Har nyligen fått tag i en W123 200:a automat-85 och tänkte göra en motorkonvertering.
Har tillgång till en W124 med en 250D (OM602) med automat och tänkte skicka i den rovan i stället. Någon med erfarenhet av liknande projekt som kan ge några tips?
Mvh Andreas
Konvertera W123 200 automat mot 124 OM602 automat
Konvertera W123 200 automat mot 124 OM602 automat
W115 220D -73
W115 200 -75
W123 200 -85
W203 220 CDI -03
W115 200 -75
W123 200 -85
W203 220 CDI -03
Re: Konvertera W123 200 automat mot 124 OM602 automat
Tack för tipset men inte en enda bild fungerade i den tråden.
W115 220D -73
W115 200 -75
W123 200 -85
W203 220 CDI -03
W115 200 -75
W123 200 -85
W203 220 CDI -03
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Konvertera W123 200 automat mot 124 OM602 automat
Här är lite bilder på en av dom jag konverterat: http://www.kjenik.se/#!album-3-7
Nu är det några år sedan, så jag kanske glömt av lite, men jag kan ju komma med en del tips iallafall.
Jag använde motorkuddar och motorfäste ifrån w201/w124. För att det skall passa behöver man borra ett nytt hål i framvagnsbalken för ena motorkudden. Testa att sänka ner motorn med kuddarna monterat, så ser du enkelt vad som behövs. Det blir trångt mellan servopumpen och spolarbehållaren, men det går.
Växellådsbalk byggde jag om befintlig.
Kardanaxel kortade jag av, men om man letar lite så går det säkert att få tag på en som inte behöver kapas i.
Växelspak tar du ifrån 124'an. För att den skall passa, behöver du borra två hål i golvet, för att skruva fast den. Räkna även med att ändra på längden på staget mellan spak och låda. Jag har själv aldrig konverterat med automat. Undrar om det inte finns en wire mellan tändningslås och spak på 124? Detta har jag inte riktigt koll på.
Kylare använde jag 123 original. Kylarslangar fick jag nog skarva både övre och nedre, för att det skall passa.
Glödning har det skrivits om "tusen" gånger på forumet, testa att söka lite på det.
Avstängning, antingen byter du till diesel tändningslås, eller skaffar en magnetventil och styr med tändningsström.
Där är väl lite tips iallafall. Det är en väldigt enkel konvertering, utan tvekan en av dom enklare jag gjort.
Nu är det några år sedan, så jag kanske glömt av lite, men jag kan ju komma med en del tips iallafall.
Jag använde motorkuddar och motorfäste ifrån w201/w124. För att det skall passa behöver man borra ett nytt hål i framvagnsbalken för ena motorkudden. Testa att sänka ner motorn med kuddarna monterat, så ser du enkelt vad som behövs. Det blir trångt mellan servopumpen och spolarbehållaren, men det går.
Växellådsbalk byggde jag om befintlig.
Kardanaxel kortade jag av, men om man letar lite så går det säkert att få tag på en som inte behöver kapas i.
Växelspak tar du ifrån 124'an. För att den skall passa, behöver du borra två hål i golvet, för att skruva fast den. Räkna även med att ändra på längden på staget mellan spak och låda. Jag har själv aldrig konverterat med automat. Undrar om det inte finns en wire mellan tändningslås och spak på 124? Detta har jag inte riktigt koll på.
Kylare använde jag 123 original. Kylarslangar fick jag nog skarva både övre och nedre, för att det skall passa.
Glödning har det skrivits om "tusen" gånger på forumet, testa att söka lite på det.
Avstängning, antingen byter du till diesel tändningslås, eller skaffar en magnetventil och styr med tändningsström.
Där är väl lite tips iallafall. Det är en väldigt enkel konvertering, utan tvekan en av dom enklare jag gjort.
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests