Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Tue 15 Nov, 2016 21:09

Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller?

Barockfälgar, samma fråga där.

Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför?

skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte)

Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej?

Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte.

Dessa bilar är ju gamla nu, och många är modifierade så det är inte enkelt att se om något är orginal eller inte för en ickekunnig.


Kan komma fler frågor efterhand, såvida ingen har ingående info och kuriosa att bjuda på :-D

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Tue 15 Nov, 2016 21:12

Karosslängden vet jag är längre på w109 än på 108:an, och att den har en påkostad fjädring.

Jag har sett stötfångarhorn på några bilar, är det också amerikarelaterat?

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby Mimmi » Tue 15 Nov, 2016 21:57

Hej!
Det jag kan svara på är skrivet med rött direkt efter Dina frågor.

AMG108 wrote:Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller? På beställning.

Barockfälgar, samma fråga där. På beställning

Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför? Vill minnas att det är årsmodellbundet

skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte) Har jag aldrig tänkt på att det finns olika.

Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej? USA-blinkers.

Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte. Man kunde välja vilket man ville ha, det var valfritt på såväl manuella som automatväxlade.

Dessa bilar är ju gamla nu, och många är modifierade så det är inte enkelt att se om något är orginal eller inte för en ickekunnig.


Kan komma fler frågor efterhand, såvida ingen har ingående info och kuriosa att bjuda på :-D
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Tue 15 Nov, 2016 22:00

Bra svar. Gäller dessa oavsett årsmodell?

En till fråga. Nackstöd och bälten. När kommer de?

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Tue 15 Nov, 2016 22:05

Något jag också sett, som jag kan tycka är oerhört elegant beroende på övrigt utseende på bilen är en diskret vit däcksida.
Men var detta egentligen vanligt på dessa bilar i slutet av 60- början på 70-talet?

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby Mimmi » Tue 15 Nov, 2016 22:19

AMG108 wrote:Bra svar. Gäller dessa oavsett årsmodell?

En till fråga. Nackstöd och bälten. När kommer de?


Hej!

Nackskydden minns jag inte riktigt, kan ha varit -70 tror jag. Man kunde även erhålla nackskydd bak.
Fasta bälten fram hade den modellen från början, åtminstone i Sverige. Bälten bak minns jag inte när de kom, inte heller när det blev rullbälten. Sådana där detaljer börjar falla ur minnet nu. Jag körde Pappas W108 280SE en hel del i min ungdom, han bytte bort den -75 så det är ganska länge sedan nu.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby Mimmi » Tue 15 Nov, 2016 22:26

AMG108 wrote:Något jag också sett, som jag kan tycka är oerhört elegant beroende på övrigt utseende på bilen är en diskret vit däcksida.
Men var detta egentligen vanligt på dessa bilar i slutet av 60- början på 70-talet?


Hej!
Nej, det var det inte! Vita däcksidor tillhörde femtiotalet och det tidiga sextiotalet. Och då främst på "gubbilar" från USA, samt Opel Rekord och Kapitän, Borgward Isabella, Mercedes 190 (W120/121) och liknande. Det var nog ingen under 40 som satte på något sådant. Att så många senare bilar har det numera är lika fel som att allt för många Volvo PV 444 har solskärm, sk "gangsterkeps". Det var ett mycket mycket ovanligt tillbehör på den tiden de bilarna var aktuella.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Tue 15 Nov, 2016 22:32

Om det var vanligt eller inte känner jag är kuriosa som är roligt att veta. Sedan tycker jag väl personligen att även rejäla avsteg är ok, det är en fråga om tycke och smak. Är det snyggt med vita sidor kan man ha det anser jag. Karlies bil är verkligen smakfull som exempel. Gangsterkeps, bakluckespoiler och l88-scoop går fetbort, men ett par breda BBS-split är mumma. Mycket handlar om tycke och smak, vilket också speglas i de flesta kvarvarande bilarna tycker jag :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby Marie » Tue 15 Nov, 2016 23:37

Förvisso är extrautrustning den resandes ensak, och en fråga om tycke och smak, men å andra sidan får dagens ungdomar en skev bild av hur det såg ut på våra gator och landsvägar "då det begav sig". Jag sitter just nu och scannar min salig fars diapositivarkiv från början av femtiotalet och framåt till mitten av åttiotalet, och skillnaderna mellan vad man ser där respektive på på dagens veteranbilsträffar och -rallyn är väldigt påtaglig.

Det känns på något sätt ändå lite trist med all denna historieförfalskning. De 50- och 60-talsbilar man ser i dag skulle i de flesta fall ha betraktats som utspökade smaklösa "julgranar" den gången och sådana existerade knappast i verkligheten.
Fanns det någon enstaka, så innehades den vanligen av någon yngre, en aning utvecklingsretarderad kuf med tillgång till lite för mycket pengar...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby M116 » Wed 16 Nov, 2016 08:41

AMG108 wrote:Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

1.Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller?

2.Barockfälgar, samma fråga där.

3.Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför?

4.skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte)

5.Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej?

6.Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte.



1. Den vita ratten var en extrautrustning som många sedan även eftermonterade.

2. Barockfälgarna kom i och med /8; alltså årsmodell -68 och var en extrautrustning. (barockfälgar OCH vit däcksida är fanns aldrig som tillval!!!!! )

3. Backspeglar var en extrautrustning i många länder, svensksålda bilar efter -68 fick det som standard på vänsterdörren. Innan fick man eftermontera det man hade, många bilar fick backspeglar från Volvo monterade på skärmen. Philipsson sålde givetvis även "universalspeglar" som många tog för Mercedes-original.

4. På USA bilar sitter de hiskeligt stora lamphållarna på sidan om skyltarna - 2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna. För övrigt är de enligt mig fula och lämnar riktigt hemska hål att fylla igen på bakstammen när dessa tas väck.
För övrigt kan nämnas att USA bilar hade även lägre komp i motorerna, matta kromdetaljer i inredningen, Sealed-Beam strålkastare i USA-ljusen, orange "extraljusliknande" p-ljus/blinkers framåt, orange+röda sidomarkeringsljus, vita däcksidor, kulöranpassad målad "stripe" längst karossidan och en helvettes massa merutrustning än sina europeiska varianter. USA fick även M117-motorn i karosserna du nämner. (280SE 4,5 280SEL 4,5 osv.)

5. De främre dimljusen var standard på 300SEL 6,3. Annars var det extrautrustning. I USA kunde man inte få dimljus då man hade det ovannämnda p-lyset/blinkersen på samma placering.

6. Växelförarplaceringen var ett val man gjorde vid beställningen. Många under 60-talet ville ha rattväxel men efter -69 ser jag allt fler bilar som beställdes med golvväxel här i Sverige. 1972 blev golvväxel standard på svensksålda bilar (utom 600) I USA var golvväxel rent sällsynt om det inte rörde sig om en coupe/cab.
Rattväxel gick att beställa så sent som W124, men det var en ytterst sällsynt val på så pass "ny" bilmodell.

7. Nackstöd har man kunnat beställa som extra redan på bullen och adenauern. Dock var dessa som stora limpor och var ett sällsynt tillbehör på W108/109. Efter -68 kom de sk. "hasenohren" nackstöden och var även här en ren extrautrustning. Standard i fram från 1971 i Sverige. Bak blev det standard från 1981 årsmodell i Sverige.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Wed 16 Nov, 2016 09:16

Utförligt och fint. Jag får skriva mer när jag har min dator. Jäklar pilliga knappar på telefonen ;)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby Marie » Wed 16 Nov, 2016 13:15

M116 wrote:2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna.

Att tvingas få de skitfula miniskyltarna kan väl knappast ses som någon fördel?
De har jag inte ens till min amerikanska Ford 1939.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby M116 » Wed 16 Nov, 2016 15:50

Marie wrote:
M116 wrote:2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna.

Att tvingas få de skitfula miniskyltarna kan väl knappast ses som någon fördel?
De har jag inte ens till min amerikanska Ford 1939.


Håller med att de i nuvarande utförande är fula som stryk, de mindre skyltarna från tidigare år sitter helrätt på en 108/109 enligt mig :wink:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby AMG108 » Wed 16 Nov, 2016 18:23

M116, du verkar kunna det här. Jag har även sett din fina bil här och var på forumet, men inte ännu hittat någon egen tråd om den, har du en sådan?

Vad menas med /8? Jag har sett på utrikiska att några kallat den eight-serie, men inte greppat varför.

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Postby MB S-KLASSE » Wed 16 Nov, 2016 21:14

Snyggt och stilfullt med smal vit däcksida på en W108/109 tycker jag

Image

Min fd W108 280SEL 1970....bor numera i England

Barockfälgarna kom väl -69 i samband med 3.5 V8:an introducerades
W212, W204, W169


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests