450se går dåligt

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
Broo
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Thu 06 Apr, 2006 22:03
Location: kil

450se går dåligt

Postby Broo » Fri 24 Nov, 2017 00:11

När den är kall så är det som om choken skulle saknas typ.
Den går ok när den är varm men får känslan av att den får för mycket bensin. Den är från 1977

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: 450se går dåligt

Postby Gelgamesh » Fri 24 Nov, 2017 13:07

Mycket möjligt att jag är ute och cyklar nu, men har inte den bilen D-jetronic? Eller hade de hunnit fram till K-jet 1977? Jag har aldrig själv haft en MB med D-jetronic men har nostalgiska/traumatiska minnen av Citroën DS och Volvo 164.

Inte mycket till hjälp, men jag minns det som att du hade en tillskottsspridare som skulle hjälpa till vid kallstart. Om inte den funkade så kunde man utnyttja den passande "buggen" att spridarna rasslade i takt med gaspådrag vid avstängd motor med tändning på. Blev ungefär samma effekt som att pumpgasa några gånger på förgasarbil med kass choke.

Har sett samma fel på det mekaniska K-jetsprutet men det kan jag för dåligt. Men jag har för mig att du där ofta vill snoka igenom kallstart och styrtrycksventil.

Vad gäller D-jetronic så får man tänka modernt fast på stenåldersvis. Principiellt funkar det som dagens system med MAP-sensor, spjällägesgivare osv. Och min erfarenhet är just att kallstartsspridaren ofta är död, likaså att man har små vakuumläckor som busar.

Fasen, jag undrar om jag inte fick en flashback precis...

99% säker på att en Citroën DS21ie gick precis som du beskrev. Och det var just kallstartsspridaren. Jag "löste" det med lite pumpgasande vid kall motor. Och jodå, den fick lite för fett vid varm motor. -Ända tills jag köpte nya spridare. Och då (sist men inte minst) upptäckte jag även att samtliga bensinslangar var helt slut. Hade kunnat bli en bra brasa...

Håller tummarna för att mitt höftskott var till någon hjälp...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 450se går dåligt

Postby Marie » Fri 24 Nov, 2017 13:28

1977 var det så vitt jag minns K-jetronic
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 450se går dåligt

Postby Fotografen » Fri 24 Nov, 2017 18:17

Systemtryck, styrtrycksventil, termotidgivare.
Styrtrycket vill jag minnas är "tvärsom" dvs lågt styrtryck ger mer sås och tvärsom.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests