Page 1 of 1

I köptankar, tips om R107?

Posted: Tue 21 Nov, 2017 21:43
by Frontstar
Jag har funderingar på att till våren skaffa mig en MB modell R107. Har studerat Blocket-annonser av och till under flera år och märker att det finns ett rätt stort prisspektra, från ”vrak” för 50 000 till bilar i enastående skick för över 300 000:-. Jag är ute efter en fin bil, alltså inget renoveringsobjekt, då jag förstått att dom vrak som finns ofta är i behov av stora och dyra arbetsinsatser,
Men vid vilken prisnivå tror ni det kan börja finnas intressanta bilar?
Jag väljer också helst bort de amerikaimporterade bilarna, dels p.g.a deras tveksamma historik men sedan också p.g.a de kraftigare stötfångarna och mindre estetiska framlysena samt i en del fall de strypta motorerna.
-Ska man sikta på en 70- eller 80-talare? (har sett att de tidigaste bilarna kan ligga högre i pris, precis som de mot senare halvan av 80-talet. I slutet på 70-talet finns de billigaste)
-V8 eller rak 6-a? (V8-an är maffigare men 6-an mer varvvillig)?

Kom med tips och idéer.

Re: I köptankar, tips om R107?

Posted: Thu 23 Nov, 2017 12:25
by 230E-85
Kolla rost överallt, speciellt under den svarta plastskivan framför vindrutan. Lossa skruvarna och ta loss och granska med ficklampa.
https://www.youtube.com/watch?v=oeMsD0nsdhY

En bra kaross betyder mycket, mycket mer än vilken årsmodell eller motortyp.
https://www.youtube.com/watch?v=6yoGb_cd4MQ

Om du kan lite tyska rekommenderar jag starkt den tyska 107-klubben köprådsbok. (kaufberatung)
http://service.107sl-club.com/Kaufberatung-HP/mobile/index.html#p=1

Re: I köptankar, tips om R107?

Posted: Sun 26 Nov, 2017 20:58
by Frontstar
Tack för tipsen. Det verkar som om torpedväggen är känslig. Om man öppnar det svarta locket under huven, kan man då enkelt avgöra om det är drabbat av rost eller ej? Det är ju en lite känslig sak att, som spekulant, börja skruva isär en främmande bil. Kanske inte alla säljare som är bekväma med det, även fast dom inte har något att dölja. Eller man kanske kan be säljaren själv att i förväg öppna locket så att inspektion ät möjlig? Fast, som sagt, då gäller det att man kan se något utan ytterligare isärskruvning!

Re: I köptankar, tips om R107?

Posted: Sun 26 Nov, 2017 23:07
by 230E-85
Du får en bra bild av hur det ser ut med rost bara genom att lossa plastlocket och titta ner- Annars kan man ju gå vidare och lossa fyra muttrar och ta ut fläktpaketet, men det behövs ju bara om du ser antydningar till rost tidigare. Finns det problem här, så glöm bilen.

Annars gömmer stötfångarna ofta rost för dom är komplext uppbyggda. Även lamphusen bör granskas noga. Naturligtvis också trösklar, domkraftfästen och golv.

En annan viktig punkt är att kolla att framvagnens inre undrelänkarmsfästen inte är spruckna, om du tittar på en med V8-motor. Det har gjorts en
uppdatering med insvetsade förstärkningsplåtar, som måste vara utförd.

För övrigt tycker jag att det är en härlig bil... Jag kör mycket med min och har haft den i flera år.
https://www.youtube.com/watch?v=pZ_YyJbfjfA

Re: I köptankar, tips om R107?

Posted: Mon 27 Nov, 2017 08:29
by Frontstar
Tack för tilläggsinfo.
Jag har tittat en del på de tyska annonserna (t.ex Mobile) där utbudet är betydligt större men prisgapet också är betydligt större. Där finns många billiga bilar men också många som ligger betydligt över de svenskannonserade bilarnas priser. Så det kanske är bättre att leta här hemma i Sverige.

Re: I köptankar, tips om R107?

Posted: Tue 28 Nov, 2017 09:11
by 230E-85
Ja, titta du i Sverige. Det finns många. Jag tittade på omkring tio bilar innan jag hittade min 50 mil hemifrån, en 280SL 1983. Lång körsträcka är ingen fara om bilen är servad korrekt, men se upp med krockskador.

https://pdfs.semanticscholar.org/d804/ce14455ab464c971c413405cb330cd4ee3f9.pdf

https://sternzeit-107.de/downloads/Fahrzeugcheckliste.pdf