Compakt 200 / 220 D motorproblem (mkt tacksam för svar)

Här diskuterar vi alla "äldre" modeller.
User avatar
PolePosition
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 337
Joined: Tue 16 Jan, 2007 20:19
Location: Piteå

Compakt 200 / 220 D motorproblem (mkt tacksam för svar)

Postby PolePosition » Wed 07 Mar, 2018 12:30

Jag har egentligen för dåligt med kunskap och för lite tid för att äga en gammal Merca. Jag kunde dock inte hålla mig från att köpa en fräsch 200 -75 med en 220 D. Jag körde bilen 300 mil förra sommaren och jag kände mig verkligen som hemma.

Dock är bilen fräschare än motorn. Skulle gissa att bilen gått 20 eller 30 k mil men motorn som lyftes i 2005 är inte helt bra. Den läker ganska mycket olja, är lite trögstartad i jämförelse med 220D och 240D som jag haft tidigare och mot höstkanten började den gå sämre. Vet inte om den tappat komp eller om det är något annat.

Jag vill köra bilen i sommar och vill ha tips och råd om hur jag ska gå vidare.
1, bör jag hitta en annan 220D eller kanske 240D motor som passar mot växellådan mm? Är det någon som har en garanterat fräsch sådan?
2, vad kan det i delar kosta att helrenovera befintlig motor? Mellan tummen och pekfingret.

3, hur lång tid tar det ungefär att byta motor i en Compakt om alla grejer finns?
4, hur lång tid tar det ungefär att renovera motorn?

Ovan gäller alltså för en hyfsad mekaniker, jag kommer inte försöka själv. Jag servar och tvättar hellre och bättre..
Jag har fått tips om två mekaniker som ska få frågan om de kan reparera bilen, men

5, är det någon som har tips på mekaniker i Norrbotten/Västerbotten som kan gamla Mercedes och skulle kunna fixa detta? Även tips på duktiga privatpersoner.

Och jag betalar vad det kostar, bilen ska i ordning. Men allt för saltade fakturor vill jag ju förstås undvika. 8)
w123 220D 1977, 24 600 mil

Bakom mig: två 123:or och fyra 124:or

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Compakt 200 / 220 D motorproblem (mkt tacksam för svar)

Postby vazman 67 » Wed 07 Mar, 2018 17:03

Börja med det enkla,en ventiljustering. Inte helt ovanligt insugarna ligger an,på den årgången av motor och gör den seg på starta. Underlättar med "rätt" nycklar

Oljeläckaget..tvätta rent och se vart det kommer. Bakre vevaxeltätningen har grisat på några jag hade,bökig byta...För mig motor ut,lös med oljetråg och släppa vevaxeln,nån filtremsa...25-30 år sen nu.

Byta motor är gjort på ett fåtal timmar om alla grejjer finns och stämmer,tror dock att det är svårare hitta en "original"motor i bra skick.

Alternativet,sälj bilen åt mig :-)
Image


Return to “Alla äldre MB-modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests