Page 1 of 4

Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 21:09
by AMG108
Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller?

Barockfälgar, samma fråga där.

Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför?

skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte)

Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej?

Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte.

Dessa bilar är ju gamla nu, och många är modifierade så det är inte enkelt att se om något är orginal eller inte för en ickekunnig.


Kan komma fler frågor efterhand, såvida ingen har ingående info och kuriosa att bjuda på :-D

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 21:12
by AMG108
Karosslängden vet jag är längre på w109 än på 108:an, och att den har en påkostad fjädring.

Jag har sett stötfångarhorn på några bilar, är det också amerikarelaterat?

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 21:57
by Mimmi
Hej!
Det jag kan svara på är skrivet med rött direkt efter Dina frågor.

AMG108 wrote:Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller? På beställning.

Barockfälgar, samma fråga där. På beställning

Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför? Vill minnas att det är årsmodellbundet

skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte) Har jag aldrig tänkt på att det finns olika.

Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej? USA-blinkers.

Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte. Man kunde välja vilket man ville ha, det var valfritt på såväl manuella som automatväxlade.

Dessa bilar är ju gamla nu, och många är modifierade så det är inte enkelt att se om något är orginal eller inte för en ickekunnig.


Kan komma fler frågor efterhand, såvida ingen har ingående info och kuriosa att bjuda på :-D

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 22:00
by AMG108
Bra svar. Gäller dessa oavsett årsmodell?

En till fråga. Nackstöd och bälten. När kommer de?

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 22:05
by AMG108
Något jag också sett, som jag kan tycka är oerhört elegant beroende på övrigt utseende på bilen är en diskret vit däcksida.
Men var detta egentligen vanligt på dessa bilar i slutet av 60- början på 70-talet?

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 22:19
by Mimmi
AMG108 wrote:Bra svar. Gäller dessa oavsett årsmodell?

En till fråga. Nackstöd och bälten. När kommer de?


Hej!

Nackskydden minns jag inte riktigt, kan ha varit -70 tror jag. Man kunde även erhålla nackskydd bak.
Fasta bälten fram hade den modellen från början, åtminstone i Sverige. Bälten bak minns jag inte när de kom, inte heller när det blev rullbälten. Sådana där detaljer börjar falla ur minnet nu. Jag körde Pappas W108 280SE en hel del i min ungdom, han bytte bort den -75 så det är ganska länge sedan nu.

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 22:26
by Mimmi
AMG108 wrote:Något jag också sett, som jag kan tycka är oerhört elegant beroende på övrigt utseende på bilen är en diskret vit däcksida.
Men var detta egentligen vanligt på dessa bilar i slutet av 60- början på 70-talet?


Hej!
Nej, det var det inte! Vita däcksidor tillhörde femtiotalet och det tidiga sextiotalet. Och då främst på "gubbilar" från USA, samt Opel Rekord och Kapitän, Borgward Isabella, Mercedes 190 (W120/121) och liknande. Det var nog ingen under 40 som satte på något sådant. Att så många senare bilar har det numera är lika fel som att allt för många Volvo PV 444 har solskärm, sk "gangsterkeps". Det var ett mycket mycket ovanligt tillbehör på den tiden de bilarna var aktuella.

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 22:32
by AMG108
Om det var vanligt eller inte känner jag är kuriosa som är roligt att veta. Sedan tycker jag väl personligen att även rejäla avsteg är ok, det är en fråga om tycke och smak. Är det snyggt med vita sidor kan man ha det anser jag. Karlies bil är verkligen smakfull som exempel. Gangsterkeps, bakluckespoiler och l88-scoop går fetbort, men ett par breda BBS-split är mumma. Mycket handlar om tycke och smak, vilket också speglas i de flesta kvarvarande bilarna tycker jag :-D

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Tue 15 Nov, 2016 23:37
by Marie
Förvisso är extrautrustning den resandes ensak, och en fråga om tycke och smak, men å andra sidan får dagens ungdomar en skev bild av hur det såg ut på våra gator och landsvägar "då det begav sig". Jag sitter just nu och scannar min salig fars diapositivarkiv från början av femtiotalet och framåt till mitten av åttiotalet, och skillnaderna mellan vad man ser där respektive på på dagens veteranbilsträffar och -rallyn är väldigt påtaglig.

Det känns på något sätt ändå lite trist med all denna historieförfalskning. De 50- och 60-talsbilar man ser i dag skulle i de flesta fall ha betraktats som utspökade smaklösa "julgranar" den gången och sådana existerade knappast i verkligheten.
Fanns det någon enstaka, så innehades den vanligen av någon yngre, en aning utvecklingsretarderad kuf med tillgång till lite för mycket pengar...

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 08:41
by M116
AMG108 wrote:Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):

1.Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller?

2.Barockfälgar, samma fråga där.

3.Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför?

4.skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte)

5.Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej?

6.Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte.



1. Den vita ratten var en extrautrustning som många sedan även eftermonterade.

2. Barockfälgarna kom i och med /8; alltså årsmodell -68 och var en extrautrustning. (barockfälgar OCH vit däcksida är fanns aldrig som tillval!!!!! )

3. Backspeglar var en extrautrustning i många länder, svensksålda bilar efter -68 fick det som standard på vänsterdörren. Innan fick man eftermontera det man hade, många bilar fick backspeglar från Volvo monterade på skärmen. Philipsson sålde givetvis även "universalspeglar" som många tog för Mercedes-original.

4. På USA bilar sitter de hiskeligt stora lamphållarna på sidan om skyltarna - 2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna. För övrigt är de enligt mig fula och lämnar riktigt hemska hål att fylla igen på bakstammen när dessa tas väck.
För övrigt kan nämnas att USA bilar hade även lägre komp i motorerna, matta kromdetaljer i inredningen, Sealed-Beam strålkastare i USA-ljusen, orange "extraljusliknande" p-ljus/blinkers framåt, orange+röda sidomarkeringsljus, vita däcksidor, kulöranpassad målad "stripe" längst karossidan och en helvettes massa merutrustning än sina europeiska varianter. USA fick även M117-motorn i karosserna du nämner. (280SE 4,5 280SEL 4,5 osv.)

5. De främre dimljusen var standard på 300SEL 6,3. Annars var det extrautrustning. I USA kunde man inte få dimljus då man hade det ovannämnda p-lyset/blinkersen på samma placering.

6. Växelförarplaceringen var ett val man gjorde vid beställningen. Många under 60-talet ville ha rattväxel men efter -69 ser jag allt fler bilar som beställdes med golvväxel här i Sverige. 1972 blev golvväxel standard på svensksålda bilar (utom 600) I USA var golvväxel rent sällsynt om det inte rörde sig om en coupe/cab.
Rattväxel gick att beställa så sent som W124, men det var en ytterst sällsynt val på så pass "ny" bilmodell.

7. Nackstöd har man kunnat beställa som extra redan på bullen och adenauern. Dock var dessa som stora limpor och var ett sällsynt tillbehör på W108/109. Efter -68 kom de sk. "hasenohren" nackstöden och var även här en ren extrautrustning. Standard i fram från 1971 i Sverige. Bak blev det standard från 1981 årsmodell i Sverige.

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 09:16
by AMG108
Utförligt och fint. Jag får skriva mer när jag har min dator. Jäklar pilliga knappar på telefonen ;)

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 13:15
by Marie
M116 wrote:2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna.

Att tvingas få de skitfula miniskyltarna kan väl knappast ses som någon fördel?
De har jag inte ens till min amerikanska Ford 1939.

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 15:50
by M116
Marie wrote:
M116 wrote:2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna.

Att tvingas få de skitfula miniskyltarna kan väl knappast ses som någon fördel?
De har jag inte ens till min amerikanska Ford 1939.


Håller med att de i nuvarande utförande är fula som stryk, de mindre skyltarna från tidigare år sitter helrätt på en 108/109 enligt mig :wink:

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 18:23
by AMG108
M116, du verkar kunna det här. Jag har även sett din fina bil här och var på forumet, men inte ännu hittat någon egen tråd om den, har du en sådan?

Vad menas med /8? Jag har sett på utrikiska att några kallat den eight-serie, men inte greppat varför.

Re: Utrustning, utförande och tillval w108/w109

Posted: Wed 16 Nov, 2016 21:14
by MB S-KLASSE
Snyggt och stilfullt med smal vit däcksida på en W108/109 tycker jag

Image

Min fd W108 280SEL 1970....bor numera i England

Barockfälgarna kom väl -69 i samband med 3.5 V8:an introducerades