Tändstift w107

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1403
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:25

Tändstift w107

#1 Inläggav peewee » ons 11 jan, 2017 20:55

Någon som vet vad det ska vara för tändstift original i en w107 72a 350sl eller några som är bra?

Användarvisningsbild
Fotografen
Guru
Guru
Inlägg: 6589
Ålder: 49
Blev medlem: ons 28 dec, 2005 22:49
Ort: Östgöte, guskelôv!

Re: Tändstift w107

#2 Inläggav Fotografen » ons 11 jan, 2017 22:20

NGK säger BP6E, BP6ES eller BPR6EIX.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Användarvisningsbild
Marie
Guru
Guru
Inlägg: 6731
Ålder: 63
Blev medlem: fre 27 jun, 2008 11:38
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändstift w107

#3 Inläggav Marie » tor 12 jan, 2017 01:06

Fotografen skrev:NGK säger BP6E, BP6ES eller BPR6EIX.


Det sista alternativet går nog "fetbort" som det väl heter på modern svenska? Gamla Mercor brukar ju inte gilla resistorstift har jag för mig...
MB 400SE -92Bild
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

M116
Guru
Guru
Inlägg: 7476
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 09:38
Ort: Stockholm

Re: Tändstift w107

#4 Inläggav M116 » tor 12 jan, 2017 08:30

Har kört BPR6ES i samtliga M116, M117, M130 sedan mitten av 80-talet och det funkar kalas :thumbup:

Mercedes vill att man använder Bosch, Champion eller Beru.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Användarvisningsbild
Fotografen
Guru
Guru
Inlägg: 6589
Ålder: 49
Blev medlem: ons 28 dec, 2005 22:49
Ort: Östgöte, guskelôv!

Re: Tändstift w107

#5 Inläggav Fotografen » tor 12 jan, 2017 19:33

Då får jag väl vara kapten motvalls då, som stoppar NGK i allt. :mrgreen:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Användarvisningsbild
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1403
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:25

Re: Tändstift w107

#6 Inläggav peewee » mån 16 jan, 2017 01:28

Tackar.beställt.

Användarvisningsbild
V70tdi
Guru
Guru
Inlägg: 2700
Ålder: 48
Blev medlem: ons 04 apr, 2007 16:54
Ort: Rö / Rimbo
Kontakt:

Re: Tändstift w107

#7 Inläggav V70tdi » mån 16 jan, 2017 10:55

M116 skrev:Har kört BPR6ES i samtliga M116, M117, M130 sedan mitten av 80-talet och det funkar kalas :thumbup:

Mercedes vill att man använder Bosch, Champion eller Beru.


Japanska delar (NGK) i en Tysk kan ju inte sluta bra :roll:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Bild
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Bild
Cheva Tahoe -96 Bild
Cheva 3500 6.5TD

M116
Guru
Guru
Inlägg: 7476
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 09:38
Ort: Stockholm

Re: Tändstift w107

#8 Inläggav M116 » mån 16 jan, 2017 12:20

V70tdi skrev:
M116 skrev:Har kört BPR6ES i samtliga M116, M117, M130 sedan mitten av 80-talet och det funkar kalas :thumbup:

Mercedes vill att man använder Bosch, Champion eller Beru.


Japanska delar (NGK) i en Tysk kan ju inte sluta bra :roll:


Rent erfarenhetsmässigt så funkar det klockrent.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Användarvisningsbild
Fotografen
Guru
Guru
Inlägg: 6589
Ålder: 49
Blev medlem: ons 28 dec, 2005 22:49
Ort: Östgöte, guskelôv!

Re: Tändstift w107

#9 Inläggav Fotografen » mån 16 jan, 2017 21:37

V70tdi skrev:
M116 skrev:Har kört BPR6ES i samtliga M116, M117, M130 sedan mitten av 80-talet och det funkar kalas :thumbup:

Mercedes vill att man använder Bosch, Champion eller Beru.


