450:n är kanske mer eftersökt? 6,9:an borde vara den mest åtråvärda motorn?
Ser samlaren en tidig modell som mer attraktiv än en sen?
Vad säger panelen?
Ser samlaren en tidig modell som mer attraktiv än en sen?
Vad säger panelen?
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Morotvalet är en ren smaksak. Jag gillar M130 men älskar vridet hos V8-orna. Många svär sig förbaskade över 250:n men jag upplever att samtliga sexors svaga punkt är sönderärjade toppar.
3,5:an är en varvillig rackare och trivs fint i de övre varvtalsregionerna. Riktigt trevligt med manuell låda till denna motor.
4,5:an är en riktigt udda fågel på våra breddgrader, mycket fint bottenvrid och man kan inte annat än älska den 3-växlade silkesmjuka Wandlerlådan.
6,3:an är riktigt rapp utan att vara nån supersprinter, men det är kanske först när man aktiverar kickdownen runt 60-70 som M100:n överraskar som mest. Svindyra motordelar gör dock att många ägare drar sig för att låta motorn komma till sin rätt......
Vad gäller karosserna så är jag väldigt svag för de långa modellerna (SEL).
Luftfjädringen är himmelskt skön men inte värt merkostnaden - tyvärr inte heller många kvar som jobbar med dessa system.
Tidiga modellerna var mycket "fena" i 108/109:orna. De tidiga vagnarna gick enkom att få med sexor också.
Jag föredrar bilarna efter 68.
Den optimala bilen är enligt mig 280SEL 71-73 med V8. 3,5:an tyvärr bara 951 ex byggda men det finns dessto fler 4,5:or om man orkar hämta en från Trump-land.....
3,5:an är en varvillig rackare och trivs fint i de övre varvtalsregionerna. Riktigt trevligt med manuell låda till denna motor.
4,5:an är en riktigt udda fågel på våra breddgrader, mycket fint bottenvrid och man kan inte annat än älska den 3-växlade silkesmjuka Wandlerlådan.
6,3:an är riktigt rapp utan att vara nån supersprinter, men det är kanske först när man aktiverar kickdownen runt 60-70 som M100:n överraskar som mest. Svindyra motordelar gör dock att många ägare drar sig för att låta motorn komma till sin rätt......
Vad gäller karosserna så är jag väldigt svag för de långa modellerna (SEL).
Luftfjädringen är himmelskt skön men inte värt merkostnaden - tyvärr inte heller många kvar som jobbar med dessa system.
Tidiga modellerna var mycket "fena" i 108/109:orna. De tidiga vagnarna gick enkom att få med sexor också.
Jag föredrar bilarna efter 68.
Den optimala bilen är enligt mig 280SEL 71-73 med V8. 3,5:an tyvärr bara 951 ex byggda men det finns dessto fler 4,5:or om man orkar hämta en från Trump-land.....
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Satt emblemet "Automatic" alltid på bakluckan på automatlådebilar?
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
"Automatic" skyltarna började dyka upp när detta blev ett exklusivt tillval hos MB och då till en början under modellbeteckningen. Tidigaste modellen jag sett det på är W189. Sedemera flyttades skylten till den högra sidan bakluckan. Beteckningen var standardutrustning såvida man hade valt automatlåda i bilen och inte valt SA 260 (inga beteckningar på bakluckan). Detta slutade man dock med nånstans när det började dyka upp "6,3" "3,5" "4,5" beteckningar på den högra sidan bagageluckan. Tyvärr har jag inte sett nåt årtal när detta infördes och när det togs bort.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Du är makalös M116, tack så mycket för svar
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Om någon har ett dylikt emblem att avvara, "Automatic" så PM:a mig gärna om pris och skick. Jag kan vara intresserad.
/
Jocke
/
Jocke
Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109
Jag har sett på nätet att vissa vagnar har en rejält flådig inredning, en liten nedsänkning för luftutsläpp mm under instrumentpanelen. Oftast (alltid?) skinnklädd.
Vilka bilar hade denna instrumentpanel, den är hundra gånger mer vacker än den "vanliga" som inte egentligen är helt ful...
Vilka bilar hade denna instrumentpanel, den är hundra gånger mer vacker än den "vanliga" som inte egentligen är helt ful...
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests