Laddtrycksproblem Sprinter 313CDI
Posted: Fri 13 Jan, 2017 20:19
Hej på er.
Vi har en -99ans Sprinter 313 CDI (95kW) flakbil på jobbet som rullat drygt 16000 mil. Den är servad en gång om år = tätt mellan servicetillfällena. Tidigare denna vinter gjorde den ett hopp i ett riktigt rejält potthål och sen dess har den inte varit sig lik.
Motorn låter/knackar "hårdare" än normalt men inte så att man misstänker mekaniskt fel. Den ger även ifrån sig ett dovt morrande ljud från luftburken som inte har varit där före hoppet.
Oftast när man startar den så pyser det rätt rejält om den, då känns den riktigt trött och gör kanske 60 knyck olastad, men då å då vid omstart så upphör pysandet och vips har man laddtryck igen och den är betydligt piggare men ändå inte riktigt full effekt.
Vi lämnade in den på verkstad nr1 som felsökte alla tryckrör & slangar etc utan resultat, de hade dock ej utrustning att läsa felkoder på den.
Så vi lämnade in den på verkstad nr2 som fick ut tre felkoder: 1.LMM 2.Laddtrycksstyrning 3.Glödstift.
De beställde ny LMM åt oss samt bytte luftfiltret, vi monterade själva LMM utan förbättring. Bilen lämnades in på samma verkstad igen, de fick ut samma felkoder men LMM-koden gick radera. De gjorde ett "röktest" och fick fram att membranet(?) till vevhusventilationen som sitter under ventilkåpan läker, vilket de tycker är märkligt. Sen blev det slut på tid & idéer så nu vänder jag mig till er där ute, någon som har en idé på vad som kan vara problemet?
Vi har en -99ans Sprinter 313 CDI (95kW) flakbil på jobbet som rullat drygt 16000 mil. Den är servad en gång om år = tätt mellan servicetillfällena. Tidigare denna vinter gjorde den ett hopp i ett riktigt rejält potthål och sen dess har den inte varit sig lik.
Motorn låter/knackar "hårdare" än normalt men inte så att man misstänker mekaniskt fel. Den ger även ifrån sig ett dovt morrande ljud från luftburken som inte har varit där före hoppet.
Oftast när man startar den så pyser det rätt rejält om den, då känns den riktigt trött och gör kanske 60 knyck olastad, men då å då vid omstart så upphör pysandet och vips har man laddtryck igen och den är betydligt piggare men ändå inte riktigt full effekt.
Vi lämnade in den på verkstad nr1 som felsökte alla tryckrör & slangar etc utan resultat, de hade dock ej utrustning att läsa felkoder på den.
Så vi lämnade in den på verkstad nr2 som fick ut tre felkoder: 1.LMM 2.Laddtrycksstyrning 3.Glödstift.
De beställde ny LMM åt oss samt bytte luftfiltret, vi monterade själva LMM utan förbättring. Bilen lämnades in på samma verkstad igen, de fick ut samma felkoder men LMM-koden gick radera. De gjorde ett "röktest" och fick fram att membranet(?) till vevhusventilationen som sitter under ventilkåpan läker, vilket de tycker är märkligt. Sen blev det slut på tid & idéer så nu vänder jag mig till er där ute, någon som har en idé på vad som kan vara problemet?