Japanska delar (NGK) i en Tysk kan ju inte sluta bra :roll:

Det funkar alldeles utmärkt!
Jag har stoppat NGK i allt jag haft de senaste 20 åren samt i en del andra motorer jag har vårdnad om bla MB m112, m103, Jaguar V12 6,0, Jaguar S-type 2,5, mb m102, mopeder, gräsklippare, motorsågar, Volvo Amazon och säkert nåt mer. Jag säger inte att det är världens bästa stift, för jag har inte provat alla, men jag har inte haft något problem som jag kunnat relatera till felaktiga tändstift.
Så det ska nog fungera. :wink:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Användarvisningsbild
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1403
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:25

Re: Tändstift w107

#10 Inläggav peewee » mån 16 jan, 2017 23:31

Det blir ngk

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Inlägg: 4681
Blev medlem: tor 10 jul, 2008 12:55
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Tändstift w107

#11 Inläggav Cpt Tuttle » ons 18 jan, 2017 22:30

V70tdi skrev:
M116 skrev:Har kört BPR6ES i samtliga M116, M117, M130 sedan mitten av 80-talet och det funkar kalas :thumbup:

Mercedes vill att man använder Bosch, Champion eller Beru.


Japanska delar (NGK) i en Tysk kan ju inte sluta bra :roll:


Jag köpte en japansk bil för att de enligt uppgift aldrig skall gå sönder. Jag har redan hunnit trycka dit delar från både Volvo och VW för att få den att fungera.... :drinking:
M. Johansson -86
230E W123 -85 i väntan på renovering
Datsun Pickup 4wd diesel, brukshink

ingemar
Proffs
Proffs
Inlägg: 227
Ålder: 37
Blev medlem: fre 13 feb, 2004 08:11
Ort: Skellefteå

Re: Tändstift w107

#12 Inläggav ingemar » fre 20 jan, 2017 18:33

Jag köpte ngk till Volvo 245:an. Made in japan stod det på förpackningen. Jag tog ett fyrpack och när jag kom hem fick jag till min stora fasa se att det stod made in France. Näe, nu ska jag inte ha fördomar tänkte jag och började skruva. Tändkablarna gick inte få fast på stiften, köpte nya bosch och det funkade utmärkt. Fördomarna får jag nog fortsätta leva med.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

Användarvisningsbild
Marie
Guru
Guru
Inlägg: 6731
Ålder: 63
Blev medlem: fre 27 jun, 2008 11:38
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändstift w107

#13 Inläggav Marie » lör 21 jan, 2017 04:29

ingemar skrev:Jag köpte ngk till Volvo 245:an. Made in japan stod det på förpackningen. Jag tog ett fyrpack och när jag kom hem fick jag till min stora fasa se att det stod made in France. Näe, nu ska jag inte ha fördomar tänkte jag och började skruva. Tändkablarna gick inte få fast på stiften, köpte nya bosch och det funkade utmärkt. Fördomarna får jag nog fortsätta leva med.


Nej inget är längre som förr...
Senast jag köpte Bosch tändstift så trillade nästan ögonen ur skallen. När jag öppnade försändelsen stod det "made in Russia" på två av 10-askarna och "made in China" på de andra två.... (Man köper väl aldrig färre än 40 tändstift i taget?)
MB 400SE -92Bild
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Inlägg: 271
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 11:27
Kontakt:

Re: Tändstift w107

#14 Inläggav s500lang » lör 21 jan, 2017 18:58

Nej inget är längre som förr...
Senast jag köpte Bosch tändstift så trillade nästan ögonen ur skallen. När jag öppnade försändelsen stod det "made in Russia" på två av 10-askarna och "made in China" på de andra två.... (Man köper väl aldrig färre än 40 tändstift i taget?)[/quote]

Jag köpte ett originalrör till nivåregleringen. Ett väldigt fint arbete. Detta var made in Schweiz och kostade 500:-

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 07 jun, 2012 18:46

Re: Tändstift w107

#15 Inläggav kölis » sön 22 jan, 2017 21:53

Jag antar att du har "tändhattar" av metall på motorn? Det brukar vara det på MB motorer i så fall har du inbyggd resistor, dvs motstånd i tändhatten på ca 4000 ohm och sätter du sedan dit R stift med resistor så blir det dubbelt och inte mycket kvar till att ge gnista på slutet. Kolla det innan du stoppar i stiften och kan byta i så fall. Det står ett instämplat ohm tal på tändhatten i så fall.


Återgå till "Alla äldre MB-modeller"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster