Nej, inte utan intyg från Mercedes.
Tidigare har ju ökning med 20% effekt, och 10% vridmoment tillåtits. Men då jag reggade en bil för ca 2 år sedan, kom detta på diskussion. Det visade sig att dom gränserna är något som finns inskrivet i "Bilprovningens tekniska handbok". Men det finns inget i regelverket som godkänner effektökningar, annat än med intyg från biltillverkare. Det är alltså något som bilprovningen hittat på själva.
Så först ville han inte godkänna min bil, på grund av för högt vridmoment. Men efter en del diskuterande, så godkändes det, med hänvisning till att SFRO har denna text på sin hemsida:
SFRO wrote:För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridmomentökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Så mitt tips är att kolla med den besiktningstekniker som skall utföra besiktningen, och se vad han har för åsikter om det. Det finns ju bilar som godkänts med alldeles för mycket effekt och vrid också, även om det egentligen inte är rätt enligt regelverket.