Page 1 of 1

Regga w123 med m603turbo

Posted: Sun 27 Aug, 2017 07:05
by peewee
Går det att regga en 230 w123 med 603turbo?

Re: Regga w123 med m603turbo

Posted: Sun 27 Aug, 2017 11:28
by Kjell Niklasson
Nej, inte utan intyg från Mercedes.

Tidigare har ju ökning med 20% effekt, och 10% vridmoment tillåtits. Men då jag reggade en bil för ca 2 år sedan, kom detta på diskussion. Det visade sig att dom gränserna är något som finns inskrivet i "Bilprovningens tekniska handbok". Men det finns inget i regelverket som godkänner effektökningar, annat än med intyg från biltillverkare. Det är alltså något som bilprovningen hittat på själva.

Så först ville han inte godkänna min bil, på grund av för högt vridmoment. Men efter en del diskuterande, så godkändes det, med hänvisning till att SFRO har denna text på sin hemsida:

SFRO wrote:För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridmomentökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!


Så mitt tips är att kolla med den besiktningstekniker som skall utföra besiktningen, och se vad han har för åsikter om det. Det finns ju bilar som godkänts med alldeles för mycket effekt och vrid också, även om det egentligen inte är rätt enligt regelverket.

Re: Regga w123 med m603turbo

Posted: Mon 28 Aug, 2017 09:19
by peewee
Tackar, jag får höra med besiktning smannen men när jag reggade fenan med större motor så gick dom på Största modellen på w111 och att jag fick uppgradera bromsarna som den hade. Någon som vet vad 280 av w123 in har för effekt och vrid?

Re: Regga w123 med m603turbo

Posted: Mon 28 Aug, 2017 17:57
by Kjell Niklasson
En snabb sökning på nätet ger att 280E med 185hk motor hade 240nm. Och den OM603 med lägst effekt/vrid hade 143hk/267nm.

240nm + 10% = 264nm. Så om regeln med ökning på 10% vridmoment är det som gäller, så går det ändå inte tyvärr. Men det är bara 3nm som felar.

Däremot så har 123 med turbodiesel, 125hk/250nm. Och då blir det istället 250 + 10% = 275nm. Och effekten, 125 + 20% - 150hk. Så en 123'a med original turbodiesel går att regga med 603 turbo, om besiktningsteknikern går på 20% effektökning, samt 10% vridökning.

Sedan skall det egentligen inte gå att göra så, då regelverket säger att man skall utgå ifrån den motor som satt original i bilen, inte det starkaste alternativet som fanns. Men fråga skadar ju inte, det har som du skriver gått att få igenom för en del.