Hej på er.
Vi har en -99ans Sprinter 313 CDI (95kW) flakbil på jobbet som rullat drygt 16000 mil. Den är servad en gång om år = tätt mellan servicetillfällena. Tidigare denna vinter gjorde den ett hopp i ett riktigt rejält potthål och sen dess har den inte varit sig lik.
Motorn låter/knackar "hårdare" än normalt men inte så att man misstänker mekaniskt fel. Den ger även ifrån sig ett dovt morrande ljud från luftburken som inte har varit där före hoppet.
Oftast när man startar den så pyser det rätt rejält om den, då känns den riktigt trött och gör kanske 60 knyck olastad, men då å då vid omstart så upphör pysandet och vips har man laddtryck igen och den är betydligt piggare men ändå inte riktigt full effekt.
Vi lämnade in den på verkstad nr1 som felsökte alla tryckrör & slangar etc utan resultat, de hade dock ej utrustning att läsa felkoder på den.
Så vi lämnade in den på verkstad nr2 som fick ut tre felkoder: 1.LMM 2.Laddtrycksstyrning 3.Glödstift.
De beställde ny LMM åt oss samt bytte luftfiltret, vi monterade själva LMM utan förbättring. Bilen lämnades in på samma verkstad igen, de fick ut samma felkoder men LMM-koden gick radera. De gjorde ett "röktest" och fick fram att membranet(?) till vevhusventilationen som sitter under ventilkåpan läker, vilket de tycker är märkligt. Sen blev det slut på tid & idéer så nu vänder jag mig till er där ute, någon som har en idé på vad som kan vara problemet?
Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Har avgassystemet fått sig en smäll så du har för högt mottryck ? Reagerar på pysandet och morrande i luftburk som jag känner igen från en bil där insatsen i ljuddämparen satt sig i vägen och gav mottryck ibland.
Långskott men det första som kom upp i minnet när jag läste inlägget
Långskott men det första som kom upp i minnet när jag läste inlägget
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Tack för tipset, det är outforskat och ska undersökas!
Kom gärna med fler idéer också.
Kom gärna med fler idéer också.
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Skruvat lite på egen hand ikväll.
Avgassystemet verkar ok men saker o ting kanske har hoppat tillbaka och lagt sig på rätt plats igen??
WG-klockan verkar ok, armen rör sig till ändläge när jag suger i slangen och går sedan tillbaka som den ska.
WG-slangen går till nån typ av magnetventil/givare som sitter under luftburken??
Därifrån går sedan vacumledning vidare till en exakt likadan magnetventil/givare som sitter på torpedväggen intill ventilkåpan varifrån slang går till insuget.
Om jag mäter på stiften på dessa så ger båda kontakt samt att båda har mätbart motstånd = de verkar ok?? Testade byta plats på dem få se om det gör ngn skillnad.
Provade framkalla felet/pysandet nu med några omstarter men då gick det såklart inte, så vi får väl se om det återkommer eller om jag har "lagat" den!
Avgassystemet verkar ok men saker o ting kanske har hoppat tillbaka och lagt sig på rätt plats igen??
WG-klockan verkar ok, armen rör sig till ändläge när jag suger i slangen och går sedan tillbaka som den ska.
WG-slangen går till nån typ av magnetventil/givare som sitter under luftburken??
Därifrån går sedan vacumledning vidare till en exakt likadan magnetventil/givare som sitter på torpedväggen intill ventilkåpan varifrån slang går till insuget.
Om jag mäter på stiften på dessa så ger båda kontakt samt att båda har mätbart motstånd = de verkar ok?? Testade byta plats på dem få se om det gör ngn skillnad.
Provade framkalla felet/pysandet nu med några omstarter men då gick det såklart inte, så vi får väl se om det återkommer eller om jag har "lagat" den!
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Det kan ju vara så att nån laddluftslang har spruckit eller att kablaget till dom du kallar magnetventil har erjat i kabelhärvan som ligger längst efter frontbalken,ganska vanligt tycker jag iaf.
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Åter till denna bil som vi inte lycktas få åtgärdad ännu!
Tillslut upptäckte vi att pysandet mycket riktigt kom från avgassystemet. Vi har demonterat bakre sotfällan (partikelfilter?) och ersatt m rakt rör. Den främre har vi borrat ett hål rakt genom insatsen = fritt flöde och inget mystiskt pysande på fel ställe.
Bilen blev knappt märkbart piggare av detta.
Felsökning på märkesverkstaden gav inte så mycket, bilen ger felkod P1470 "Laddtryckreglering - Laddtrycket för lågt" så de rekommenderade att byta LMM, vilket vi redan hade gjort. Då tyckte de att det måste vara EGR-ventilen, så den byttes av dem men det gav inget resultat.
Kände lite på turbon och tyckte nästan den snurrade gränsfall trögt så jag köpte en bra beg från skroten och bytte igår men det gav heller ingen skillnad.
Provade då plugga slangen till WG-klockan och köra en sväng...över 3000rpm blev den märkbart piggare men rätt snart så gick den förmodligen till ngt felsäkert läge då den blev trött även från 3000rpm...ingen motorlampa el likn som tänts dock. Under 3000rpm var det ingen skillnad.
Har nu själv återigen slut på idéer, har ni några??
Tillslut upptäckte vi att pysandet mycket riktigt kom från avgassystemet. Vi har demonterat bakre sotfällan (partikelfilter?) och ersatt m rakt rör. Den främre har vi borrat ett hål rakt genom insatsen = fritt flöde och inget mystiskt pysande på fel ställe.
Bilen blev knappt märkbart piggare av detta.
Felsökning på märkesverkstaden gav inte så mycket, bilen ger felkod P1470 "Laddtryckreglering - Laddtrycket för lågt" så de rekommenderade att byta LMM, vilket vi redan hade gjort. Då tyckte de att det måste vara EGR-ventilen, så den byttes av dem men det gav inget resultat.
Kände lite på turbon och tyckte nästan den snurrade gränsfall trögt så jag köpte en bra beg från skroten och bytte igår men det gav heller ingen skillnad.
Provade då plugga slangen till WG-klockan och köra en sväng...över 3000rpm blev den märkbart piggare men rätt snart så gick den förmodligen till ngt felsäkert läge då den blev trött även från 3000rpm...ingen motorlampa el likn som tänts dock. Under 3000rpm var det ingen skillnad.
Har nu själv återigen slut på idéer, har ni några??
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Har ni provat med en annan magnetventil till wastegaten? Finns det vakuum fram till ventilen?
Annars som Van der Verhart skriver, kolla efter spruckna slangar m.m. Även intercoolern kan spricka.
Har motorn "swirl-spjäll" i insuget? Vill minnas satt jag läst att dom kan läcka en del.
Annars som Van der Verhart skriver, kolla efter spruckna slangar m.m. Även intercoolern kan spricka.
Har motorn "swirl-spjäll" i insuget? Vill minnas satt jag läst att dom kan läcka en del.
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Finns det någon uppdatering av fallet?
Jag har en kompis med likadan bil och fel!
Jag har en kompis med likadan bil och fel!
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Nisse O wrote:Finns det någon uppdatering av fallet?
Jag har en kompis med likadan bil och fel!
Uppdatering från min kompis!
Det var katalysatorn som var tät!!! Nu går den som den ska igen.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests