Tjosan! Har köpt på mig ett rullande långstidsprojekt. Det är i grunden en 230S från -66 som är uppfixad någon gång slutet på 90-talet gissningsvis (ej originalskick). Dock vettigt bruksskick på det mesta..! Idag sitter en gammal OM617-diesel och originallådan med rattväxel. Eftersom den blir besiktningsbefriad efter 20 maj i år är jag sugen på att utnyttja möjligheten och sänka ner en lite modernare V8-spis i den med automatlåda. Finns det tips på lämpliga MB-motorer för detta? Å ena sidan vill jag ha så modern som möjligt m.a.p. bränsleekonomi etc. men jag antar att all elektronik kommer kunna ställa till det ju nyare man går på. Kanske sena M116/M117 kan vara lämpliga för ändamålet?
Kärran i fråga:
Långtidsprojekt: Fena med V8
Långtidsprojekt: Fena med V8
Last edited by andush on Sat 13 Jan, 2018 23:19, edited 1 time in total.
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
intressant projekt! men bilden syns inte...
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Fixat nu! Fler bilder på: https://www.garaget.org/?car=409166
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Såg ju riktigit fin ut den där fenan :) lär ju dock bli
Väldigt trångt med v8 i den ang motorval så skulle jag nog sätta ner en 500/560 motor i den har själv hållit på å greja å bygga v8 och började med en m113 c43 motor men kom fram till att det är alldeles för mycket kabeldragning då man behöver alldeles för mycket grejer abs styrvinkelsensor osv för att den inte ska gå i felsäkert läge lättast om man vill gå på modernare v8 är eftermarknads sprut typ vems eller maxeceu.
Väldigt trångt med v8 i den ang motorval så skulle jag nog sätta ner en 500/560 motor i den har själv hållit på å greja å bygga v8 och började med en m113 c43 motor men kom fram till att det är alldeles för mycket kabeldragning då man behöver alldeles för mycket grejer abs styrvinkelsensor osv för att den inte ska gå i felsäkert läge lättast om man vill gå på modernare v8 är eftermarknads sprut typ vems eller maxeceu.
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Ja den såg verkligen fin ut, hoppas att du uppdaterar ofta här :)
Du har kikat på Peewee´s fena här va? Gör det annars om inspirationen någon gång tryter...
Du har kikat på Peewee´s fena här va? Gör det annars om inspirationen någon gång tryter...
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
AMG108 wrote:Ja den såg verkligen fin ut, hoppas att du uppdaterar ofta här :)
Du har kikat på Peewee´s fena här va? Gör det annars om inspirationen någon gång tryter...
Den ser nog finare ut på bilderna Finns att göra, rostangrepp och inredning. Bromsar behöver översyn m.m. Men frekventa uppdateringar kommer tyvärr dröja. Flyttar upp till norr igen nästa höst/vinter och det är nog först då det kommer börja hända lite grejer. PeeWees fena har jag följt! Någon sådant vansinnesprojekt kommer jag inte våga mig på däremot :) Kommer koncentrera mig på kaross/inredningsrenoveringar inledningsvis och få en skön sommarglidare. Vad gäller motorval kommer jag prioritera gött muller framför prestanda. Kan även bli en sexa om något sådant vettigt alternativ dyker upp. Ev. motorbyte ligger däremot i framtiden, kommer köra på med dieseln fram till vintern 2019/2020 åtminstone. Hehe ja, det är långtidsprojekt! Men desto mer tid att göra research inför rätt val etc.
rikard wrote:Såg ju riktigit fin ut den där fenan :) lär ju dock bli
Väldigt trångt med v8 i den ang motorval så skulle jag nog sätta ner en 500/560 motor i den har själv hållit på å greja å bygga v8 och började med en m113 c43 motor men kom fram till att det är alldeles för mycket kabeldragning då man behöver alldeles för mycket grejer abs styrvinkelsensor osv för att den inte ska gå i felsäkert läge lättast om man vill gå på modernare v8 är eftermarknads sprut typ vems eller maxeceu.
Hittade på youtube en kille som tryckt ner en M117 i en compakt, lär nog ha varit än trängre! Gött ljud blev det då i alla fall :)
https://www.youtube.com/watch?v=3yBoL86TFwo
Vi får se som sagt framöver vad det blir för spis!
Lite mer inspiration på V8 i fenor:
https://www.youtube.com/watch?v=5bFJt119fIU
https://www.youtube.com/watch?v=2W5JamX0e4k
Och denna såklart:
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Jag undrar om någon vet vart man kan få tag i hylsa att dra denna mutter på utgående axel på växellådorna på 111:an. Den skall tydligen momentdras för att komma tillrätta med problem med hoppande hastighetsmätare, slappa växellägen etc:
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Den såg inte värre ut än att man med enkelhet kan göra en sådan. Med tanke på vad du har framför dig måste väl detta i perspektiv ses som ett enkelt jobb :)
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Är det inte samma nyckel som till bakhjulslagren på 114/115/116/123/126 och många andra?
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Nej, den till bakhjulslagrena är större. Men det är samma typ av hylsa, tror det kallas "tapphylsa"?
Och som redan nämnts, så kan man göra en själv hyfsat enkelt. Jag brukar ta en hylsa i rätt diameter och slipa till. Den håller, såvida man inte kör med muttermaskin.
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att den är lös/dåligt dragen? Kan man känna att det glappar?
Och som redan nämnts, så kan man göra en själv hyfsat enkelt. Jag brukar ta en hylsa i rätt diameter och slipa till. Den håller, såvida man inte kör med muttermaskin.
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att den är lös/dåligt dragen? Kan man känna att det glappar?
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Kjell Niklasson wrote:Nej, den till bakhjulslagrena är större. Men det är samma typ av hylsa, tror det kallas "tapphylsa"?
Och som redan nämnts, så kan man göra en själv hyfsat enkelt. Jag brukar ta en hylsa i rätt diameter och slipa till. Den håller, såvida man inte kör med muttermaskin.
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att den är lös/dåligt dragen? Kan man känna att det glappar?
Det är nog inga större problem att tillverka något som passar i spåren, men eftersom denna enligt uppgift skall momentdras med 200 Nm så vill jag ha schyssta grejer. Även om den är åtdragen med handkraft så kan den skapa dessa problem med studsande hastighetsmätarnål och slappa växellägen enligt uppgift. Har däremot inte testat detta själv ännu, utan bara konstaterat att jag har de nämnda symptomen och vill därav testa dra till angivet moment till att börja med.
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Slappa växellägen,sitter det inte gummibussningar på rattväxeln till växelstagen som brukar vara dåliga som brukar skapa dom problemen.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
peewee wrote:Slappa växellägen,sitter det inte gummibussningar på rattväxeln till växelstagen som brukar vara dåliga som brukar skapa dom problemen.
Du kan nog ha rätt. Det ska också ses över, men jag läste om en renovering av en 230S i Florida där man hade problem med att växlarna hoppade ur, och de trodde då också att det var gummibussningarna till stagen som behövde bytas, men det visade sig i stället vara specialmuttern nere vid lådan som behövde dras åt:
https://classicmotorsports.com/project- ... ood-thing/
Följt av:
https://classicmotorsports.com/project- ... nsmission/
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
Beställde nya tröskellister från Tyskland eftersom jag saknar dessa. Och ja vad ska man säga.. Schenker.....
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Långtidsprojekt: Fena med V8
andush wrote:Beställde nya tröskellister från Tyskland eftersom jag saknar dessa. Och ja vad ska man säga.. Schenker.....
Hur var förpackningen?
Är det verkligen Schenker som klantat och inte avsändaren?. Min erfarenhet säger att väldigt många firmor förpackar uruselt, men undantag finns. Sådana lister hade jag skickat antingen i ett tjockväggigt papprör (min 5 mm väggtjocklek) eller upptejpade mot en kvistfri träribba om minst 45x45 och därefter inrullade i wellpapp.
Du skulle reklamerat till chauffören direkt vid mottagandet. Sen hade skuldfrågan blivit en affär mellan avsändaren och Schenker.
Return to “Alla äldre MB-modeller”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests