Byta kylarvätska i W123, M115. Vilken glykol?

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Byta kylarvätska i W123, M115. Vilken glykol?

Postby MBetoile » Mon 21 Aug, 2017 00:30

Hej!

Jag tänker byta kylarvätskan i W123:an, 230 -80, M115. Det finns ju olika glykolsorter, IAT, HOAT (hybrid) och OAT. Jag vet inte vad som finns i nu, förutom att det inte är OAT då den inte är aktuell i äldre bilar. Glykolen MB säljer nuförtiden med 325.0 klassning är av HOAT-typ. När började MB använda HOAT-glykol? Jag tänkte använda BASF Glysantin G48 glykol (HOAT) som uppfyller 325.0, alternativt MB original. Men om det nu är IAT-glykol i den nu och jag inte får ut all gammal kylarvätska, finns det någon risk att slå i HOAT-glykol då? Jag har hört att kylarvätskan kan klumpa sig och/eller bilda beläggning om man blandar olika glykoltyper. Gäller detta IAT och HOAT?

Mvh
Patrick
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests